Tegenopzeg door huurders op 31/08/2012.

Femke1245
Topic Starter

Tegenopzeg door huurders op 31/08/2012.

#1 , 25 sep 2012 20:43

Hallo,
Ik ben een eigenares van een woning. Op 01/07/2010 heb ik mijn wonig verhuurd omdat ik naar de Uk verhuisde. In eerste instantie was het een huurcontract van korte duur - 1j, maar het is een 3-6-9 contract geworden na het eerste jaar, daar het contract stilzwijgend is verder gegaan.
Ik ben mijn huurders op 12/08/2012 gaan bezoeken en heb hen medegedeeld dat ik van plan ben om begin januari 2013 terug in Belgie te komen wonen. Op 24/08/2012 heb ik dit ook per aangetekende brief bevestigd met een opzeggingstermijn van 6mnd. Ik heb van hen enkele dagen later een mail ontvangen waarin ze de ontvangst van mijn brief bevestigen, maar dat dit totaal onverwacht is voor hen en dat ze het zeer spijtig vinden. Ze willen wel hun uiterste best zullen doen om de woning vrij te maken tegen 01/02/2012, dat ze opzoek gaan naar een nieuwe woning. Maar vragen of ik ermee akkoord ga dat de huur onmiddellijk stopt zodra ze een nieuwe woning hebben gevonden.
Op 05/09/2012 heb ik hun tegenopzeg ontvangen van 1 maand, de brief werd opgesteld en verstuurd op 31/08/2012.
Ik vraag mij echter af wanneer de tegenopzeg start 01/09/2012 of 01/10/2012?
Ik ging ervanuit 01/10/2012 daar, dacht ik, dat er een 3-dagenregeling in acht moet worden genomen vanaf verzending? Tot op heden hebben zij de huur van september nog steeds niet betaald (normaal steeds voor de 10de v/d maand)
Ik heb hen vandaag hierover telefonisch gecontacteerd en ze zeiden mij dat er niet iets bestaat als een 3-dagenregeling en dat ze enkel de maand september nog gaan betalen en dat ze 30/09 de woonst verlaten. Kan dit zomaar? Alvast bedankt voor een feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 sep 2012 21:32

De tegenopzeg start de eerste van de maand volgend op de kennisname of eerste aanbieding ervan, net zoals met een gewone opzeg bij hoofdbewoning. In dit geval dus op 01/10/2012.

art2§5 derde lid woninghuurwet stelt:
Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.
De §2 waarvan sprake is opzeg voor eigen bewoning.

art2§9 woninghuurwet zegt over opzeggen te allen tijde :
(§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Beide artikels zijn van dwingend recht.

Het periode van drie dagen is dacht ik afkomstig uit de wet Peeters betreffende communicatie en heeft betrekking op kennisname van dossierstukken in gerechtelijke dossiers en correspondentie tussen de actoren.

Femke1245
Topic Starter

#3 , 25 sep 2012 21:47

Alvast bedankt om mij zekerheid te geven over de start van de opzegperiode.
De huurders lieten mij ook weten dat ze 30/9 het pand willen verlaten en de sleutels aangetekend willen opsturen, daar ik nog steeds in de UK woon.
Dit kan toch niet? Er moet ook nog een plaatsbeschrijving gebeuren bij het verlaten van het pand. Ik ben van 10/10 tem 15/10 terug in Belgie en heb gezegd dat we dan een afspraak kunnen maken. Moet ik hen opnieuw een aangetekend schrijven sturen betreffende ons telefonisch gesprek en wat kan ik doen ivm de tot nu toe nog stteds niet betaalde huur van de maand september?

Reclame

Vandebos

#4 , 25 sep 2012 22:01

Huurders mogen gerust op 30/09 het pand verlaten, de huur loopt echter tot 31/10 24.00.

