huurovereenkomst onbepaalde duur

mochoukri
Topic Starter

huurovereenkomst onbepaalde duur

#1 , 19 dec 2006 13:42

Beste,

ik ben onlangs eigenaar geworden van een woning.Op de bovenste verdieping zit een huurder waarvan ik het contract ga overnemen.
De vorige eigenaar had met de huurder een contract opgemaakt van onbepaalde duur.

1) Ik zou graag het contract van onbepaalde duur willen verbreken en er een contract van bepaalde duur van maken.
Is dit mijn volste recht?

2)de huurprijs zit ook ver onder het gemiddelde en zou deze willen optrekken met 25 euro.
Is dit ook mijn volste recht? (want ik verander het contract van onbepaalde duur in een nieuw contract van bepaalde duur?

Ik hoop snel iets van jullie te horen.

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2006 14:55

In deze brochure vind je vermoedelijk het antwoord op je vragen:

http://www.just.fgov.be/cgi_justice/pub ... f.pl?id=21

Als dat niet het geval is, laat het dan weten.

scorpioen

mochoukri
Topic Starter

#3 , 19 dec 2006 15:27

Scorpioen,

het is niet echt duidelijk omdat ik te maken heb met een contract van onbepalde duur...

Reclame

Jelle

#4 , 19 dec 2006 15:54

zie pagina tien van de door scorpioen aangehaalde brochure.

Mijn inziens heeft u een contract van negen jaar en zal u rekening moeten houden met de opzegtermijnen zoals bepaald in de woninghuurwet bij contracten van 9 jaar.

mochoukri
Topic Starter

#5 , 19 dec 2006 15:57

@Jelle

dus een contract van onbepaalde duur komt overeen met een contract van 9 jaar?
Bij een contract van onbepaalde duur mogen beide partijen een einde maken aan de overeenkomst mits 3 maanden opzeg. Of zit ik er naast?

Jelle

#6 , 19 dec 2006 15:58

wanneer is het huurcontract afgesloten?

is het geregistreerd?

mochoukri
Topic Starter

#7 , 19 dec 2006 16:05

Jelle het contract was vorig jaar afgesloten met de vorige eigenaar. Ik ben sinds een maand de nieuwe eigenaar

mochoukri
Topic Starter

#8 , 19 dec 2006 16:09

neen het contract is niet geregistreerd

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 dec 2006 16:18

Het betreft een huurovereenkomst van negen jaar, waarover de brochure handelt.

U treedt in de rechten van de vorige eigenaar. Het is (simplistisch gesteld) alsof u indertijd de huurovereenkomst hebt afgesloten met de huurder.

De huurovereenkomst kan niet veranderd worden in een huurovereenkomst van korte duur, u kan de huurprijs niet aanpassen.

Voor aanpassing huurprijs zie Woninghuurwet art. Art. 7. Herziening van de huurprijs en de lasten.
? 1. Onverminderd artikel 8 kunnen de partijen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter een herziening van de huurprijs toestaan indien blijkt dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed ten gevolge van nieuwe omstandigheden ten minste twintig percent hoger of lager is dan de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs.
(Hij kan tevens een verhoging van de huurprijs toestaan aan de verhuurder die bewijst dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed met ten minste tien percent van de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs is gestegen ten gevolge van werken die op zijn kosten in het gehuurde goed zijn uitgevoerd, met uitzondering van de werken die noodzakelijk waren om het goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van artikel 2, eerste lid

scorpioen

Jelle

#10 , 19 dec 2006 16:19

Huurder kan het contract opzeggen mits inachtneming van een opzegperiode van drie maanden en het betalen van een schadevergoeding van respectievelijk 3,2,1 maand huur al naargelang hij het contract stopzet na het 1ste,2de of 3de jaar.

U, als eigenaar, kan enkel in volgende gevallen en op volgende ogenblikken het contract bee?ndigen:

- voor het uitvoeren van werken die de kostprijs van drie jaar huur overstijgen, kan je je huurder opzeggen op het einde van elke driejarige periode met een opzeg van zes maanden.

- op ieder ogenblik voor eigen bewoning en naaste familieverwanten mits in achtneming van opzeg van zes maanden. Je moet er effectief gaan wonen en er dan ook werkelijk min. twee jaar blijven wonen of je hebt 18maanden schadevergoeding aan je broek)

-zonder motivatie op het einde van een driejarige periode en dan moet je hem eveneens zes maanden opzeg geven, bovendien ben je gehouden aan een schadevergoeding van negen maanden huur indien je hem opzegt na de eerste driejarige periode en zes maanden huur na de tweede driejarige periode.

mochoukri
Topic Starter

#11 , 19 dec 2006 16:41

Dit ziet er niet goed uit voor mij...

Even opsommen:

*huurder heeft vorig jaar een contract van onbepaalde duur overeengekomen met vorige eigenaar

*contract is niet geregistreerd

*de waarborg staat niet op een geblokkeerde rekening

*ik wil de huur met 25 euro verhogen omdat die beneden de gemiddelde huurprijs in Deurne zit.

Kan ik echt niets doen om het contract te verbreken?(voorlopig wil ik er niet in wonen)

Jelle

#12 , 19 dec 2006 23:40

buiten blufpoker spelen en hopen dat uw huurder de wet niet kent, vrees ik dat je idd niet veel kan doen.

de waarborg had je beter met de vorige eigenaar geregeld ten tijde van en samen met de verkoop

koen999

#13 , 20 dec 2006 09:29

buiten blufpoker spelen en hopen dat uw huurder de wet niet kent
:? waarom breng je deze man op foute ideeen?

Jelle

#14 , 20 dec 2006 09:33

buiten blufpoker spelen en hopen dat uw huurder de wet niet kent
:? waarom breng je deze man op foute ideeen?

de vraagsteller zal wel slim genoeg zijn om mijn antwoord op een correcte manier te interpreteren en gelijk te stellen aan "het is inderdaad niet mogelijk om het contract zo maar te verbreken"

mochoukri
Topic Starter

#15 , 20 dec 2006 09:52

Ik heb het duidelijk begrepen Jelle. Thanks

@Koen:
Ik probeer alles volgens de wet tedoen. Maar wil gewoon weten waar ik voor sta.

Terug naar “Huren”