Immo-kantoor bemoeit zich met huishouden huurder

Jorre
Topic Starter

Immo-kantoor bemoeit zich met huishouden huurder

#1 , 30 mar 2007 10:51

Een kennis huurt een huis via een immo-kantoor (op last van de eigenaar).
De immo-dame komt op een dag langs omdat de huurder telefonisch onbereikbaar zou zijn. (de nummers waren verkeerd opgetekend; dit bleek later een smoes om het huis te komen bezichtigen, want het immo-kantoor had al eerder eens gebeld op zowel GSM als vaste telefoon).
De immo-dame stelde vast dat een en ander niet proper was in huis: stoep niet gekuist en overal rommel (speelgoed kinderen). Dat kon ook moeilijk met vijf kinderen, een onaangekondigd bezoek, en een huis dat nog niet helemaal is ingericht is omdat de huurder er nog maar pas is ingetrokken.

De immo-dame kwam zeggen dat zij nog geen kopie van de doorlopende opdracht voor een brandverzekering had ontvangen, en dat de huurder het ondertekende huurcontract pas zal krijgen dat als document binnen is.

Mijn kennis brengt dit in orde, maar zij krijgt te horen dat het huurcontract pas klaar is als het kantoor vaststelt dat het huis gepoetst is en aan de kant is.

- Zijn de rechten van de huurder geschonden?
- Wat moet/kan zij doen als huurder?
- Wat moet/mag het immo-kantoor doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 30 mar 2007 12:23

Foei foei foei. Mij dunkt dat inderdaad de rechten van de huurder geschonden werden, en nog niet zo'n klein beetje. Mij lijkt het zo te zijn dat zo snel die vrienden van je in dat huis ingetrokken zijn, er sprake is van op zijn minst een mondelinge huurovereenkomst. Anders had de eigenaar al lang een bevel tot uitzetting gehaald.

Niemand mag onaangekondigd het huis betreden, niet de eigenaar en niet het immokantoor. Dat hoort bij huisvredebreuk.

Als ik hen was, zou ik eventjes langsgaan bij dat kantoor en vriendelijk doch duidelijk, eisen dat het getekende huurcontract afgeleverd wordt. Willen ze dat niet doen, dan vragen om de reden van weigering op papier te zetten. Nu ik erover nadenk, kunnen ze misschien beter via mail deze vraag stellen. Zo snel ze daarop reactie krijgen, hebben ze schriftelijk bewijs van de motivatie van dat kantoor om hen geen huurcontract toe te staan.

Dan is het verder klein bier, denk ik zo. Met een afdruk van dat mailtje even naar de huurdersbond stappen, hen een jaartje lidgeld betalen (is niet duur) en hun juridische raadgevers de zaak laten afhandelen. Zal gauw gedaan zijn met piepen.

Jongens toch, zo'n dingen maken mij kwaad. Alsof rommel en een keer niet gekuist hebben, van je iemand maken die een huis niet 'als een goede huisvader' beheert. Foei foei en nog eens foei voor dat immokantoor.

Jorre
Topic Starter

#3 , 30 mar 2007 13:21

Vind ik ook.
Het is wel zo dat het contract door de huurder werd ondertekend, maar dat deze geen document of kopie terugkreeg met de handtekening van de eigenaar.
Ook de plaatsbepaling is door de huurder ondertekend, en betaald, maar zij heeft er nog geen kopie van ontvangen.

Reclame

Terug naar “Huren”