U brengt hen aangetekend op de hoogte dat u gelet op het laattijdig verzenden van de tegenopzeg en bijgevolg de kennisname ervan het einde van het huurcontract op 30/09 niet kan aanvaarden doch het wettelijke einde ervan op 31/10 dient te plaatsen. Dat u van 10/10 tot 14/10 (laatste dag vrijhouden is altijd interessant) In België bent en in deze periode met hen de uittredende plaatsbeschrijving wenst uit te voeren. Dat u gelet op deze nog niet uitgevoerde controle de sleutels niet in ontvangst kan nemen en dergelijke zending op hun persoonlijk risico zal moeten weigeren. U herinnert in het schrijven de huurders aan de nog niet betaalde huur van de maand september en verzoekt hen deze binnen de 10 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven te betalen. Dat bij gebrek aan betaling binnen de gestelde periode dit schrijven geldt als een definitieve in gebreke stelling en u verplicht zal zijn op hun kosten middels een verzoekschrift art 1344bis./e.v. Ger.W. het lokale vredegerecht in te schakelen.

U sluit af met: "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Hoeveel maand bedroeg de waarborg en werd deze cash betaald of op een bankrekening geblokkeerd?

Femke1245
Topic Starter

#5 , 25 sep 2012 22:12

De waarborg is een ander probleem :-(. In het contract hebben we 1360€ (2m huur) vermeld.
Zij zouden dit op hun of een bankrekening laten blokkeren, maar ik ben nooit mee naar de bank gegaan om iets te tekenen.
De maand voor zij in mijn huis zijn getrokken, pendelde ik continu tussen Belgie en the UK, ze waren op die moment ook nog aan het wachten op de teruggave van de waarborg van hun vorige verhuurder.

Femke1245
Topic Starter

#6 , 25 sep 2012 22:18

Eerder vandaag als ik de huurders aan de telefoon had, beweerde ze dus dat de tegenopzegging geldt vanaf afstempeling postkantoor (31/8/12), dat ze deze informatie had verkregen via een advocaat en de huurdersbond. Ik had haar toen al gezegd dat dit niet klopte. Moet ik hier nog iets over vermelden? Want ze gingen mij dit met de juiste datum van vertrek nog aangetekend bezorgen.

sloeberken

#7 , 25 sep 2012 22:51

Volgens de meeste auteurs, die zich baseren op
het gemeen recht en de voorbereidende werken, is
dit de dag van de werkelijke óf mogelijke ontvangst van de opzeg, zoals hierboven uiteengezet.
Voor andere auteurs, is het de dag waarop de
opzeg werd gegeven, waarop de beslissing om de
overeenkomst te beëindigen wordt betekend en
dus de datum waarop de aangetekende brief wordt
verstuurd.
Wij sluiten ons aan bij de eerste stelling, omdat er
te weinig elementen zijn die toelaten om af te wijken van het gemeen recht. Wat er ook van weze,
het zekerste is natuurlijk om te opteren voor de
meest restrictieve oplossing en er dus voor te zorgen dat de bestemmeling van de opzeg er kennis
kan van nemen ten laatste de dag vóór de aanvang
van de opzegtermijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#8 , 25 sep 2012 23:13

Sloeberken Quoten is hier zonder één probleem toegestaan, maar vermeld dan steeds uit respect voor de originele schrijver je bron. Het laat de lezer van je quote ook toe zelf de bron te raadplegen en eventueel andere punten op te zoeken.

Rechtspraak helt tegenwoordig in bijna alle uitspraken naar datum van kennisname van het schrijven, niet datum van verzending. Dit aangezien men van een ontvanger moeilijk kan verwachten kennis te hebben genomen van een schrijven voordat deze het ontvangen heeft.

artemis

#9 , 26 sep 2012 12:13

Los van het feit dat de tegenopzeg hier sowieso te laat verstuurd heb vraag ik mij af hoe de wetgeving dienaangaande geïnterpreteerd moet worden als het adres van de bestemmeling in het buitenland is.
Als het het goed begrijp woont de TS op dit moment in de UK. Geen idee hoe lang een AS uit België erover doet om daar een eerste maal aangeboden te worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 sep 2012 13:36

Advocaat Elfri heeft daar een tekstje over ..alweer met dank aan
http://www.elfri.be/wanneer-wordt-u-gea ... -schrijven" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”