Momenteel huur ik een gelijkvloers appartement voor 3 jaar (eindigt dit jaar op 30 november).
Ik heb er 2 jaar gewoond zonder veel overlast te ondervinden van het ontbreken van een deftige riolering. Ik woon in een dorp en mijn straat heeft tot op heden nog steeds geen riolering. De huisbaas vertelde me dat de gemeente hier werk van maakt, maar dat ze dit al een paar jaar beloven. Goed, daar kan hij natuurlijk niet aan doen en we roeien met de riemen die we hebben.
Nu is vorig jaar echter een nieuwe bewoner ingetrokken in het appartement boven mij. Voordien zat daar een man die het appartement als kantoor gebruikte en daar dus enkel was op weekdagen tussen 9u-16u, nooit tijdens vakanties. Het verbruik van water, douche en wc beperkte zich dus tot een minimum.
Echter nu woont er voltijds een koppel en beginnen we toch wel last te krijgen van water in onze tuin. Even situatie schetsen; achteraan in de tuin is een "put" met zwart water. Daar stroomt een deel van het afvalwater naartoe, de rest verdwijnt in de tuin van de buren helemaal achteraan, in een beekje (de grond was vroeger een deel van hun tuin). Indien het overvloedig regende, had ik altijd last van drassig gras, soms zo erg dat het stukje tuin rondom de put, een moeras was. Ik heb geen kinderen, gelukkig, maar wel katten en een hond. Een maal was ik daar een poging aan het doen om het netjes te maken die hoek, en toen ben ik met mijn been 30cm in de put gezakt. De put was breder dan ik dacht. Sindsdien heeft mijn huisbaas daar een houten ding over gezet om het veiliger te maken.
In de zomer had ik normaal gezien geen last van overvloedig vuil water in de tuin en kon ik dat stukje gras ook mooi afrijden. De geur viel enkel op als de wind verkeerd zat. Nu dat het koppel daar voltijds woont, zit ik constant met een stuk moeras in mijn tuin (grootte: 3m²) en geurhinder. Toen ik in het verleden de huisbaas hierop attent maakte, zei hij dat hij hier niets aan kon doen. Eenmaal is hij eens komen kijken naar onze put, maar dat was eerder omdat onze wc niet goed doorliep. Dit was dan te wijten aan takken en gras die onze buren in de beek zouden smijten, waardoor mijn put niet goed kan doorlopen naar daar.
Kan ik nu meer van hem verwachten of moet ik zoals hij zegt, afwachten tot de gemeente beslist om deftige rioleringen te leggen? Kan ik ook vragen aan hem om dat stuk tuin af te zetten met draad ifv veiligheid? Ik had twee weken geleden kinderen bij me op bezoek en de bal rolde naar daar en het 6-jarig kindje liep er meteen om zonder dat ik hem kon tegen houden.