niet-geregistreerd kontrakt opzeggen

spanie42
Topic Starter

niet-geregistreerd kontrakt opzeggen

#1 , 15 jan 2007 16:18

Als huurder (sinds 1994) heb ik een niet geregistreerd huurkontrakt.
Sommigen beweren dat een dergelijk kontrakt eigenlijk een niet bestaand kontrakt is. En dat ik gewoon de woning kan verlaten zonder vooropzeg of schadevergoeding. Uit sommige topics hier op het juridisch forum meen ik echter te mogen opmaken dat dit maar kan vanaf 1 juli 2007, met de nieuwe wetgeving. Of is een vooropzeg van 3 maanden altijd verplicht ?
Het appartement waar ik woon werd door de vorige eigenaar verkocht op 13 dec. 2006. Maakt dat enig verschil ? Gaat het (niet-geregistreerde kontrakt) van toen gewoon over naar de nieuwe eigenaar ?
En wat met de waarborg van destijds ? Deze huurwaarborg staat nog steeds op een geblokeerde rekening op naam van de vorige eigenaar.
De nieuwe eigenaar denkt eraan de huur te verhogen. Kan dit ten alle tijden of enkel op de vervaldag van het kontrakt ?
Ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer. HELP !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 15 jan 2007 18:25

Het lijkt wel een oefening uit een cursus verbintenissenrecht. :wink:

j.demoor

#3 , 17 jan 2007 08:50

Voor het bestaan van een huurcontract is geen registratie vereist,zelfs geen geschrift.

Tot 1 juli 2007 geldt in elke geval ?Art.3...? 5.De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

?Art.9.Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening(=geregistreerd is) voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder op de datum van het verlijden van de authentieke akte, zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt.Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde be?indigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, ?? 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen van de datum van het verlijden van de authentieke akte) tot vaststelling van de overgang van eigendom.?(Woninghuurwet).

Ook ?het (niet-geregistreerde kontrakt) van toen (gaat) gewoon over naar de nieuwe eigenaar?.Het verhuurdersvoorrecht op de waarborg dient op naam van de nieuwe verhuurder gebracht en deze is gebonden door de lopende huurprijs.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk ?Juridische aard? op het driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN

Reclame

spanie42
Topic Starter

#4 , 17 jan 2007 13:35

Alvast bedankt voor de info.
Vraag me nu nog af:
1/ en wat na 1 juli 2007 ?
2/ kan de nieuwe eigenaar de huurprijs ten alle tijde verhogen of enkel op de vervaldag van het (niet-geregistreerde) kontrakt ?

Terug naar “Huren”