Onlangs heb ik een brief ontvangen van een advocaat in opdracht van mijn vorige huurbaas om een bedrag van een paar duizend euro af te lossen aan voor gas. Waarom ik deze niet aanvaard volgt hier beneden, maar de vraag is wat ik nu het beste kan doen.
Mijn vorige huurbaas had op zijn erf een appartementsblok opgetrokken, later heeft de wijkagent mij geinformeerd dat dit niet stedebouwkundig vergund was. De huurbaas heeft ook alles zefs gedaan, zo ook de verwarmings- en warmwaterinstallatie op butaan. Op de installatie zat een meter, echter deze was niet geijkt. Eens in de zoveel tijd kwam een huurder/kleinzoon van de eigenaar de meterstanden in alle appartementen opschrijven. Dit totaal aantal eenheden werd dan bepaald en iedereen moest dan het totale aankoopbedrag naar rato voldoen.
Deze installatie werd nooit onderhouden en door de gebrekkige installatie en bepaalde defecten kon deze nooit een rendement halen en werd het appartement nooit warm. Ook was de isolatiegebrekkig en was het appartement altijd tochtig en vochtig. Dus vind ik het onredelijk om dan >2000 euro per jaar aan gas door te rekenen., plus ik heb veel elektrisch bijverwarmd want een dergelijke installatie is zeer onveilig (CO-vergiftiging).
Ook is er eigenlijk nooit een contract opgemaakt, enkel een papier getiteld "voorlopige huurovereenkomst" en daarin staat de huurprijs plus vermeld dat de kosten van het gasverbruik moeten worden betaald aan de huisbaas. Bij ondertekening hiervan hen ik ook een maand huur betaald als voorschot voor het gas en twee maand huur waarborg is cash, die de huurbaas ingehouden heeft.
Het was natuurlijk enorm dom van ons om daar te huren, na ongeveer anderhalf jaar zijn we dan ook vertrokken en iets dergelijks zal ons niiet snel meer overkomen. Hoe kan ik deze situatie best oplossen ? Het lijkt mij sterk dat deze huurbaas het recht volledig aan zijn zijde heeft, dus ik moet toch iets hier tegen in kunnen brengen ?
Bij voorbaat dank.