Problemen met verhuurster - verwarming

Van Praet
Topic Starter

Problemen met verhuurster - verwarming

#1 , 03 mei 2011 16:06

Beste,

Bij deze zal ik een poging doen om mijn probleem zo beknopt en helder mogelijk uit de doeken te doen.
Sinds 2 maanden huren mijn vriendin en ik samen een huis :
- het betreft een contract van korte duur (3 jaar dus neem ik aan)
- het contract ging in op 1 maart 2011
- het contract werd (voor zover wij weten) niét geregistreerd (ik heb mij laten vertellen dat dit evenwel niet verplicht is voor een contract van korte duur, klopt dit ?)
- de communicatie tussen ons en de verhuurster van het huis is tot nu toe al tamelijk uitvoerig geweest, zij het veelal nogal eenzijdig (van onze kant)

Nu wat betreft de aard van het probleem.
Toen we dit huis vonden, waren we meteen verliefd ; het is dan ook zeer charmant en ligt in een mooie omgeving.
Er zijn intussen echter een aantal praktische problemen opgedoken die we helaas niet voorzien hadden...

1. De verwarmingsinstallatie (mazout) is heel oud en versleten. Net omdat we ons zorgen maakten over de staat van de installatie, hadden wij het idee om reeds nu een nazicht (dat sowieso jaarlijks moet gebeuren) aan te vragen. In de eerste maand (maart) dat we hier woonden, verbruikten we reeds 500 liter mazout, en de vrouw die hier voor ons woonde, gaf te kennen dat ze er in putje winter wel eens 1000 liter per maand doorjoeg ! Daarvan vielen we dus toch een beetje achterover. Het is nu wel zo dat het een groot huis is, met in de living een mezzanine en dus veel open ruimte. Maar hoe dan ook is dit verbruik zeer alarmerend - en wij zijn nu niet meteen de meest kwistige stokers, we proberen zuinig om te springen met energie.
We hebben met wat geluk een bekwame en eerlijke chauffagist gevonden, en toen hij onlangs de voorziene keuring kwam doen, zei hij dat hij in zijn carrière nog nooit iets dergelijks had gezien.
De ketel was volgens hem in geen jaren gekuist (vuil en roet zat als het ware vast'gebakken'), de brander heeft hij moeten afkeuren, en ook heel het buiswerk in ons chauffagekot is gewoonweg 'oude rommel' en niet deftig geïsoleerd. Normaal dus dat we op die manier veel energie verspillen.

2. De eigenares van het huis is een dame op leeftijd, die helaas een beetje voeling met de realiteit mist, en blijkbaar ook niet graag teveel centen uitgeeft om deze zaken op te knappen. De brander is afgekeurd dus die moét ze wel vervangen - ze heeft geen keuze. Wij zouden echter verkiezen dat de hele boel wordt vernieuwd, en dat we met een schone lei kunnen beginnen. Met andere woorden : ook de ketel zelf, het buiswerk, etc.
Aangezien er geen elektrische boiler in het huis is, wordt ons sanitair water ook via mazout opgewarmd. Op zich geen probleem, ware het niet dat er voor dat sanitair water géén aparte pomp is. Wij moeten met andere woorden (en vooral in de zomer is dat compleet absurd) eerst heel het huis verwarmen alvorens we warm water kunnen gebruiken. We zouden dus ook graag hebben dat er voor sanitair water een aparte pomp wordt geïnstalleerd.
Op dit eigenste moment is de chauffagist hier bezig met de plaatsing van de nieuwe brander. De voorbije week (sinds de keuring) hebben we de verwarmingsinstallatie gewoonweg uitgezet omdat het niet meer te doen was ; door de keuring en het kuisen zijn er immers losse roetdeeltjes en dergelijke, en komt er (stinkende) rook vrij wanneer we de ketel aanschakelen. Al een geluk dat het weer erg meezit dezer dagen, maar natuurlijk moeten we ons wel kunnen wassen. Het ergste is feitelijk dat mijn vriendin hoogzwanger is en het door heel deze problematiek voor haar moeilijk is om nog een dagelijkse basishygiëne te onderhouden. Ik heb hier ondertussen al water zitten koken om er toch maar voor te zorgen dat ze een warm bad kan nemen ! Om nog maar te zwijgen van al de stress die dit met zich meebrengt... Mijn vriendin voelt zich hier niet veilig meer en kan dit niet veel langer meer aan...

