handel voeren in woning

napie
Topic Starter

handel voeren in woning

#1 , 16 sep 2011 15:27

Wij huren een woonhuis momenteel en baten daar een kinderopvang uit, met 3 zelfstandigen. Ik en mijn collega willen nu een nieuw pand huren om nog een kinderopvang op te starten. Ik heb daarover 2 vraagjes:

- Indien het om een woning gaat in woongebied, moet ik dan bestemmingswijziging aanvragen? en zo ja, gaat dit lang duren en kan dit geweigerd worden? (stedenbouwkundige is pas beschikbaar 29/09)

- Voor ons huidig huurhuis, is er nooit bestemmingswijziging aangevraagd, kunnen wij daarover beboet worden indien uitkomt dat we er al jaren handel voeren?

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2011 18:33

Hoe rijmt u dit met de andere vraag .... u huurt samen???

napie
Topic Starter

#3 , 16 sep 2011 18:36

da ging over de zaak waar ik buiten geweerd ben... ik sta niet op huurcontract, maar mijn collega wel, en vroeg me af of zij nog problemen zou kunnen krijgen. Maar heb ondertussen al vernomen dat het geen handel is , maar dienstverlening en bestemmingswijzigign ni nodig is

Reclame

Franciscus

#4 , 16 sep 2011 18:48

Uw collega is gehouden de huur te betalen als ze mee getekend heeft (naar de eigenaar toe.
Als daarenboven in het contract sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid kan zij aangesproken worden voor de volledigheid van de huur door de eigenaar.
Zij zal dus met alle andere partijen moeten overeenkomen om haar uit het contract te krijgen.
Langs de andere kant zij huurt mee op basis van welk artikel (ik weet er geen) wordt haar de toegang geweigerd?
Gezien het een feitelijke vereniging blijkt te zijn.
Zij heeft evenveel recht op het gebouw en zij kan meebrengen wie ze wil in dat gebouw.

napie
Topic Starter

#5 , 16 sep 2011 19:24

ja da denken wij dus ook, maar omdat ze de sloten heeft veranderd, geraken wij daar ook niet meer binnen....

Franciscus

#6 , 16 sep 2011 19:28

Er is dus duidelijk iets gebeurd maar uw collega heeft het volste wettelijk recht om daar binnen te gaan.
Niemand kan haar dat beletten.
Zij kan een slotenmaker het slot laten uitborenb, zij kan een deurwaarder vaststellinen laten doen, zijn kan zelfs politie vragen om eventjes mee te gaan ( in eerste instantie om 'zever' te voorkomen.
Tegenpartij zo wie zo dadelijk aangetekend in gebreke stellen (en ook een gewone brief opsturen).

j.demoor

#7 , 18 sep 2011 09:00

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...6° de hoofdfunctie van een bebouwd onroerend goed geheel of gedeeltelijk wijzigen, indien de Vlaamse Regering deze functiewijziging als vergunningsplichtig heeft aangemerkt...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

“Art.2.§ 1. Een stedenbouwkundige vergunning is nodig als één van de hierna vermelde hoofdfuncties van een onroerend bebouwd goed geheel of gedeeltelijk wordt gewijzigd in een andere hierna vermelde hoofdfunctie. Worden als hoofdfunctie beschouwd :1° wonen...5° handel, horeca, kantoorfunctie en diensten...”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen).

De EIGENAAR zal dus een functiewijziging moeten bekomen om een woonhuis als ’kinderopvang’ te verhuren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”