Hallo allemaal
Heb dringend “hulp” nodig in volgende situatie.
Ik huurde een appartement van 9 jaar. (het meest gangbare) en dit vanaf 01.04.2010. Einde mei 2011 deed ik mijn opzeg via een aangetekende zending op naam van de persoon aan wie ik de huur betaal (niet dezelfde naam als op wie het huurcontract staat). Hierdoor kon deze zending niet afgehaald worden door de eigenaar, wat ik eigenaardig vond want de naam was veranderd op de aangetekende zending naardeze van de eigenaar.
Het huurcontract werd niet geregistreerd. Om die reden heb ik mij laten vertellen moest ik geen opzeg doen en ook geen verbrekingsvergoeding betalen. Toch nam ik een “opzeg” in gedachten van 2 maanden i.p.v. 3 maanden, tot 31.07.2011.
Er is ook nooit een plaatsbeschrijving opgemaakt ook al staat dit vermeld in het huurcontract (hij zou deze later eens opmaken met mij…). Er staat ook in vermeld dat de brandverzekering bij hem moet afgesloten worden, iets wat ik niet deed aangezien hij mij hier niet toe kan verplichten.
Aangezien de zending niet ontvangen was en ik graag “eerlijk” wou zijn met de eigenaar, nam ik telefonisch contact op om uit te leggen waarom ik het contract zo snel wou verbreken. Ik heb nl. een woning gekocht en op amper zes weken was de verkoop al rond, waardoor ik niet mogelijk ben om hypotheek én huur te betalen.
Hij was héél begripvol. Er werd gezegd dat het geen probleem was als er tegen 01.08.2011 een nieuwe huurder was.
De eigenaar zette het appartement echter NIET te huur. Aangezien ik gezegd had een nieuwe huurder te vinden, zette ik een zoekertje online. Hierop kreeg ik véél reactie. Er waren VIJF kandidaten die de huisbaas probeerden op te bellen. Ofwel was hij niet te bereiken, of wel zou hij later terugbellen, ofwel werden ze afgewimpeld “wij kunnen u hierover geen informatie verschaffen”. Deze potentiele kandidaten belden mij allemaal opnieuw op met de vraag of ik meer wist, maar ik kon de eigenaar ook niet bereiken. ER waren genoeg mensen die het appartement met ingang van 01.08.2011 wilden huren…
Het appartement is ontruimd door mij en volledig gepoetst. Ik ontving een schrijven van de eigenaar in de bus.
Hierin meldt hij volgende zaken:
- Ik heb mij als eigenaar gedragen en het appartement te huur gesteld, dit tolereert hij niet!
- Ik heb onrechtmatig mensen toegang verschaft tot het appartement, dat mag niet. (mag ik niet binnenlaten in mijn appartement wie ik wil, eendert welke reden, al is dat het bezichtigen van het appartement?)
- Daarnaast staat vermeld : “wij hebben vastgesteld dat u niet meer aanwezig bent in het gehuurde appartement”. IK vraag mij dan af hoe hij dat weet TENZIJ hij het appartement betrad. Ik was daar nog tot 28.07.2011 terwijl de brief gedateerd is 25.07.2011 (maar dan niet in de bus is gestopt!!!).
In deze brief vraagt hij ook contact op te nemen binnen de kantooruren om een afspraak te maken voor de sleutels. Ik heb deze echter gisterenavond in de brievenbus gestopt aangezien ik het appartement echt “beschikbaar “ wou op 01.08.2011.
Nu zit ik natuurlijk met de huurwaarborg die vrij moet en de meterstanden van de chauffages die via de firma CALORIBEL moeten opgenomen worden. Wat doe ik het beste?
Zit verveeld met de situatie. Heb getracht een akkoord te bereiken, zocht nieuwe huurder maar de eigenaar lijkt gewoon te willen tegenwerken. Het appartement is nog steeds niet te huur gesteld terwijl hij al van begin juni 2011 wist dat ik er uit wou!