3. Al deze euvels kunnen uiteraard verholpen worden, maar daar zit dus het grootste probleem : tot de eigenares lijkt het niet door te dringen dat er hier iets moet gebeuren. Ze was onlangs akkoord gegaan om thermostatische kranen te installeren op alle radiatoren (want die ontbreken dus ook - vandaar de ellende 'huis verwarmen om warm water te krijgen'), maar is daar plots op terug gekomen omdat ze zich nu gedwongen ziet te investeren in een nieuwe brander. Ze heeft naar eigen zeggen 'niet genoeg geld' om dit allemaal tegelijkertijd te bekostigen... Ik denk dan bij mezelf : 'met amper 3 maand huur die wij jou betalen en mits even doorbijten kan je de problemen hier voorgoed oplossen'. Bovendien heeft ze heel de kwestie veel te lang laten aanslepen, en nu komt alles natuurlijk samen.
(Ik stel me overigens ernstige vragen bij de keuringen/onderhoud van vorige jaren ; het kan niet anders dan dat zij, of de vorige bewoner(s), zich heeft laten bedotten aangezien die ketel hallucinant vuil was - blijkbaar zijn er chauffagisten genoeg die liever gauw iets op papier zetten 'dat het in orde is', geld in 't laatje krijgen en geen klanten verliezen, dan dat ze eerlijk werk verrichten...)
Al deze argumenten schijnen bij haar echter in dovemansoren te vallen.

4. Ik heb haar reeds uitvoerig geïnformeerd over de stand van zaken, en dit steeds op een beleefde, correcte manier. Zij het de laatste tijd met iets meer aandrang uiteraard. Ik ga het dan ook niet onder stoelen of banken steken dat het moeilijk wordt om hier op deze manier normaal te leven met een vrouw en een (zeer binnenkort) pasgeboren baby. Zij reageert doorgaans niet op mijn emails, of indien ze het wel doet op een zeer vage en terughoudende manier. Tevens vertikt ze het om met ons persoonlijk af te spreken, zodat we het eens onder vier ogen over de hele kwestie kunnen hebben. Ze houdt zich dus blijkbaar liever op een veilige afstand, en doet liefst zo weinig mogelijk moeite om onze problemen te verhelpen. Enkel als ze iets moét doen (zoals de brander), zal ze tot actie overgaan. Een totaal gebrek aan goede wil, en - nogmaals - aan realiteitszin ; dat ervaren wij. En daarbovenop een ernstig gebrek aan respect, gezien het feit dat ze ons in de kou laat staan, en moeizaam reageert op mijn berichten.

Welke mogelijkheden hebben wij in zo'n geval ?
- Kunnen wij haar verplichten om ons 'te zien', met andere woorden om een persoonlijke afspraak te maken ? Kan een huurder dit in geval van ernstige problemen van zijn verhuurder eisen ?
- Kunnen wij een beroep doen op een bepaalde instantie om zegmaar de 'leefbaarheid' van het huis te komen controleren, of om de installaties na te kijken ?
- Kunnen wij haar op een of andere manier überhapt verplichten om de ingrepen te doen die wij wensen ?
- Kunnen wij deze zaak hard maken voor het vredegerecht, en heeft dit hoe dan ook enige zin ?
- Kunnen wij in zo'n geval het contract ontbinden (wat normaal niet kan met een korteduur-contract) ?
- Kunnen wij bij een eventueel vertrek een schadevergoeding eisen ; voor 'gedwongen vertrek ten gevolge van niet leefbare omstandigheden', voor het verzuim van degelijke communicatie en oplossen van problemen, voor de veroorzaakte stress zowel bij zwangere moeder als ongeboren kind, enzoverder...?

Hierbij zal ik het voorlopig laten ; er zijn immers nog enkele andere pijnpunten, zoals het dak dat ze wel volledig heeft laten renoveren, maar zonder aan een deftige isolatie te denken, en een schuifraam op de eerste verdieping zonder borstwering (wat bij mijn weten niet legaal is)...

Wij danken U alvast hartelijk voor uw zeer gewaardeerde antwoord.

