Kosten primer: huurder of verhuurder?

Marieke87
Topic Starter

Kosten primer: huurder of verhuurder?

#1 , 04 mei 2011 13:21

Beste

Als jong koppel hebben wij op 31 maart 2011 een huurcontract ondertekend voor 3-6-9 jaar, voor het huren van een appartement vanaf 15 mei.

Het gaat om een nieuwbouwappartement (duplex). Nu zijn wij ervan op de hoogte dat de muren bij een nieuwbouw moeten kunnen uitdrogen alvorens te verven. Min. 6 maanden, werd ons gezegd.
Nu is onze vraag: voor wie zijn de kosten van de eerste verflaag/primer?
Dit zal ons uiteraard veel geld en tijd kosten, aangezien de eerste verflaag sowieso volledig opgeslorpt wordt door de muur.
Hebben wij het recht hiervoor een vergoeding van de kosten te vragen/eisen van de verhuurder? We hebben hem hierover al aangesproken, maar hij lijkt onze vraag telkens te ontwijken omdat het uiteraard pas over 6 maanden pas aan de orde is. Eerlijk gezegd lijkt hij het misschien ook niet echt te weten wat de normale gang van zaken is. Ofwel hoopt hij de kosten van zich af te kunnen schuiven doordat wij jong en onwetend zijn.

Op de 2 slaapkamers boven bestaan de (schuine) plafonds uit lichtbruine gyproc-platen met hier en daar wit plaksel. Dit zorgt voor een onregelmatige ondergrond, waar we vermoedelijk ook nog veel werk zullen aan hebben om het gelijk te schuren en egaal te verven. Ook hier vragen wij ons af of de kosten kunnen verhaald worden bij de verhuurder.

Alvast bedankt voor uw advies!

Marie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2011 13:33

Voor zover ik weet zijn schilderwerken en dergelijke voor de huurder, niet voor de verhuurder. Ik denk niet dat het feit dat het hier om een eerste verflaag gaat, hier iets zal aan veranderen. Je hebt het voordeel dat je een nieuwbouw appartement kunt huren, neem het kleine nadeel dat je iets meer geld aan verf kwijt bent er dan ook bij, zou ik zo zeggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#3 , 04 mei 2011 15:36

U heeft het appartement gehuurd zonder verflaag en zonder afgewerkte gipskartonplaten. Tenzij u met de verhuurder een afspraak maakt die voor BEIDE partijen aanvaardbaar is of er wat anders wordt gespecificeerd in het huurcontract ben u op geen enkele wijze verplicht deze werken uit te voeren of de kosten ervan te dragen.

Reclame

Marieke87
Topic Starter

#4 , 04 mei 2011 15:40

Dank voor uw antwoord.

Wij zijn dus niet verplicht deze werken uit te voeren. Maar als we de werken WEL uitvoeren, aangezien we ook niet willen blijven zitten in een huurappartement met kale (en soms vuile) muren, is er dan een mogelijkheid om de verhuurder te verplichten in deze kosten te delen?

Vandebos

#5 , 04 mei 2011 15:47

Neen, de verhuurder kan u zelfs verbieden deze werken uit te voeren of in extremis bij het einde van het contract eisen dat u de muren in hun oorspronkelijke toestand herstelt.

Persoonlijk advies als verhuurder: Laat deze even gerust en wat maanden huur opstrijken zodat hij zijn goed ziet renderen. Gebruik de tijd om ondertussen een paar ideetjes van wat je kan/wil doen op papier te zetten met een prijsopgave van materiaalkosten en gebruikte tinten ernaast.
Nodig hem dan eind september eens uit en leg verschillende scenario's van goedkoop naar duurkoop voor...
Tot dan heeft het in feite weinig nut je hier het hoofd over te breken. Je nu reeds gedurende maanden opfokken en je mentaal vastzetten in een idee kan alleen maar contraproductief werken.

Marieke87
Topic Starter

#6 , 04 mei 2011 15:56

Ok. Bedankt voor de tip.

Nog een vraagje: mogen we de plafonds wel al aanpakken?

Vandebos

#7 , 04 mei 2011 15:59

Altijd in samenspraak met de verhuurder.

Gebruiker21

#8 , 04 mei 2011 16:39

Als je ook van de verhuurder verwacht dat hij tussenkomt in die kosten, spreek dit dan ook zeker op voorhand af en zet de overeenkomst op papier! Als je enkel overeenkomt dat je de werken mag uitvoeren, wil dit nog niet zeggen dat de verhuurder deze ook zal betalen. Dit zijn twee totaal verschillende dingen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Marieke87
Topic Starter

#9 , 04 mei 2011 16:55

Akkoord.

In ons huurcontract staat vermeld dat we de muren en plafonds mogen schilderen in een lichte neutrale kleur.
Wij willen in feite ook niet moeilijk doen, of geld kloppen uit de zakken van onze verhuurder. We willen enkel duidelijkheid over wat we kunnen/mogen vragen en wat gebruikelijk is in deze situatie.

Vandebos

#10 , 04 mei 2011 17:11

Wat ik persoonlijk altijd afspreek, op papier, met huurders is het volgende:

wanneer het herschilderen van één of meerdere muren of plafonds nodig is (zijn) dan zorg ik voor de verf in de kwaliteit die ik bepaal in de tint die onderling is afgesproken. Zij verrichten het werk onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat het op een degelijke wijze dient uitgevoerd te worden, bij gebrek aan een degelijke uitvoering zal het gekeurd worden door een expert en op hun opnieuw uitgevoerd worden.

Telkens deze voorwaarden gebruikt werden heb ik nog geen problemen ervaren.

En neen, ik gebruik geen goedkope brolverf...

Marieke87
Topic Starter

#11 , 04 mei 2011 17:28

Dus als ik het goed begrijp, hangt de tussenkomst van de verhuurder in deze kosten af van zijn goodwill, maar heeft het niets te maken met wat al dan niet wettelijk bepaald is?

Vandebos

#12 , 04 mei 2011 17:31

Wat betreft afwerking klopt dit inderdaad.

Marieke87
Topic Starter

#13 , 06 mei 2011 12:28

Beste

Gisterenmiddag hebben we samen met de verhuurder het appartement nog eens bezocht.
Hij meldde ons toen dat, zodra de deuren geplaatst waren, we er konden intrekken.

Nu polste ik even of alles dan al proper ging zijn, maar hij zei dat ik daarvoor maar best eens "mijn vriendinnen" kon inschakelen om alles eens goed te poetsen.. Het appartement ligt uiteraard nog vol stof en vuiligheid van de werkmannen, maar is het niet aan de verhuurder om het appartement proper af te leveren?

mava105

#14 , 06 mei 2011 12:57

Voor je begint met kuisen en schilderen, laat alles zeer grondig noteren in de plaatsbeschrijving.

Marieke87
Topic Starter

#15 , 06 mei 2011 13:00

Het probleem is, als de plaatsbeschrijving gemaakt wordt, zoals het appartement er nu bijligt, dan is er absoluut geen mogelijkheid om te zien waar er al dan niet schade is.

Vooral de vloer is zodanig vuil en wit van het stof, dat je moeilijk kan zien of er ergens een beschadigde tegel onder ligt...

Terug naar “Huren”