Binnenvallen verhuurder

Koen Meert
Topic Starter

Binnenvallen verhuurder

#1 , 08 okt 2011 14:23

Beste,

Ik zit met een probleem, mijn huurbaas komt te pas en te onpas binnen. Hij klopt 2 keer met de sleutel in de deur en staat binnen. Dit gebeurt allemaal onaangekondigd. In de huurovereenkomst staat niets betreffende mogelijke bezoeken (aangekondigd of niet), ik heb me laten wijsmaken dat een huurbaas mag langskomen maar moet 2 weken op voorhand aangekondigd zijn. Nu ik ben een groentje op vlak van huren dus zou ik via deze weg duidelijkheid willen krijgen. Ook zou ik wil weten welke rechten ik heb als huurder.

Hartelijk dank voor de antwoorden.

Met vriendelijke groeten

Koen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2011 14:39

http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/huren_en_verhuren/" onclick="window.open(this.href);return false;
lees deze brochure maar inzake huur
Voor de rest uw woning is onschendbaar enkel in de bi wet toegelaten gevallen en wijze kan een derde bij u binnenkomen ZONDER uw toelating.
Dit gaat dan voornamelijk over heterdaad, bevel (onderzoek)rechter, noodtoestand enz enz.
Als er in uw contract zou staan dat de verhuurder dat mag zonder meer is het onwettig. U hebt het volstrekte genot van uw woning om daar (weer behoudens enkele uitzonderingen) te doen wat u wil.
Het enige wat in een huurcontract kan staan is dat er mogelijk een jaarlijkse controle van verhuurder is ( algemeen nazicht) op datum en uur overeen te komen en voorafgaand af te spreken.
Bij herverhuur of verkoop twee momenten van enkel uren per week of een dag ...ook overeen te komen.
Het gebruik van een sleutel door de verhuurder om binnen te komen ook al is het zijn sleutel is juridisch een valse sleutel ( hier het onwettig binnenkomen)
In het strafwetboek wordt dit vermeld onder Art. 439.

Ik geef u de tekst hieronder eventjes mee.
U kan dus perfect het slot (cilinder) uit de deur halen en vervangen door een andere. Bij verhuis wissel je terug.
PS frank dien je te lezen als Euro.

Nog vragen?

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, hetzij door middel van braak, inklimming of valse sleutels.

Art. 440. De gevangenisstraf is zes maanden tot vijf jaar en de geldboete honderd frank tot vijfhonderd frank, indien het feit gepleegd wordt, hetzij op een vals bevel van het openbaar gezag, hetzij in de kledij, hetzij onder de naam van een van haar agenten, hetzij met vereniging van de volgende drie omstandigheden :
Dat het feit wordt gepleegd bij nacht;
Dat het wordt gepleegd door twee of meer personen;
Dat de schuldigen of een van hen wapens bij zich hebben.
De schuldigen kunnen bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33 (...). <W 09-04-1930, art. 32>

vtec

#3 , 08 okt 2011 14:43

Als aanvulling op het antwoord van Franciscus : geef het woord 'huisvredebreuk' in via de zoekfunctie van dit forum -> u zal direct kunnen zien dat uw verhuurder zijn boekje ferm te buiten gaat

Reclame

Vandebos

#4 , 02 dec 2014 18:05

Slot veranderen, dat is uw recht als huurder.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 dec 2014 20:14

Waarom na 3 jaar plots een bump?

Terug naar “Huren”