Met vriendelijke groeten !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 03 mei 2011 16:31

het contract werd (voor zover wij weten) niét geregistreerd (ik heb mij laten vertellen dat dit evenwel niet verplicht is voor een contract van korte duur, klopt dit ?)
Bij huurovereenkomsten van korte duur maakt het niet uit of het contract geregistreerd is of niet.

Vraag 1: Het is aan de huurder om de ketel te onderhouden. Indien in uw geval de CV zo oud, dient deze uiteraard vervangen te worden op de kosten van de huurder. U vraagt een geschreven attest van de chauffagist en voegt dit bij uw schrijven om de ketel te laten vervangen.
Ps: Grote huizen betekent niet persé een groot verbruik: Ons huis is bijna 300m² en het verbruik is maar 1800l per jaar

Vraag 2: zie vraag 1. Ik geloof ook dat er ergens een regelgeving hier omtrent is. Vandebos (forum moderator) heeft in zijn onderschrift een leuke link over (ver)huren

Vraag 3: Het is misschien mogelijk om via een vrederechter dit te laten gebeuren (bv via een dwangsom)
Anders de huisinspectie laten komen, als zij de woning onbewoonbaar verklaren, vervalt het huurcontract en kan u al uw huurgelden terug eisen
mensen met meer ervaring in dit moeten hier mss maar op antwoorden

Vraag 4: Ik zou zoveel mogelijk via AS communiceren
Kunnen wij haar verplichten om ons 'te zien', met andere woorden om een persoonlijke afspraak te maken ? Kan een huurder dit in geval van ernstige problemen van zijn verhuurder eisen ?
neen
Kunnen wij een beroep doen op een bepaalde instantie om zegmaar de 'leefbaarheid' van het huis te komen controleren, of om de installaties na te kijken ?
Ja, dacht woninginspectie ofzoiets

Kunnen wij haar op een of andere manier überhapt verplichten om de ingrepen te doen die wij wensen ?
Via het vredegerecht lijkt mij dit wel mogelijk (kan wel fout zijn). Dit wel binnen het redelijke (een goedwerkende CV dus)

Kunnen wij in zo'n geval het contract ontbinden (wat normaal niet kan met een korteduur-contract) ?
Hangt er van af of er clausules in het contract staan die het mogelijk maken om het contract vroegtijdig te ontbinden.
OF
indien het huis onbewoonbaar verklaard wordt, kan u zelfs al het betaalde huurgeld terug eisen

Kunnen wij bij een eventueel vertrek een schadevergoeding eisen ; voor 'gedwongen vertrek ten gevolge van niet leefbare omstandigheden', voor het verzuim van degelijke communicatie en oplossen van problemen, voor de veroorzaakte stress zowel bij zwangere moeder als ongeboren kind, enzoverder...?
zie hierboven, bijkomend schadevergoeding lijkt mij niet mogelijk

zoals het dak dat ze wel volledig heeft laten renoveren, maar zonder aan een deftige isolatie te denken
Dit is ook dacht ik wettelijk vastgelegd
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#3 , 03 mei 2011 16:39

Het lijkt me het raadzaamst als u contact opneemt met de woningdienst om de woning eens te laten nakijken. dit kan u via de dienst stedenbouw in uw gemeente of via de contactgegevens die u terugvindt op de folder in de link (ver)huurder in onderschrift.

Indien deze instantie hun rapport negatief is (14punten) zal de dame verplicht worden de nodige werken uit te voeren.

De enige ingrepen waartoe u de verhuurster zal kunnen verplichten zijn deze die nodig zijn om het wettelijke basiscomfort te voorzien, met al de rest heeft u zich akkoord verklaard door het tekenen van het contract.

Vooraleer de stap naar het vredegerecht te overwegen zal u eerst duidelijke bewijzen dienen te hebben van die elementaire gebreken.

De enige mogelijk om het contract te ontbinden is ofwel met onderling akkoord ofwel via een vonnis van de vrederechter. (en deze zal bij verbreking op verzoek van huurders deze huurders bijna sanctioneren voor het verbreken van het contract)

De enige mogelijke schadevergoeding die u zou kunnen bekomen is indien het pand onbewoonbaar verklaard zou worden, dan kan u via een gerechtelijke procedure de betaalde huurgelden in hun geheel of gedeeltelijk terugvorderen.

