Mijn vriend huurt een studio. De schriftelijke overeekomst ging in op 1/8/09 en is een contract van drie jaar, jaarlijks hernieuwbaar. Het contracti is geregistreerd in sep 09. Vorige week meldde de eigenares dat ze het gebouw verkoopt.
Mijn vriend heeft bij toeval een nieuwe en betere studio gevonden in mijn straat. Hij kan er al in vanaf 1 juni'10.
Als hij per 1 mei opzegt, wat zijn dan de financiële gevolgen voor hem ?
Omdat hij in het eerste jaar van de huurovereenkomst zit, zou vroegtijdig beëindigen drie maanden huur betekenen. Maar hem is niet duidelijk hoe dat juist zit. Hij kan nog mooi op tijd opzeggen tegen 1 mei om er op 1 augustus uit te gaan mét behoud van zijn borg. Maar als hij de studio reeds op 1 juni verlaat, wat is hij de huidige eigenares dan nog schuldig ? Komt hij er vanaf met het inhouden van de waarborg ? (dat is in zijn geval TWEE maanden en niet zoals de wet bij dit soort contracten bepaalt DRIE).
Hij speelt ook met het idee om het huidige huurcontract in het tweede jaar te laten komen en dus pas op te zeggen nà 1 augustus. Maar dit lijkt mij helemààl geen goed idee ! Ten eerste speelt hij het aanbod van de nieuwe gunstige studio kwijt, ten tweede denk ik dat hij dan met nog méér boete zit. Wat raadt u aan ? En wat is het precieze bedrag dat hij zijn huidige eigenares schuldig is, in geval van verlaten op 30 juli en in geval van 1 juni ? (de huur is 410 euro, de twee maanden waarborg zijn dus 820 euro).