Controle verwarmingsketel

Patzz
Topic Starter

Controle verwarmingsketel

#1 , 02 mei 2011 18:31

Hallo allemaal,

Ik zit nu in het eerste jaar van Rechtspraktijk te Hasselt (PHL) en ik ben vanalles uit aan het zoeken waar ik recht op heb.

Het probleem:
Ik ben de enige met een verwarmingsketel in mijn appartement en het is al vaker voorgekomen dat hij uit valt en we een weekend
zonder warm water zitten wat dus heel vervelend kan zijn.

Laatst zijn we buiten gaan bbqen wat meteen naast de 'schoorsteen' was. Na enkele minuten merkten we dat er (letterlijk!) dunne schilfertjes
met roet in het eten kwam. Ook het hele hok, waar de verwarmingsketel staat, is het "helemaal" zwart.

Na confrontatie met de onderhoudsman, die eens in de zoveel tijd komt checken of niet het hele huis wordt afgebroken, vertelde hij mij dat dat geen kwaad kon doen.

Al met al, vertrouw ik zijn oordeel niet en zou ik graag niet opgeblazen worden in mijn eigen appartement, waar ik dus steeds banger voor word!

Wie kan mij helpen, eventueel met art. van het BW erbij zodat ik het nog eens na kan lezen?
Dank jullie alvast voor de moeite!!

Groetjes Patricia

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mei 2011 18:35

Als huurder van een appartement staat u in voor het periodieke onderhoud (reiniging ketel en schouw + afregelen en controle).
Indien naar anleiding van het perioieke onderhoud blijkt dat de installatie versleten is en niet meer goed kan worden afgeregeld dient u de verhuurder daarvan op de hoogte te brengen. Hij is dan verantwoordelijk voor de kosten van eventuele vervanging.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Patzz
Topic Starter

#3 , 02 mei 2011 18:52

Hallo Roharro, bedankt voor je reactie!

Het is het probleem dat ik niet als enige ben die huurt en gebruik maakt van deze verwarmingsketel, het is een appartementencomplex.
Moet ik dan op zelfstandige basis met een mandje rondgaan voor een controle te laten uitvoeren? Op basis van een kostenraming?

En indien dit in nood moet gebeuren? Aangezien ik de ketel nu vrij laag heb staan, lees +- 45 graden, en als ik het hoger zet hij weer roet uitstoot!

Hoeveel keer per jaar moet dit periodieke onderhoud gebeuren?

Ik dacht inderdaad ook dat ik, wij huurders, daarvoor moest betalen,... maar ik had enkele berichten gelezen op internet wat me toch deed twijfelen.

Groetjes Patricia

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mei 2011 20:04

Indien meerdere wooneenheden op deze ketel zijn aangesloten, is het aan de verhuurder het jaarlijkse onderhoud te laten doen (tenzij uw huurovereenkomst anders vermeld) en het is aan de eigenaar deze kosten dan aan zijn huurders door te rekenen.
In veronderstel dat, gezien de aanwezigheid van roet, de ketel gestookt wordt met stookolie. Indien er nu roet uit de schouw komt is de ketel bijna zeker slecht afgesteld, en is de schouw zeker vuil en al lange tijd niet meer geveegd.
Eigenaar via AS op de hoogte stellen en hem een kopie vragen van het laatste onderhoudsattest.

Patzz
Topic Starter

#5 , 02 mei 2011 21:38

Mava105, bedankt voor uw berichtje op mijn vraag.

Er was te laat stookolie bijgevuld geworden en dus is de ketel helemaal ontregeld, dit kan toch ook een gevolg zijn van de te laat geleverde stookolie ipv een slechte afstelling en een vuile schouw? Is dit dan niet te verhalen op de verhuurders (gevolgschade)?

Groetjes Patricia

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mei 2011 09:57

Een laattijdige levering van stookolie heeft niet deze gevolgen. Door het bijvullen kan er vuil in de filter raken, en dan valt de brander gewoon stil, en diet uitgekuist te worden.
In ieder geval blijven de gevolgen voor de verhuurder, zeker als hij ook instaat voor de bestelling van de stookolie..

Terug naar “Huren”