Isolatie is tot 2020 nog niet verplicht, venster kan ik niet beoordelen.

Kort: U had het pand in kwestie veel beter dienen te controleren vooraleer het huurcontract te tekenen.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2011 16:51

Heb je geen EPC ontvangen bij het inhuur nemen?

Van Praet
Topic Starter

#5 , 07 mei 2011 00:02

Bedankt allemaal voor de verhelderende reacties.

Beste Vandebos, met de laatste zin van uw schrijven vat U de situatie allicht goed samen.
Ik had dit zélf echter ook al aangegeven in mijn betoog ('er zijn intussen echter een aantal praktische problemen opgedoken die we helaas niet voorzien hadden' - zie paragraaf 2), en het kwam mij in eerste instantie dan ook weinig zinvol en/of behulpzaam over dat U met uw afsluitende zin de vinger nog eens op de zere wond legt.
Al doende leert men, nietwaar... en dat de liefde blind is, geldt blijkbaar ook voor huizen...
U heeft hoe dan ook een punt.

Nu, zo dramatisch is de situatie hier nu ook weer niet ; het 'wettelijke basiscomfort' is wel aanwezig, alleen moet we er heel wat moeite én kosten insteken.
Dit stoot mij dan ook voor de borst, dat een mens anno 2011 zo moet 'ploeteren' om in dat comfort te voorzien, en dat terwijl er de dag van vandaag zoveel mogelijk is - ecologisch, zuinig, én betaalbaar.
Niet zo leuk wanneer je vrouw op het punt staat een kind op de wereld te zetten...

Ik vrees dat, als puntje bij paaltje komt, wij concreet weinig kunnen ondernemen. Dit huis is zeker en vast niet in zulk een staat dat het 'onbewoonbaar' verklaard kan worden... En zelfs indien de verwarmingsinstallatie zou geoptimaliseerd worden, dan nog zou de gebrekkige isolatie (plus het feit dat het om een groot huis gaat, met veel open ruimte) stokken in de wielen steken. En U schrijft dat pas vanaf 2020 nieuwe voorschriften inzake isolatie in voege gaan, dus... tja.

Mava, wij hebben bij het inhuur nemen inderdaad géén EPC ontvangen, of hebben alleszins de fout gemaakt daar niet naar te vragen.
Ik heb me laten vertellen dat het nu reeds verplicht is om van elke te verhuren woning een EPC te kunnen voorleggen ; klopt dit ?
Indien ja, dan zijn er mijns inziens heel wat mensen die zich niet geroepen voelen deze regelgeving te volgen.
Huurder, wees op je hoede en stel je van alles op de hoogte - dit lijkt mij de niet mis te verstane boodschap. :-)

Wij denken er ernstig over na om opnieuw te verhuizen. In ons contract wordt wel melding gemaakt van een opzegtermijn van 3 maanden, indien geen verlenging gewenst is, maar ik vind niet meteen iets over een schadevergoeding in geval van een vroegtijdige verbreking van het huurcontract.
Wat zijn hier de algemeen geldende regels betreffende een contract van korte duur (3 jaar) ?
Wij hopen alleszins tot een onderling akkoord met de verhuurster te kunnen komen, zoals Vandebos suggereert.

Nog een laatste vraagje : Fore, wat bedoel je precies met 'zoveel mogelijk via AS communiceren' ?

Hartelijk dank !

Fore

#6 , 07 mei 2011 00:24

AS = aangetekend schrijven

Dan heb je altijd een bewijs

In principe dien je een 3 jarig contract volledig uit te doen, tenzij er opzegtermijnen gespecificeerd staan in het contract.
Die 3maanden dienen opdat het contract niet zo over gaan in een 9 jarig contract na deze 3 jaar.

Dus als er geen opzegtermijnen zijn, kan dit contract niet opgezegd worden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#7 , 07 mei 2011 10:10

@Van Praet: Het is absoluut niet de bedoeling om in de zere wonde nog eens te gaan keuteren. In feite kan men jouw thread als een voorbeeldthread in dit subforum gebruiken, de titel weerspiegelt perfect de inhoud en de aard van het probleem, het probleem zelf wordt in detail en correct weergegeven zonder dat diegenen die wensen te helpen/adviseren een 10 posts vragen en antwoorden spelletje moeten gaan spelen om tot de essentie van de zaak te komen. Het is ook vanuit deze optiek dat ik op het einde een "Kort" plaatste; honderden Vlamingen verkeren in dezelfde omstandigheden en velen van hen zullen als ze zoeken naar een oplossing op deze thread terechtkomen.

