Opzeg huurcontract (1 jaar)

lily101
Topic Starter
Berichten: 2

Opzeg huurcontract (1 jaar)

#1 , 09 apr 2011 00:18

Bijna een jaar geleden tekenden we een huurcontract voor een periode van één jaar. Normaal dient de opzeg te gebeuren 3 maanden voor het einde van de huurperiode. Onze aangetekende brief werd pas opgestuurd 6 dagen na die datum.
Dit wilt dus zeggen dat ons huurcontract stilzwijgend werd overgeschakeld op een 9-jaarscontract. En dus dienen we een opzeg van 3 maanden te betalen aan de verhuurder, daar waar we nu juist een hogere huurprijs betaalden net om een eenjaarscontract te krijgen en deze opzeg te omzeilen. Bovendien heeft onze verhuurder altijd al geweten dat we maar een jaar zouden blijven. Weet iemand misschien een uitweg voor ons?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39738
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2011 00:22

http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

lily101
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 09 apr 2011 00:33

Dus we moeten nu die drie maand betalen?
Tenzij ons huurcontract niet werd geregistreerd?

Reclame

Lightning

#4 , 09 apr 2011 09:32

Tenzij uw contract niet werd geregistreerd, heeft u nu een opzegtermijn van 3 maanden te respecteren (gedurende dewelke u het pand nog wel mag blijven bewonen) EN heeft de verhuurder recht op een vergoeding van 2 maanden huur omdat u het contract beëindigt tijdens het 2de jaar.
Welke uitwegen zijn er voor u:
- Het contract is niet geregistreerd. Neem daarvoor contact op met het lokaal registratiekantoor. Dan is er geen opzegtermijn of vergoeding van toepassing.
- De verhuurder is van goede wil en laat u vroeger vertrekken zonder de vergoedingen waar hij recht op heeft op te eisen.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 09 apr 2011 09:38

Kleine extra toelichting, indien u niet weet of het contract werd geregistreerd, ga dan persoonlijk naar het lokale registratiekantoor. Het is niet de eerste keer dat men telefonisch verkeerde inlichtingen verstrekt.

Terug naar “Huren”