Situatie:
Ik ben verhuurder van een rijwoning. Volgende zijn de feiten:
- Huurcontract afgesloten voor een duur van 9 jaar met aanvang op 1 november 2009 en automatische verlenging.
- In het contract staat: De huurder verplicht zich ertoe de huurcontracten op zijn kosten te laten registreren binnen 2 maand na ondertekening van deze huurovereenkomst.
- De registratie is niet gebeurd ook niet door mij (de verhuurder)
- De huurster heeft altijd netjes op tijd betaald en er waren nooit problemen. Ze heeft in de tijd van de huur wel een vriend mee in haar huis genomen en nu is ze zwanger waardoor ze gaat verhuizen. Er is wel nog een grote afgewerkte geisoleerde zolderkamer met 2 veluxen die als kamer kan dienen, dus er is geen plaatsgebrek.
- Eind juli ontvang ik een aangetekend schrijven waarin staat dat de huurster haar contract opzegt. Opzeg gaat in op 1 augustus en de sleutels worden per eind oktober overhandigd, dus 3 maand opzeg.
- Op 4 augustus ll ontvang ik een tweede aangetekend schrijven waarin staat dat ze na controle heeft gemerkt dat het contract niet is geregistreerd bij wet en daarbij de huurovereenkomst opzegt om te verstrijken eind september. "... kunnen wij in toepassing van artikel 73 van de programmawet van 24 december 2006 de huurovereenkomst te allen tijde opzeggen zonder de opzegtermijn en gebeurlijke vergoeding van art 3 $5 van de woninghuurwet te moeten respecteren. Het betreft hier dwingend recht."
Kan ik als verhuurder geen verhaal halen omdat het contract niet werd geregistreerd?
Ook niet als er een eerste aangetekende opzegging is gebeurd waarin 3 maanden vooropzeg worden gegeven die achteraf door haar tweede aangetekend schrijven wordt teruggefloten?
En kan ik bijgevolg ook de 2 maanden schadevergoeding niet eisen omdat ze nog voor het verstrijken van het 2e jaar haar huurcontract verbreekt?
Wat kan ik doen?
Alvast bedankt voor je mening,
W