Dat was de enige reden.

Van Praet
Topic Starter

#8 , 07 mei 2011 13:21

Bedankt voor de reacties.
Vandebos, ik begrijp wat U bedoelt en neem bij nader inzien allerminst verdere aanstoot aan uw eerdere reactie.
Mijn initiele 'afkeur' was wellicht te wijten aan een té emotionele benadering van de hele zaak van mijnentwege - excuses hiervoor !

Ik had evenwel graag nog enkele vragen gesteld :

- Ik heb nu al zoveel met onze verhuurster heen en weer gemaild (enfin, vooral HEEN dan) ; is het geen idee dat ik die hele communicatie afprint en in een aangetekend schrijven verzend, met de mededeling dat ik de echtheid van deze correspondentie verklaar ? Zo zijn misverstanden uitgesloten over wat wél en wat niét werd gezegd...
Ik zit namelijk met een nieuw probleem ; er was van in het begin een lek onder de spoelbak en een lek aan de wc, en zij had na mijn melding hiervan via email geantwoord : 'ik probeer langs te komen met mijn schoonbroer (klusjesman), maar die is drukbezet ; misschien ken je zelf wel een klusjesman?'.
Dus uiteindelijk heb ik zélf een vriend gevraagd om die problemen te komen verhelpen, en hij zou het factuur naar haar sturen. Hij heeft 'en passant' ook nog de keukenkraan moeten herstellen.
En nu wil zij dus niét betalen, met als reden : 'als het dan toch zo dringend was en je wou dat ik de herstelling zou betalen, dan moest je eerst schriftelijke toestemming vragen', waarbij ze naar de huurwet verwijst.
Vreemde reactie, gelet op haar eerdere email - zie het eerste citaat...
Dat eerste citaat dateert van VOOR wij de verwarmingsproblemen ernstig zijn beginnen aankaarten, het tweede van ERNA.
Voor mij spreekt het dus boekdelen dat zij haar persoonlijke gevoelens (irritatie omdat wij zo 'lastig doen') sterk laat meespelen.
Vandaar mijn idee om alle mails in een aangetekend schrijven te verzamelen...
Wat denken jullie ?

- Zoals ik eerder verstaan heb, is een driejarige huurovereenkomst enkel te ontbinden door hetzij een onderling akkoord, hetzij een vonnis van de vrederechter. Wij zouden vooral op de eerste optie rekenen, maar goed, zoals reeds duidelijk gemaakt is de relatie met onze verhuurster momenteel helaas niet echt om over naar huis te schrijven...
Indien we nu géén akkoord bereiken, is er dan echt geen ènkele andere mogelijkheid ?? De zaak voor een vrederechter brengen zou ik bij nader inzien toch liever vermijden - of als uiterste noodoplossing zien.
In ons contract staat niets over een schadevergoeding (zoals bij 9 jaar : 3 maand huur bij een voortijdige opzeg in het 1e huurjaar, 2 maand huur in het 2e huurjaar, etc...), maar bestaat daarover een algemeen geldende wetgeving ?
Ik vind alvast niets van die aard terug in de huurwet.
Wat zijn onze opties nog als we geen akkoord bereiken en als we niet naar het vredegerecht willen ??

- Is een EPC nu al verplicht ?

Dank !

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 mei 2011 13:32

emails zijn schriftelijk bewijs dus het feit dat ze zelf voorstelt een vakman te raadplegen IS de toestemming.
hierbij enkele links
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/255.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/222.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#10 , 07 mei 2011 13:44

AS:

Is idd. mogelijk. U koppelt dan best een reguliere vraag aan de afdruk van de mails die u mee verzendt. Bv. dat u gelet op mail één en drie niet begrijpt waarom zij terugkomt op haar woord, dat u voor de volledigheid de gehele conversatie via mail meezendt. Dat u bij gebrek aan terugbetaling binnen de tien kalenderdagen na kennisname van het schrijven verplicht zal zijn de kosten voor de reparatie af te houden van de volgende huur.

