Bezoek huurwoning

Ayden's mom
Topic Starter

Bezoek huurwoning

#1 , 03 mei 2007 12:24

Begin november 2006 hebben wij vernomen van de huisbaas dat hij de woning ging verkopen.

Hij wil echter de huurovereenkomst niet opzeggen, waardoor het voor ons wel even op de tanden bijten is.
Steeds vreemden die in je persoonlijke spullen komen kijken?.

Hij heeft eerst een aantal maand geprobeerd om de woning particulier te verkopen, maar zonder succes.
Indien hij kandidaat kopers had, contacteerde hij ons om een afspraak te maken.
Dit liep niet altijd even volt, maar hij had er wel steeds begrip voor als we zeiden dat het niet kon. We stelden toen uiteraard wel een alternatief voor.

Sedert een aantal dagen (eind april - begin mei) wordt de verkoop overgelaten aan 2 verkoop-kantoren.

Te pas en te onpas wordt ik nu gebeld op mijn persoonlijk GSM, ook tijdens het werk, met de vraag of er straks of morgen kandidaat kopers kunnen langskomen voor een bezoek.

Als je dan beleefd zegt dat het vandaag zeker niet en morgen heel moeilijk zal gaan, is de reactie niet altijd zo beleefd.

Ik heb onze huurovereenkomst eens nagekeken en daarin staat niets vermeld over eventuele bezoekdagen bij verhuur of verkoop. (De clausule staat doorstreept op het contract)

Is er een wettelijke bepaling over hoeveel dagen en/of uren wij wekelijks verplicht zijn de woning ter beschikking te stellen voor kandidaat kopers?

Als fulltime werkende ouders van een 11 maand oude zoon is het niet altijd even makkelijk om je even vrij te maken voor een ?bezoekje?.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
evgoeth

#2 , 03 mei 2007 16:43

In mijn oude huurcontract, een standaard type contract stond in dat ik in geval van opzeg van de huur, steeds 2 keer 2 uur per week diende vrij te houden voor bezichtiging.

Maar : als de huisbaas het huis wil verkopen, dan was hij wettelijk gezien verplicht om jullie daar schriftelijk van op de hoogte te stellen.
In het geval van verkoop van zijn eigendom mogen jullie ook tegenopzeg doen, ik denk dat jullie er dan zelfs veel sneller uit mogen.
(Graag iemand die dit snel even opzoekt in de 'boeken'?)

Wat ik wel zeker weet is, als jullie huisbaas jullie niet schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van zijn voornemen om te verkopen, jullie eigenlijk niet verplicht zijn om thuis te blijven voor bezichtiging.

Dus : stel jouw huisbaas en die verkoopkantoren schriftelijk op de hoogte dat, zolang jullie niets officieels weten van een verkoop, jullie niemand gaan ontvangen in het huis dat jullie huren.

j.demoor

#3 , 05 mei 2007 11:37

Er is bij mijn weten geen wettelijke bepaling over hoeveel dagen en/of uren u wekelijks verplicht bent de woning ter beschikking te stellen voor kandidaat kopers.

Bij ontbreken van overeenkomst dient de vrederechter hierover uitspraak te doen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”