huuropzeg ?

cameron
Topic Starter

huuropzeg ?

#1 , 05 jun 2011 16:31

mijn appartement dat ik huur staat te koop. Ik heb onmiddellijk een ander appartement gehuurd omdat de prijs zeer schappelijk was . Moet ik 3 maand vooropzeg doen of mag ik eerder weg omdat het appartement verkocht wordt , als ik 3 maand vooropzeg moet doen zit ik wel met een dubbele huur . De verhuurder van het appartement dat te koop staat eist zijn 3 maanden vooropzeg .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 05 jun 2011 16:38

De 3 maanden opzeg is verplicht bij wet. Indien bij onderlinge (schriftelijke) toestemming kan deze verkort worden. Wat dus hier niet het geval is.

Omdat een appartement verkocht wordt, betekent niet, dat u moest verhuizen. De nieuwe eigenaar blijft gebonden aan uw huurcontract.

U mag wel het appartement eerder verlaten gedurende uw opzeg. Maar zolang de opzeg loopt mag de eigenaar het pand niet verder verhuren of zelfs maar betreden zonder uw toestemming. U blijft het volledige genot hebben van dat appartement.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

cameron
Topic Starter

#3 , 05 jun 2011 16:45

bedankt Fore om zo snel te reageren, pech voor mij .

Reclame

Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 jun 2011 16:51

Is het contract geregistreerd?

Fore

#5 , 05 jun 2011 16:53

Is het contract geregistreerd?
belangrijke vraag, totaal vergeten.
Ik neem aan dat we spreken over een 9-jarig contract?
Indien het contract niet geregistreerd is (PERSOONLIJK navragen in het registratiekantoor in uw buurt). Dan dient u niet aan de opzeg van 3 maand te houden en kan u een opzeg geven zolang of kort u wilt (bv 6dagen, 3uren en 51 minuten). Maar indien u de opzeg van 3 maand al gegeven heeft, denk ik wel dat u er aan gebonden bent.)

heeft de u de sleutels al afgegeven?

cameron
Topic Starter

#6 , 05 jun 2011 17:39

het gaat over een 9-jarig contract dat geregistreerd is , met een aangetekend schrijven de huur opgezegd en gevraagd om zo vlug mogelijk het appt. te verlaten en dus de huur stop te zetten .

Fore

#7 , 05 jun 2011 19:56

u bent nog in bezit van de sleutel?

cameron
Topic Starter

#8 , 05 jun 2011 21:51

ik ben nog in het bezit van de sleutel .

Fore

#9 , 05 jun 2011 22:05

ok.

U blijft vast aan de wettelijke 3 maanden opzeg.
Moest u meer info willen:

http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

hier vindt u alles ivm de huurwetgeving

rock_blondii

#10 , 07 jun 2011 14:45

wat als in het huurcontract staat dat de huurders deze moeten laten registreren?

dan is het toch een fout van de huurder als deze niet geregistreerd is?

Vandebos

#11 , 07 jun 2011 14:47

Geregistreerd is geregistreerd.

Turaki

#12 , 07 jun 2011 14:51

En kan de huurder nog steeds vertrekken wanneer hij wil, zonder opzegvergoeding. Pech voor de verhuurder.

Fore

#13 , 07 jun 2011 15:01

wat als in het huurcontract staat dat de huurders deze moeten laten registreren?

neen.

Sinds de wet van 2007 is dit de taak van de verhuurder (sinds hij het er het meeste voordeel uit haalt)

Vandebos

#14 , 07 jun 2011 17:00

Sinds 01/01/07 is de verhuurder verplicht het contract zelf te laten registreren. Doet hij dat echter niet en doet de huurder het in zijn plaats, dan staat daar geen sanctie tegenover en is de registratie eveneens rechtsgeldig voor wat betreft zeg en eventuele vergoeding.

Dus als de huurder zelf het contract heeft geregistreerd zal hij art 3&5 moeten respecteren. Dat is een afwegingdieiederehuurder mpet maken als deverhuurdertaak niet uitvoert:

- niet registreren is makkelijker vertrekken maar ook makkelijker door nieuwe eigenaar uitgezet worden.
- registreren verzekert de rechten van de huurder als het pand verkocht wordt maar heeft als keerzijde dat de opzegmogelijkheden van de huurder art 3&5 moeten respecteren.

Terug naar “Huren”