Beste,
Een goede vriendin van mij huurt reeds ongeveer 3 jaar een studio voor 375 euro per maand inclusief water (369 contact). Omwille van een erkend gebrek met haar gezondheid, geniet zij ocmw steun (leefloon). Vanaf het intrekken bleek er een probleem te zijn met de kachel (geen verwarming mogelijk gedurende 14 maanden) en daarna met indruipend vocht (via de douche van bovenliggende buur die lekte in de keuken, ongeveer 1 liter water per uur dat naar beneden lekte).
Het ocmw meldde mijn vriendin ook dat de verhuurder aan het ocmw had toegezegd dat de verminderde huur OK was. De verhuurder zelf is nauwelijks of niet contacteerbaar. Hierdoor is er in de periode van oktober 2011 tot en met augustus 2012 verminderde huur betaald, in mondelinge bemiddeling tussen ocmw, huurder en verhuurder (en met vermeldingen in de overschriften). In totaal is er over deze periode van 11 maanden een gemiddelde van 210 euro betaald, wat ongeveer 55% is (af te leiden uit alle overschriften).
Deze problemen zijn nu grotendeels verholpen en de laatste 9 maanden zijn alle betalingen gewoon terug 375 euro.
De leefomstandigheden zijn nog steeds niet toereikend (lekkende leidingen, schimmel...) maar voldoende voor haar.
Vanaf vorige maand volgden deze feiten elkaar dan snel op:
- 22 april: Postbode brengt briefje in de brievenbus dat er een gerechtsbrief in het postpunt te wachten ligt
- Op dit briefje stond dat deze gerechtsbrief binnen de 8 dagen (dus tot 30 april) kon opgehaald worden
- Via informatie van het postkantoor kwam ze terecht bij een kanton, waarna door telefonisch contact bleek dat de zitting zou plaatsvinden op 30 april zelf
- Hierdoor heeft zij succesvol per fax deze zaak kunnen uitstellen naar dinsdag 14 mei, om haar ook tijd te geven de aanklacht te lezen en een pro deo te contacteren
- Op vrijdag 3 mei ontving mijn vriendin dan de kopie-brief met daarin de aanklacht
- Mijn vriendin heeft de benodigde attesten om de prodeo te kunnen aanvragen op dinsdag 8 mei in orde kunnen brengen
- De kantoren om een prodeo aan te vragen zijn enkel geopend op dinsdag en donderdag, donderdag 10 mei was een verlofdag
- Omdat de volgende dinsdag op dezelfde dag als de rechtzaak viel, heeft mijn vriendin de pro-deo advocaat gaan aanvragen op hetzelfde moment als de rechtzaak was, en voorafgaand aan de rechtzaak een nieuw verzoekschrift tot uitstel laten brengen naar de rechtbank. Hierin had zij de huidige omstandigheden geformuleerd, alsook haar (eigen geformuleerde) verweer tegen de aantijgingen.
- Van deze afgifte (verweer) is geen ondertekend briefje teruggegeven.
Nu ontvangt mijn vriendin het vonnis per brief:
- de rechtbank verklaart de vordering ontvankelijk
- met als reden dat mijn vriendin haar domicilie heeft opgenomen op het huidige adres terwijl in het contract stond dat dit gemeen recht was (is dit een goede aantijging? de verhuurder had achteraf gezegd dat domicilie wel mocht omdat hij anders meer belasting moest betalen, en de politie had gemeld dat een eigenaars niets over domicilie in het contract mogen zetten)
- met als reden dat er huurachterstand is
- in totaal dient er meer dan 1500 euro betaald te worden en dient zij het huis binnen de maand te verlaten
- er is niets vermeld in het vonnis over aangevraagd 2de uitstel
- het kanton kan niet bevestigen of de rechter het verzoek om uitstel van de bediende ontvangen heeft (er is ook geen handtekening te vinden), het steekt wel in het dossier.
Nu heb ik een aantal vragen:
- Kan hier beroep tegen ingediend worden, zoja hoe en op welke termijn?
- Indien beroep mogelijk is, zal bovenstaand verweer voldoende zijn? Wat is het beste verweer in deze?
(de eerste afspraak met de pro deo advocaat volgt nog)
- Of is het een procedurefout dat het 2de verzoek niet in rekening is gebracht en dat de zaak opnieuw moet? Zoja hoe dient dit aangeschreven te worden?
Het is zeer jammer dat alles zo snel kan gaan en dat zij vanwege haar slechte gezondheid niet in staat is hier snel genoeg op te reageren.
Vandaar dat ik graag hulp had gezocht via dit forum om zo ook haar te kunnen helpen zodat zij niet haar huis uit gezet wordt.
Alvast bedankt voor uw antwoord.