Beste,
Bij deze zal ik een poging doen om mijn probleem zo beknopt en helder mogelijk uit de doeken te doen.
Sinds 2 maanden huren mijn vriendin en ik samen een huis :
- het betreft een contract van korte duur (3 jaar dus neem ik aan)
- het contract ging in op 1 maart 2011
- het contract werd (voor zover wij weten) niét geregistreerd (ik heb mij laten vertellen dat dit evenwel niet verplicht is voor een contract van korte duur, klopt dit ?)
- de communicatie tussen ons en de verhuurster van het huis is tot nu toe al tamelijk uitvoerig geweest, zij het veelal nogal eenzijdig (van onze kant)
Nu wat betreft de aard van het probleem.
Toen we dit huis vonden, waren we meteen verliefd ; het is dan ook zeer charmant en ligt in een mooie omgeving.
Er zijn intussen echter een aantal praktische problemen opgedoken die we helaas niet voorzien hadden...
1. De verwarmingsinstallatie (mazout) is heel oud en versleten. Net omdat we ons zorgen maakten over de staat van de installatie, hadden wij het idee om reeds nu een nazicht (dat sowieso jaarlijks moet gebeuren) aan te vragen. In de eerste maand (maart) dat we hier woonden, verbruikten we reeds 500 liter mazout, en de vrouw die hier voor ons woonde, gaf te kennen dat ze er in putje winter wel eens 1000 liter per maand doorjoeg ! Daarvan vielen we dus toch een beetje achterover. Het is nu wel zo dat het een groot huis is, met in de living een mezzanine en dus veel open ruimte. Maar hoe dan ook is dit verbruik zeer alarmerend - en wij zijn nu niet meteen de meest kwistige stokers, we proberen zuinig om te springen met energie.
We hebben met wat geluk een bekwame en eerlijke chauffagist gevonden, en toen hij onlangs de voorziene keuring kwam doen, zei hij dat hij in zijn carrière nog nooit iets dergelijks had gezien.
De ketel was volgens hem in geen jaren gekuist (vuil en roet zat als het ware vast'gebakken'), de brander heeft hij moeten afkeuren, en ook heel het buiswerk in ons chauffagekot is gewoonweg 'oude rommel' en niet deftig geïsoleerd. Normaal dus dat we op die manier veel energie verspillen.
2. De eigenares van het huis is een dame op leeftijd, die helaas een beetje voeling met de realiteit mist, en blijkbaar ook niet graag teveel centen uitgeeft om deze zaken op te knappen. De brander is afgekeurd dus die moét ze wel vervangen - ze heeft geen keuze. Wij zouden echter verkiezen dat de hele boel wordt vernieuwd, en dat we met een schone lei kunnen beginnen. Met andere woorden : ook de ketel zelf, het buiswerk, etc.
Aangezien er geen elektrische boiler in het huis is, wordt ons sanitair water ook via mazout opgewarmd. Op zich geen probleem, ware het niet dat er voor dat sanitair water géén aparte pomp is. Wij moeten met andere woorden (en vooral in de zomer is dat compleet absurd) eerst heel het huis verwarmen alvorens we warm water kunnen gebruiken. We zouden dus ook graag hebben dat er voor sanitair water een aparte pomp wordt geïnstalleerd.
Op dit eigenste moment is de chauffagist hier bezig met de plaatsing van de nieuwe brander. De voorbije week (sinds de keuring) hebben we de verwarmingsinstallatie gewoonweg uitgezet omdat het niet meer te doen was ; door de keuring en het kuisen zijn er immers losse roetdeeltjes en dergelijke, en komt er (stinkende) rook vrij wanneer we de ketel aanschakelen. Al een geluk dat het weer erg meezit dezer dagen, maar natuurlijk moeten we ons wel kunnen wassen. Het ergste is feitelijk dat mijn vriendin hoogzwanger is en het door heel deze problematiek voor haar moeilijk is om nog een dagelijkse basishygiëne te onderhouden. Ik heb hier ondertussen al water zitten koken om er toch maar voor te zorgen dat ze een warm bad kan nemen ! Om nog maar te zwijgen van al de stress die dit met zich meebrengt... Mijn vriendin voelt zich hier niet veilig meer en kan dit niet veel langer meer aan...
