Bureel verhuren: interessant?

Charlowietje
Topic Starter
Berichten: 6

Bureel verhuren: interessant?

#1 , 26 nov 2012 16:51

Momenteel ben ik in bijberoep actief als vrij beroep. Ik heb daarvoor een klein bureel, met wachtruimte & toilet en met aparte ingang in mijn woning voorzien (zo'n 25m²). Momenteel denk ik erover om mijn beroepsactiviteit stop te zetten en deze ruimte te verhuren. Is dit fiscaal aantrekkelijk? Ik vermoed dat de huurprijs niet hoog zal liggen, aangezien het om een kleine ruimte gaat (bv. 250€/maand?). De ruimte is wel nieuw (2008) en (eventueel) bemeubeld. En wat dient er daarvoor allemaal in orde gemaakt te worden? Keuringen? Juridische formaliteiten?
En misschien niet onbelangrijk: wij betalen sinds 2005 deze woning nog steeds af.

Graag jullie deskundig advies! :mrgreen:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Charlowietje
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 06 dec 2012 09:12

Misschien een te moeilijke vraag gesteld?

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 06 dec 2012 09:55

Vooral veel in 1 keer.

Praktische overwegingen:
Om te beginnen zou je ervoor moeten zorgen dat het bureel volledig gescheiden is van de woning. Dus geen doorgangen (deuren) of gemeenschappelijke tuin. Denk ook eens na over de ingang: heeft het bureel een aparte ingang? Apart wandelpad naar de ingang? Eénduidig aangeduid welke ingang voor het bureel is?
Dan rest er ook nog de vraag of je de nutsvoorzieningen apart wil aansluiten, tussentellers wil gebruiken of maandelijkse provisie gaat vragen voor het leveren van de nutsvoorzieningen (genre huur €X per maand incl water en elektriciteit).

Verder:
Dienst stedenbouw eens raadplegen eens je juist weet wat je wil doen. Ze zullen wel vertellen waar je mee in orde moet zijn (vooral indien er een apart adres/postbus moet komen en dergelijke).
De bank ook eens raadplegen en jouw plannen voorleggen, zodat zij ook hun zegje kunnen doen ivm wat er volgens hun mag en niet mag (staat in de voorwaarden van de hypotheek).

Voor de huurprijzen kan je eens opzoeken hoeveel iets dergelijks in de buurt opbrengt. Misschien navraag doen bij de notaris of een accountant? Ligging en parkeergelegenheid zal een groot aandeel hebben in de waarde indien gebruikt voor vrij beroep...

Reclame

Charlowietje
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 14 apr 2014 21:11

Beetje laat, maar toch heel erg bedankt voor het antwoord!

Terug naar “Huren”