Eenzijdige ontbinding

Volongeloof
Topic Starter

Eenzijdige ontbinding

#1 , 17 feb 2013 16:55

Beste,

Ik ben in de volgende situatie terechtgekomen. Ik huur met mijn ex-vriendin samen een app. Wegens relationele problemen heeft ze me gevraagd het pand te verlaten. Ik heb (enkel) een mondelinge overeenkomst dat zij de huurverplichtingen zal verder nakomen, zonder mij. Ondertussen heb ik mijn eigen appartement gevonden. De huisbaas van ons vroegere samen gehuurde appartement gaat NIET akkoord om mij te laten schrappen uit het huurcontract, omdat mijn ex-vriendin niet genoeg inkomsten heeft. Ik heb zelf maar een klein loon en kan onmogelijk dubbele huur betalen.

Aangezien ik vrees dat mijn ex nog messen in mijn rug zou kunnen steken, wil ik hier asap officieel vanaf... Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb begrepen dat de verhuurder géén stappen zal ondernemen zolang het geld op de rekening blijft komen, maar mijn ex vertrouw ik voor geen haar meer. Vanaf het moment dat zij haar (lees: onze) verplichtingen niet nakomt, zal de verhuurder bij mij komen kloppen.

Er moet toch een manier zijn de mondelinge afspraken tussen mij en mijn ex afdwingbaar te maken, dwz ZIJ moet zsm voor de volle 100% aansprakelijk zijn voor de verplichtingen van het huurcontract, dit is (was?) haar eigen wil, maar de verhuurder gaat niet akkoord...

Ik wil me tegen alles naar de toekomst toe waterdicht kunnen indekken. Ik heb het geld nu ook niet meteen, maar als het toch geld moet kosten, dan liever nu de zure appel doorbijten ipv van haar af te hangen en met een zwaard van Damocles boven mijn hoofd mijn nieuw leven te gaan opbouwen.

Op voorhand bedankt voor jullie tips en advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 feb 2013 19:10

Ontbinding en/of schrapping van het huurcontract vragen bij het lokale vredegerecht. U kan dit middels een verzoekschrift art 1344bis/e.v. Ger.W..
Hou er wel rekening me dat bij ontbinding de vrederechter jullie als huurders een schadevergoeding tov. de verhuurder kan opleggen.

freelance

#3 , 17 feb 2013 20:53

Ontbinding en/of schrapping van het huurcontract vragen bij het lokale vredegerecht. U kan dit middels een verzoekschrift art 1344bis/e.v. Ger.W..
Hou er wel rekening me dat bij ontbinding de vrederechter jullie als huurders een schadevergoeding tov. de verhuurder kan opleggen.
En als ex daar niet mee akkoord gaat ?
Zij heeft tenslotte nog altijd een akkoord met de verhuurder.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Vandebos

#4 , 17 feb 2013 23:51

Vrederechter zal de dame in kwestie voor de keuze stellen ofwel te aanvaarden vanaf datum vonnis alleen de verantwoordelijkheid van het pand te dragen of het contract voor beiden laten vernietigen met alle schadeclaims van dien. (reken op minimum drie maand huur, meestal zes maand)

De eigenaar zelf zal weinig in de pap te brokkelen hebben (eigen ervaring) aangezien art 15 GW altijd van kracht blijft, het afbreken van een relatie en de erbij horende verhuis van minstens één van beide huurders door de meeste vrederechters als overmacht wordt aanvaard en het pand regulier bewoond is zonder dat er momenteel achterstallen zijn.

In de vorige post vergeten: indien het tot een geding komt zal TS zowel zijn ex-partner als de eigenaar dienen te dagen.

Volongeloof
Topic Starter

#5 , 18 feb 2013 23:53

Vrederechter zal de dame in kwestie voor de keuze stellen ofwel te aanvaarden vanaf datum vonnis alleen de verantwoordelijkheid van het pand te dragen ... ..
Dat is voor mij de enige logische uitkomst, aangezien ze er wel degelijk zélf mee instemt (lees: mij erop heeft aangedrongen) en ze over een voldoende spaarcent beschikt om het enige tijd daar vol te houden of de opzeg alleen uit te doen. Dit alles alleen op haar verzoek, maar veel bewijs daarvan kan ik niet voorleggen. Er zijn enkele mails, maar of dat dat genoeg is..?

Met alle respect, maar de verhuurder kan bij hààr terecht... Ze stemde mondeling al eerder in met het betalen van 3 maanden huur op voorhand, maar uiteindelijk kwam dat er ook niet van... Ik geef het maar mee omdat ik me afvraag hoe hard ik voor mijn eisen mag durven gaan zonder oneerlijk onrealistisch of hebberig te lijken?

Hartelijk bedankt alvast voor de verduidelijkingen, het toont toch aan dat ik recht in mijn schoenen sta als ik eenzijdig het laken naar me toe wil trekken.

freelance

#6 , 19 feb 2013 00:10

Daar kan het op uitdraaien . ( hopelijk voor u ) .
Maar indien ex niet akkoord gaat , en ook voor ontbinding contract gaat , dan krijgen jullie beiden met de schadevergoeding te maken .
In eerste instantie wordt dit een verzoeningspoging op de rechtbank . Rechter laat jullie het zelf beslissen ( en komt daar niet teveel in tussen ) .
Pas als een verzoening niet mogelijk is ( ook de verhuurder komt er aan te pas ) , zal rechter zelf het initiatief nemen ( vonnis ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki

#7 , 19 feb 2013 08:17

Aanvulling: verzoeningsprocedure is niet verplicht, maar wel kosteloos en beslissing geldt als vonnis, en dus ten sterkste aan te raken.

Volongeloof
Topic Starter

#8 , 08 mei 2013 20:30

Ondertussen werd in de verzoeningsprocedure beslist dat ik inderdaad zonder opzeg uit het contract geschrapt word. Volgens mijn ex-vriendin is er een nieuwe overeenkomst gesloten tussen haar en haar huisbaas. Ik heb hier echter het minste bewijs van. Ik zou graag iets in handen hebben. Hoe kan ik zulks nu best verder aanpakken aub?

Vandebos

#9 , 08 mei 2013 20:48

Werd dit zo in de verzoeningsovereenkomst opgenomen? Dan heeft u niets te vrezen, deze overeenkomst heeft kracht van vonnis.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 mei 2013 23:55

U kan een afschrift van het pv van verzoening bekomen op de griffie van het vredegerecht.

Terug naar “Huren”