gedaagde huurder vraagt collectieve schuldbemiddelling

George2
Topic Starter

gedaagde huurder vraagt collectieve schuldbemiddelling

#1 , 12 mei 2011 22:05

Bij een procedure die volgende week voor het vredegerecht komt (achterstallige huurgelden en uitdrijving gevorderd met ontbinding van huurcontract) ontvang ik vandaag een schrijven van een advocaat waarbij hij laat weten dat zijn cliënt collectieve schuldenbemiddelling heeft aangevraagd bij het arbeidshof en waarbij hij mij adviseert mij binnenkort te wenden tot de, nog aan te stellen, schuldbemiddellaar voor het betalen van de huur. In de bijgevoegde stukken, waaronder de lijst met schulden, ontbreekt de huurachterstand.
Hoe reageer ik best hierop en waarop moet ik attent zijn bij de zitting van het vredegerecht.
Alvast bedankt voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 mei 2011 22:14

U voert de zaak gewoon verder tot en met uitdrijving. Van zodra u een vonnis heeft en een overzicht van de schulden van de huurder maakt u deze over aan de schuldbemiddelaar.

George2
Topic Starter

#3 , 12 mei 2011 22:24

Bedankt voor de info, ik dacht dat de vrederechter geen ontbinding van het huurcontract zou toestaan, gezien de aanvraag voor schuldbemiddeling. Dit is de eerste keer dat ik zoiets tegenkom en ik ben dus helemaal niet vertrouwd met deze situatie. Van het advies van de advocaat van de tegenpartij niets aantrekken?

Reclame

Vandebos

#4 , 12 mei 2011 22:29

Enkel als er reeds een collectieve schuldbemiddelaar is aangesteld. Deze beheert immers de fondsen van de schuldenaar en zal dan ook zorgen dat de huur correct betaald wordt.

George2
Topic Starter

#5 , 12 mei 2011 22:38

Hoe kan ik eigenlijk weten of er reeds een schuldbemiddelaar is aangesteld en wordt de huurachterstand dan opgeslorpt door schuldenput?

Vandebos

#6 , 12 mei 2011 22:43

huurachterstand, de kosten van het geding die u kan terugeisen, kosten gemaakt voor deurwaarders en uitzetting worden opgenomen in het geheel van schulden. De schuldenaar dient u op de hoogte te brengen. Vaak zal dit pas gebeuren op het ogenblik dat ze met de deurwaarder die komt innen worden geconfronteerd.

Terug naar “Huren”