INDEXAANPASSING HUUR GARAGE

willi55
Topic Starter

INDEXAANPASSING HUUR GARAGE

#1 , 08 apr 2007 13:04

Geachte,

Sinds april 1980 huur ik een garage waarvoor een contract was opgemaakt in maart 1980. Verscheidene keren heeft de verhuurder de oorspronkelijke maandelijke prijs van 700 Bef aangepast (zie hieronder), zich baserend op een indexaanpassing. Daar het contract van voor 1984 bestaat, is het blijkbaar niet eenvoudig om een juiste berekening te maken, maar wanneer ik me baseer op het bedrag dat ik in 1984 betaalde, zou ik op een huidig bedrag uitkomen van 31,69 ?, welk een groot verschil is met de 45,00 ? die ik momenteel betaal. Graag had ik vernomen of dit wettelijk in orde is en wat er eventueel kan aan gedaan worden.

Alvast bedankt voor uw reactie.

jaar
oud
nieuw
verschil

1980
17,35
17,35

1981
17,35
17,35
0,00

2006
40,00
42,00
2,00

2007
42,00
45,00
3,00
willi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 apr 2007 11:07

Het afzonderlijk huren van een garage valt niet onder toepassing van de Woninghuurwet 20 februari 1991 en haar art.6 inzake indexatie.

?Art.1728bis.? 1. INDIEN een aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud is bedongen, is deze slechts ??n maal per huurjaar toegelaten en ten vroegste op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst...De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan het bedrag verkregen door toepassing van de hiernavolgende formule : basishuurprijs vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer.
De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst of uit een vonnis met uitsluiting van alle kosten en lasten uitdrukkelijk door de huurovereenkomst ten laste van de huurder gelegd.
Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer daartoe berekend en benoemd, van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.
Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten....
? 2. Contractuele bepalingen welker uitvoering verder gaat dan de aanpassing waarin dit artikel voorziet, kunnen tot die aanpassing ingekort worden.?(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek vooraf of uw huurovereenkomst een aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud bedingt en wat de verjaardag van de inWERKINGtreding en van de AFSLUITING van de huurovereenkomst is.

De basishuurprijs = 700 Bef / 40,3399 = 17,35 euro.

Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer daartoe berekend en benoemd(=GEZONDHEIDSindexcijfer), van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inWERKINGtreding van de huurovereenkomst.

Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen(=GEWONE indexcijfer) van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is AFGESLOTEN.

Indexcijfers vindt u op : http://mineco.fgov.be/homepull_nl.htm > Economische Informatie > Indexcijfers.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”