Overlijden huurder - enkele erfgenamen huren verder

Ronne
Topic Starter

Overlijden huurder - enkele erfgenamen huren verder

#1 , 22 jan 2013 22:34

Ik heb een huurder die begin deze maand overleden is.
2 van de kinderen hebben telefonisch te kennen gegeven de huur verder te willen zetten.

Ik heb hen voorgesteld een nieuw huurcontract op te maken, samen met een plaatsbeschrijving, vroeger was er geen plaatsbeschrijving (vorige eigenaar).
Een waarborg zou ik niet vragen, dit is momenteel ook niet het geval.

Nu hoor ik niets meer van hen, ze antwoorden niet op de telefoon, en het pand is niet vlakbij.

Kan ik hen verplichten duidelijkheid te scheppen, en op zijn minst een plaatschbeschrijving op te stellen (al dan niet onderling)?
In eerste instntie is het vooral het ontbreken van de plaatsbeschrijving die mij stoort (naar de toekomst toe), natuurlijk ook dat ik nu eigenlijk niet weet aan wie ik verhuur.

Hoe dit aanpakken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 22 jan 2013 23:19

Art. 1742. [...] Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder. <W 1991-02-20/33, art. 13, § 3, Inwerkingtreding : 28-02-1991>
(Leden 2 tot 7 opgeheven) <W 04-11-1969, art. 2>

Het huurcontract gaat wettelijk over op de erfgenamen van de huurder , die gehouden zijn het contract te volgen , hetzij op te zeggen overeenkomstig de huurwetgeving .
Dus u kunt de erfgenamen verplichten duidelijkheid te schenken .
U kunt voorstellen een nieuw huurcontract op te maken , maar men hoeft daar niet mee akkoord te gaan . Wettelijk gezien blijft het huidige contract geldig.
Een plaatsbeschrijving mag wel gevraagd worden , en u doet er best aan ook een huurwaarborg te vragen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Ronne
Topic Starter

#3 , 23 jan 2013 18:24

Ik begrijp dat ik niet kan verplichten een nieuw huurcontract te ondertekenen.

Maar waarop kan ik mij baseren om hen te verplichten:
a. duidelijkheid te scheppen (=aan wie verhuur ik nu)
b. een plaatsbeschrijving op te stellen (al dan niet met expert).

Reclame

freelance

#4 , 23 jan 2013 19:37

Uw twee vragen zijn zeer eenvoudig te beantwoorden :
a/ aan wie verhuren : Dit blijkt uit het wetsartikel die ik in vorige post gezet heb . ( en waar u schijnt aan te twijfelen )
Een huurcontract gaat niet teniet door het overlijden van een huurder , het moet overgenomen worden door de erfgenamen ( dit behoort namelijk ook tot de erfenis ) .
De erfgenamen zijn zelfs verplicht van de huur verder te betalen , ook al hebben zij geen contract op hun naam staan .
Doch zij kunnen een opzegging geven , conform de huurwetgeving .

b/ plaatsbeschrijving : ook dit staat beschreven in de wet . ( Burgerlijk Wetboek )
Art. 1730. <W 29-12-1983, art. 4> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.
§ 2. Indien in de gehuurde plaatsen belangrijke wijzigingen zijn aangebracht nadat de plaatsbeschrijving is opgemaakt kan elke partij eisen dat op tegenspraak en voor gemeenschappelijke rekening een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving wordt opgemaakt.
Wordt geen overeenstemming bereikt, dan is de in paragraaf 1 voorgeschreven procedure van toepassing, behalve wat de termijnen betreft.
§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.

paragraaf 1 stelt dus dat het VERPLICHT is een plaatsbeschrijving op te maken .
In de regel gebeurt dit a/ bij intrede en b/ bij vertrek .
Met de overleden huurder was dit in beide gevallen niet gebeurd .
Wanneer een nieuwe huurder binnenkomt ( om het even of het een voortzetting van het contract is , of niet ) kan perfect een plaatsbeschrijving afgedwongen worden .

edit : dt fout - heeft wanton niet gezien ....
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”