Verbreken contract:

Een contract van bepaalde duur kan enkel verbroken worden als:

- specifieke clausules in het contract dit toelaten,
- er tussen huurder en verhuurder een onderlinge overeenkomst kan worden gesloten,
- de vrederechter een uitspraak doet. Dit kan een geding zijn door elk van de partijen aangespannen voor een veelvoud van redenen.

EPV is verplicht bij verhuur en verkoop sinds 01/2007.

roharro
Juridisch actief: Ja

#11 , 07 mei 2011 23:23

Wat gaan die "isolatieverplichtingen" vanaf 2020 juist inhouden? Is dat alle oudere appartementen en woningen?
Zie niet in hoe het voor oudere appartementen kan gerealiseerd worden.
Misschien is die toekomstige verplichting de reden waarom enkele huurders nu al komen beweren dat ze recht hebben op nieuwe isolerende ramen en dubbel glas.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Van Praet
Topic Starter

#12 , 08 mei 2011 12:26

Na nog maar eens een mailtje, is onze verhuurster nu opmerkelijk scherp uit de hoek gekomen.

Het loopt volgens haar nu de 'spuigaten' uit met al mijn 'aantijgingen en eisen', en op de installatie van thermostatische kranen hoef ik na 'al mijn kritiek' niet meer te rekenen...
De loodgieterswerken wil ze in geen geval betalen ; ze geeft te kennen dat haar zin 'misschien ken je zelf wel een klusjesman?' geenszins inhield dat ze dit dan ook zou betalen - eventueel wel na een kostenraming en een geschreven goedkeuring.
(het strafste is dat ze schrijft dat ze al iemand had aangesproken om de klus te komen klaren, maar dat ze, aangezien ze er niets meer van hoorde (van ons), dacht dat de zaak al was opgelost... - hoe bedoel je dat dan, vraag ik me af ; 'ja hoor, de kraan heeft zich ondertussen vanzelf weer op zijn plaats genesteld, en de lekken in spoelbak en wc zijn netjes dichtgegroeid' !?!)

Dunkt me dat de persoonlijke gevoelens sterk beginnen mee te spelen. Dat zégt ze dan ook letterlijk, dat ik nu weer met iets nieuws op de proppen kom, terwijl ik weet dat ze nét zulke zware kosten heeft moeten maken (de nieuwe brander die op onze chauffageketel moest geïnstalleerd worden).
Nu, dat zal me dan worst wezen ; zij staat zelf maar in voor haar financiële zaken, ik meld gewoon de herstellingen waarvan ik denk dat zij die moet bekostigen. Kan me niet schelen als dat er 2 of 3 vlak na mekaar zijn.

De irritatie die mijn vele mailtjes en meldingen blijkbaar hebben opgewekt, noopt haar nu zulke onzin te verkopen - dat ze de thermostatische nu niet MEER wil installeren, dat ze die loodgieterswerken niet wil betalen, etc... Klap op de vuurpijl is de afsluitende zin van haar mailtje, waarin ze ons aanmaant haar niet meer te mailen of te telefoneren.

Goed, denk ik dan bij mezelf, je zal noch mails noch telefoontjes ontvangen, maar wél een aangetekende brief.
En we zullen zien wat de vrederechter over de hele zaak te zeggen heeft.

- Heeft zij een sterke positie wat betreft die loodgieterswerken, dat ze pas na een kostenraming en daaropvolgende schriftelijke goedkeuring zou akkoord kunnen gaan ?
- Kan ze het maken te eisen dat we haar niet meer mailen of telefoneren ? Naar mijn gevoel kan dit zeker tegen haar gebruikt worden... of sla ik de bal daar mis ?
- Ik had in mijn mailtje ook gevraagd om een copie van zowel het EPC als van de vorige attesten van nazicht mazoutketel en open haard/schouw, per post naar ons op te sturen. Indien ze elk verder contact weigert, neem ik aan dat ze ons deze documenten uiteraard ook niet zal opsturen. Kunnen wij dit van haar niet eisen, als huurders van haar huis ?
- Zij concludeert voorts nog 'ofwel neem je het huis zoals het is, ofwel zeg je de huur op' - wat moet ik daar van maken ? Dat zij een onderling akkoord wel ziet zitten ?

Beste groeten

Terug naar “Huren”