schadevergoeding bij opzegging huur

moeder
Topic Starter

schadevergoeding bij opzegging huur

#1 , 25 apr 2007 13:40

Sedert ruim ??n jaar huur ik (met kontrakt 3,6,9) 'n grote woning met verdiep. Enkele maanden geleden onderging ik 'n zware operatie en gevolg hiervan is dat ik nog moeilijk te been ben en dit in de toekomst weinig zal veranderen. Indien ik mijn huurkontrakt opzeg alvorens de termijn van drie jaar verstreken is moet ik momenteel 'n schadevergoeding betalen van twee maanden.
Indien ik 'n medisch attest kan voorleggen dat ik mij om gezondheidsredenen verplicht zie mijn huur op te zeggen vervalt deze schadevergoeding dan? Ik kan geen helemaal geen trappen meer doen.
Bedankt voor 'n spoedig antwoordje.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 apr 2007 11:30

?Art.3.? 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel be?indigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of ??n maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Hiervan kan bij WEDERZIJDS akkoord afgeweken worden tijdens de lopende huur.

?Art.1148.Geen schadevergoeding is verschuldigd, wanneer de schuldenaar door overmacht of toeval verhinderd is geworden datgene te geven of te doen waartoe hij verbonden was...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.1728.De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :1? Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is...;2? De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.?(B.W.).

De huurder is m.i. hier niet door overmacht verhinderd datgene te doen waartoe hij krachtens art.1728 B.W. verbonden was.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

moeder
Topic Starter

#3 , 27 apr 2007 13:40

Bedankt voor je antwoord J. Demoor maar ik heb het niet helemaal door, sorry. De huishuur wordt wel degelijk betaald maar ik MOET verhuizen om gezondheidsredenen wat ik niet heb kunnen voorzien toen ik het huurkontrakt heb ondertekend.
Is dit dan geen geval van overmacht?
Ik ben gaan kijken op de door jou opgegeven site maar vind daar niets terug met "juridische aard" of omgekeerd driehoekje en mijn ogen zijn toch nog goed ;-).
Vriendelijke groeten,

Reclame

Terug naar “Huren”