Zoner verwarming

Iridessa
Topic Starter

Zoner verwarming

#1 , 01 mar 2013 11:10

Hallo,

Ik vraag hier raad om een vriendin van ons te helpen. Het zit zo:

Mijn vriending en haar man huren een huis (al zo'n 8 -9j). Hier wonene ze samen met hun 4 kindjes 10j, 8j, 4j, 1j.
Nu zitten ze sinds ma 26-02-2013 zonder verwarming. Huisbaas is op de hoogte gebracht. Als tussenoplossing hebben ze van die electrische warmers. Maar geen warm water!! Ondertussen is er al een hersteller geweest, maar herstelling kost zo'n 800€! Hun huisbaas wil hier over nadenken... Maar we zijn bijna 1w verder en het is nog niet opgelost!

Hoelang mag hun huisbaas dat gezin in de koude laten? Die electrische verwarmers verbruiken enorm en met zo'n klein mannen in huis is dat niet veilig. En ze moeten ook rekenen op andere mensen om hun te gaan wassen!!! Met als gevolg dat mijn vriendin er onderdoor aan het geraken is.

Iemand raad voor hen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje

#2 , 01 mar 2013 11:48

Ik kan (nog) niet zien dat de verhuurder nalatig is

Heeft een noodoplossing gemaakt
heeft verwarming laten nakijken.
kost 800,00 wil even denken over reparatie of vervangen.

Dit "even" mag natuurlijk niet lang zijn
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Vandebos

#3 , 01 mar 2013 11:58

26/02/2013 is amper drie dagen geleden... Tenzij de reparatie meer dan 2 weken en dan bedoel ik effectief 14 kalenderdagen, op zich laat wachten is zullen ze nergens gehoor krijgen. Een huisbaas heeft het recht een tweede reparateur zijn advies en bestek te vragen.

Indien er geen bericht is tegen zondag zou ik maandag eens een vriendelijk belletje plegen naar de verhuurder en dan bedoel ik wel degelijk vriendelijk.

Reclame

Iridessa
Topic Starter

#4 , 01 mar 2013 12:51

@ Pukje oplossing is van huurder zelf.

@ Vandebos, ik begrijp zeker dat het amper drie dagen zijn, maar met kleine kinderen is dit echt niet makkeljk hoor.
Er is ondertussen al een derde technieker langsgeweest. En nu zijn er drie offertes die rond de zelfde prijs zitten.

Wil misschien effe laten weten dat vorige herstelling (lek in dak) 3j geduurd heeft voor verhuurder iets liet maken.

De verhuurder weet nochthans dat het gezin moet rekenen op openbaarvervoer voor hun verplaatsingen! Daarom dat ik het zo erg vind...

Maar zal zeker doorgeven dat ze maandag contact moet opnemen met verhuurder.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2013 14:19

De verhuurder weet nochthans dat het gezin moet rekenen op openbaarvervoer voor hun verplaatsingen!
En op welke manier is dat relevant in dit verhaal?

Iridessa
Topic Starter

#6 , 01 mar 2013 14:59

Iridessa" De verhuurder weet nochthans dat het gezin moet rekenen op openbaarvervoer voor hun verplaatsingen!
Dat de verhuurder hier eventueel een beetje rekening mee kan houden!! Of verlang ik hier teveel van die eigenaar??

Het is niet zo dat ze voor warm water (douchen) niet gewoon de hoek moeten omwandelen hoor.

freelance

#7 , 01 mar 2013 15:22

Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1§Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2§ Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3§ De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.

Dit zijn zo'n gevallen van overmacht .
Er wordt wel degelijk naar oplossingen gezocht , en ook de verhuurder werkt daaraan mee .
Maar uiteindelijk moet hij ten laatste volgende week een beslissing nemen , want het begin van de werken zal dan waarschijnlijk nog later vallen ( afhankelijk van de agenda van de hersteller ) .
Indien géén beslissing , verhuurder aangetekend in gebreke stellen ( motivatie : bovenstaande wetsartikelen ) .
De verhuurder weet nochthans dat het gezin moet rekenen op openbaarvervoer voor hun verplaatsingen!
Daarmee wordt bedoeld dat een probleem op het forum zo "sec" mogelijk moet voorgesteld worden ( en ook behandeld ) .
De relevantie van deze opmerking is ook dat daar juridisch geen antwoord kan op gegeven worden . Net zo min we een antwoord kunnen geven of de verhuurder verantwoordelijk kan gesteld worden , van het feit dat de kinderen te laat op school komen door deze toestand .
We kunnen alle begrip hebben voor de situatie , maar daarom is het nog niet relevant in de juridische context.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Iridessa
Topic Starter

#8 , 01 mar 2013 15:49

@ freelance, ik begrijp volkomen je uitleg.