3. Al deze euvels kunnen uiteraard verholpen worden, maar daar zit dus het grootste probleem : tot de eigenares lijkt het niet door te dringen dat er hier iets moet gebeuren. Ze was onlangs akkoord gegaan om thermostatische kranen te installeren op alle radiatoren (want die ontbreken dus ook - vandaar de ellende 'huis verwarmen om warm water te krijgen'), maar is daar plots op terug gekomen omdat ze zich nu gedwongen ziet te investeren in een nieuwe brander. Ze heeft naar eigen zeggen 'niet genoeg geld' om dit allemaal tegelijkertijd te bekostigen... Ik denk dan bij mezelf : 'met amper 3 maand huur die wij jou betalen en mits even doorbijten kan je de problemen hier voorgoed oplossen'. Bovendien heeft ze heel de kwestie veel te lang laten aanslepen, en nu komt alles natuurlijk samen.
(Ik stel me overigens ernstige vragen bij de keuringen/onderhoud van vorige jaren ; het kan niet anders dan dat zij, of de vorige bewoner(s), zich heeft laten bedotten aangezien die ketel hallucinant vuil was - blijkbaar zijn er chauffagisten genoeg die liever gauw iets op papier zetten 'dat het in orde is', geld in 't laatje krijgen en geen klanten verliezen, dan dat ze eerlijk werk verrichten...)
Al deze argumenten schijnen bij haar echter in dovemansoren te vallen.
4. Ik heb haar reeds uitvoerig geïnformeerd over de stand van zaken, en dit steeds op een beleefde, correcte manier. Zij het de laatste tijd met iets meer aandrang uiteraard. Ik ga het dan ook niet onder stoelen of banken steken dat het moeilijk wordt om hier op deze manier normaal te leven met een vrouw en een (zeer binnenkort) pasgeboren baby. Zij reageert doorgaans niet op mijn emails, of indien ze het wel doet op een zeer vage en terughoudende manier. Tevens vertikt ze het om met ons persoonlijk af te spreken, zodat we het eens onder vier ogen over de hele kwestie kunnen hebben. Ze houdt zich dus blijkbaar liever op een veilige afstand, en doet liefst zo weinig mogelijk moeite om onze problemen te verhelpen. Enkel als ze iets moét doen (zoals de brander), zal ze tot actie overgaan. Een totaal gebrek aan goede wil, en - nogmaals - aan realiteitszin ; dat ervaren wij. En daarbovenop een ernstig gebrek aan respect, gezien het feit dat ze ons in de kou laat staan, en moeizaam reageert op mijn berichten.
Welke mogelijkheden hebben wij in zo'n geval ?
- Kunnen wij haar verplichten om ons 'te zien', met andere woorden om een persoonlijke afspraak te maken ? Kan een huurder dit in geval van ernstige problemen van zijn verhuurder eisen ?
- Kunnen wij een beroep doen op een bepaalde instantie om zegmaar de 'leefbaarheid' van het huis te komen controleren, of om de installaties na te kijken ?
- Kunnen wij haar op een of andere manier überhapt verplichten om de ingrepen te doen die wij wensen ?
- Kunnen wij deze zaak hard maken voor het vredegerecht, en heeft dit hoe dan ook enige zin ?
- Kunnen wij in zo'n geval het contract ontbinden (wat normaal niet kan met een korteduur-contract) ?
- Kunnen wij bij een eventueel vertrek een schadevergoeding eisen ; voor 'gedwongen vertrek ten gevolge van niet leefbare omstandigheden', voor het verzuim van degelijke communicatie en oplossen van problemen, voor de veroorzaakte stress zowel bij zwangere moeder als ongeboren kind, enzoverder...?
Hierbij zal ik het voorlopig laten ; er zijn immers nog enkele andere pijnpunten, zoals het dak dat ze wel volledig heeft laten renoveren, maar zonder aan een deftige isolatie te denken, en een schuifraam op de eerste verdieping zonder borstwering (wat bij mijn weten niet legaal is)...
Wij danken U alvast hartelijk voor uw zeer gewaardeerde antwoord.
Met vriendelijke groeten !