Goedemiddag,
De volgende vraag betreft een woning gelegen in woongebied met landelijk karakter.
Ik heb een woning gehuurd.
Deze werd oorspronkelijk (1964) als ééngezinswoning vergund was. Nadien werden er nog een vergunning voor een bijgebouw en garage afgeleverd.
De woning werd opgesplitst in 2 woonéénheden. Dit werd niet aangevraagd, noch vergund.
Ik heb er gewoond van 2006. Op dat moment woonde er twee jaar een koppel in de andere woonéénheid.
De woning werd door de eigenaar gekocht in 2002 of 2004. Daarvoor woonde er een koppel.
Van het volgende werd ik geïnformeerd: Wanneer de opsplitsing in twee woonéénheden dateert van voor 1 mei 2000, wordt ze blijkbaar als vergund geacht. Indien daterend van voor 1 mei 200 was ze vergunningsplichtig.
Ik heb daarbij de volgende vragen:
-Welke middelen kan je gebruiken om te bewijzen dat deze woning voor deze datum (01/05/2000) wel of niet opgesplitst was in twee woonéénheden ? Het aantal gezinnen dat er gedomicilieerd was? Zijn er nog andere elementen?
-Wat zijn de gevolgen van de verhuring van een niet vergunde opsplitsing in twee woonéénheden voor wat betreft de huurcontracten e.d.?
-Wat zijn de gevolgen, of aan welke wettelijke bepalingen moet voldaan worden wanneer je deze opsplitsing maakt in twee woonéénheden ?
-Waar vind ik wetgeving/andere literatuur/precedenten hierover?
Dank bij voorbaat voor alle antwoorden