Ik heb het huurkontrakt van die huurder opgezocht. Blijkbaar waren er twee:
eentje van 1974 dat in 1988 vervangen werd door een ander kontrakt (met zelfde huurder).
Waarom vervangenweet ik niet. Mjn vader.had destjds die kontrakten opgesteld en ondertekend. Ik heb ze nu wegens de heisa veroorzaakt door huurster voor de eerste maal onder ogen genomen. Het gaat dus om een kontrakt van 23 jaar en niet van 36 (huurster telde looptijd eerste kontrakt mee voor haar eis....?!!!!)
"De nieuwe regeling is niet van toepassing op huurcontracten die op 18 mei 2007 lopen. " staat nergens in artikel 10, op welke gronden baseren ze zich? De stelling vloekt trouwens met de tekst van art1§1 die geen enkele uitzondering maakt wat betreft toepassingsgebied in tijd en ruimte voor de artikelen in deze afdeling.
Ik heb toch mijn twijfels. Zo staat in dat artikel 10 ook dat bij waarborg in geld er slechts twee maanden mogen worden gevraagd.
Nochtans, zo heb ik gelezen in verschillende publicaties, heeft een huurder niet het recht om één maand waarborg terug te vragen indien drie maanden gestipuleerd waren in een "oud" contract.....
Ook deze bron bevestigt dat:
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... rc=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Als volgt:
"De lopende contracten aanpassen?
Niet voor uw huidige huurders. Er is niets aan te passen dus…
De nieuwe spelregels gelden m.a.w. alleen voor nieuwe huurcontracten, d.i. contracten gesloten na 18.05.2007. Huurcontracten die dateren van vóór 18 mei, blijven dus volkomen geldig en hoeft u helemaal niet aan te passen."
Maar: wat stond er in het oude artikel 10? Was er voor april 2007 ook reeds één of andere verplichting tot betaling van intrest? Zo ja, geldt dat dan nog want dat oude artikel bestaat nu niet meer.