Ik zit met een aantal vraagjes:
Sinds half maart vorig jaar heb ik een nieuwe huisbaas.
Nu krijg ik de afrekening van vorig jaar:
Deze loopt van januari 2011 tot maart dit jaar.
An sich geen probleem mee. Echter heb ik januari, februari en half maart al vergoed aan de vorige eigenaar.
De nieuwe eigenaar beweert echter de tank van de verwarming bij aankoop gevuld te hebben en dat het puur het verbruik is dat verrekend is gezien deze nu opnieuw gevuld is.
Dan stel ik me de vraag: waarom nog de meters? (Buiten het scheiden van de twee appartementen?)
En in maart is men ook opmetingen komen doen en op basis daarvan zijn de afrekeningen gebeurd met de vorige eigenaar? Ik zou niet weten op welke basis men deze anders gedaan zou hebben.
Tevens heb ik ook 6 maanden met een lek gezeten. Huisbaas is dit komen bekijken en heeft stukken vervangen. Echter na een week opnieuw een lek. Dit via mail opnieuw gemeld. Van dat lek (1l/u) geen melding op de afrekening.
Maar nu beweert ze dat dit mijn last is omdat IK BESLOOT GEEN LOODGIETER TE BELLEN. Terwijl zij besliste om het zelf te herstellen en de kraan te vervangen.
Ook beweert ze dat de kraan haar kost is maar de loodgieter mijn kost is normaal gezien. Doordat ik die kost niet wou betalen (daar is nooit sprake van geweest, vindt ze volledig uit btw) heb ik langer op een nieuwe kraan moeten wachten en daardoor is het lek voor mij (nu goed, 't gaat me eerder om het principe gezien ze mij een kloot probeert af te draaien).
Nu goed: zou de kost van de loodgieter effectief voor mij zijn? Ik dacht van niet... Kwestie van te weten waar ik exact sta.
Voor het waterverbruik: Het is niet gescheiden en wordt gedeeld door twee. Terwijl de mensen beneden met 3 wonen en wij hier boven maar met 2.
Ook doen wij gemiddeld 3 wasmachines per week en zij gemiddeld 5 a 7. Zij verbruiken dus pakken meer. Het staat wel in hun contract geregistreerd dat het water voor het volledige gebouw gedeeld door twee is.
Nu de nieuwe eigenaar toch alle puntjes op de i wil zetten vroeg ik mij af of ik hier ook niets aan kan doen in die afrekening?
Ik ben steeds correct en eerlijk geweest. Echter gingen zij bij aankoop tal van werken doen en deze hebben ze niet uitgevoerd. Meer zelfs: voor de problemen die er waren kwam er nooit een oplossing. Vandaar dat ik inmiddels mijn opzeg gegeven heb.
Toen ze het aankochten stelden ze voor van de verrekening van de lasten te doen obv het verbruik van het afgelopen jaar. An sich geen probleem mee, maakt het makkelijker voor beide partijen.
Dus ipv 65€ betaalde ik nu 124€ lasten per jaar. Het verbruik van verwarming lag meer dan 50% lager dan het jaar voorheen.
Hoe kan het dan dat ik nu nog eens 140€ zou moeten opleggen? Zeker gezien het waterverbruik sowieso ook lager geworden is (wegens gepensioneerde beneden en dus minder wasmachines (van 7 naar 5 in het andere appartement/week).
Gezien dit alles verwachtte ik mij sowieso aan een som terug te krijgen. Maar hoegenaamd niet van nog te mogen opleggen.
Zijn er zaken die niet kloppen? Wat kan ik eventueel doen?
Dank bij voorbaat.