Volgens mij is hier bij mijn vriendin het jammer dat de eigenaar echt zijn tijd wil nemen. Maar ik kan de eigenaar ook wel begrijpen!!
Ondertussen is al wel gebleken dat het defect niet door toedoen van de huurder is. Dat staat zwart op wit van de techniekers. Het verwarmingsgedrocht is versleten gewoon.....

Dat hier juridisch niets aan te doen is kan ik ook begrijpen, maar we zijn allemaal mensen denk ik dan...

Maar ja, afwachten tot na het weekend

Vandebos

#9 , 01 mar 2013 16:42

Niet vervangen of geen zicht op vervanging na twee weken is echt de minimale limiet nodig vooraleer men verdere stappen kan ondernemen.

Zonder verder de efficiëntie van de huisbaas te willen beoordelen, als het aankomt op de wijze waarop hij zijn panden onderhoud, drie technici op drie dagen tijd kunnen laten langskomen om een probleem te onderzoeken vind ik, als eigenaar die jaarlijks met reparaties allerhande wordt geconfronteerd in diverse panden, al een hele prestatie op zich.

Dat lukt mij bijlange na niet altijd...

Iridessa
Topic Starter

#10 , 01 mar 2013 17:56

@Vandebos: die techniekers worden door de huurder gecontacteerd op vraag van de eigenaar. Maar omdat mijn vriendin en haar man werken bel ik de techniekers op. En ja, met licht aandringen komen ze dezelfde dag nog...

En hoelang zou het dan mogen duren voor er weer gewone verwarming is en natuurlijk warm water?

Vandebos

#11 , 01 mar 2013 18:05

Art. 1724. BW Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
  Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
  Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.
Aangezien:

Warm water geen vereiste is in de Vlaamse wooncode,

Dezelfde wooncode niet stelt dat er in het pand een werkende verwarming dient aanwezig te zijn zolang er de nodige aansluitpunten worden voorzien waarop de huurder zelf een verwarming kan aansluiten. (stopcontacten voor el. Verwarming bijvoorbeeld)

Kan de huurder voor deze redenen niet de ontbinding van de huur vragen.

Echt ingrijpen (vredegerecht)? Na meer dan veertig dagen.

freelance

#12 , 01 mar 2013 20:29

Troost u , volgende week wordt het warmer....
Men kan natuurlijk de verhuurder op alle mogelijke manieren wat onder druk zetten , of proberen te onderhandelen .
( sommige mensen heb een duwtje in de rug nodig ) .
Eén manier is om te vragen of de kids zich mogen komen wassen bij verhuurder ( 2 x daags uiteraard ) . Ook om gebruik te mogen maken van verhuurder's wasmachine en droogkast ...
Verder kan men voorstellen om één van de aangezochte techniekers het werk reeds te laten uitvoeren , en de rekening naar verhuurder te sturen ( staat best op schrift , met akkoord verhuurder ) .

Iridessa
Topic Starter

#13 , 01 mar 2013 21:51

Ik heb al de info ondertussen aan mijn vriendin lezen.

Ze gaan sowieso afwachten tot maandag. Er was gebeld met de eigenaar en deze heeft gezegd dat ze maandag zijn beslissing zullen weten.

Ondertussen zijn ze wel in ernstige overweging om contract (begin datum 01 nov 2004) op te zeggen. Daar het huurhuis andere ouderdomsproblemen begint te krijgen.
Maar eerst willen ze dat de herstelling van de verwarming in orde komt.

freelance

#14 , 01 mar 2013 22:01

Opzeg kan ten allen tijde mits 3 maand opzegging . Géén verbrekingsvergoeding verschuldigd. ( in dit geval hier ) .

Iridessa
Topic Starter

#15 , 01 mar 2013 22:41

Als ik goed begrijp hoeven ze eventueel niet tot nov in het huis te blijven?

Maar zal het zeker doorgeven.

Terug naar “Huren”