Domicilie op huuradres dat geen hoofdverblijfplaats is?

hXs
Topic Starter

Domicilie op huuradres dat geen hoofdverblijfplaats is?

#1 , 09 jun 2013 16:06

Ik begin in september vast te werken, en zou vanaf september mijn intrek nemen in een appartement te Gent. Feitelijk zou ik hetzelfde leven als het leven op kot aanhouden: In de week in Gent, in het weekend naar huis.
Mijn domicilie is echter nog thuis (adres ouders), waardoor ik geen parkeerkaart kan aanvragen op het eerste zicht. Nogal onhandig omdat ik een bedrijfswagen krijg.

Nu is het contract van het appartement (uiteraard nog niet getekend) een huurcontract zoals hetgeen dat wordt gebruikt voor studenten (niet-hoofdverbijfplaats, leek me ook wel logisch aangezien ik in het weekend nog steeds naar huis zal gaan, zelfde principe als op kot zitten maw).
Nu, als ik opzoek om mijn domicile op dat appartement te zetten, kom ik niet meteen iets tegen dat ik mijn huurcontract zou moeten tonen ..

Kan ik mij maw domiciliëren in Gent terwijl dat contract van wat ik huur voor voor een niet-hoofdverblijfplaats is? (Het ding is dat deze contracten voor een niet-hoofdverblijfplaats onder gemeen recht vallen, als ik een huurcontract als hoofdverblijfplaats neem valt dit meteen onder andere wetgeving (zo is de minimumduur dan minstens 3jaar, zal ook bepaalde consequenties hebben voor de verhuurder en ik wil deze mens daar natuurlijk niet onnodig mee lastigvallen).

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huurder456

#2 , 09 jun 2013 18:18

Een huurcontract hoofdverblijfplaats van korte duur (bv. 1 jaar) kan perfect. Als ik mij niet vergis kan dit slechts één maal (of max tweemaal, gelieve aan de kenners om mij hier bij te treden) verlengd worden of het gaat over in een 3-6-9.

Normaal is het de feitelijke situatie die telt. Voor interpretatie vatbaar, maar gezien u 5/7 op het adres in Gent verbllijft zou men redelijkerwijze kunnen stellen dat dat uw hoofdverblijfplaats is, en bijgevolg uw domicilie er ook mag/moet staan.

Nu is het wel eens zo (en in middelgrote en grote steden) de gewoonte dat de wijkagent vraagt om het huurcontract te zien. In Gent zou ik durven zeggen dat men dat niet doet, maar dat kan makkelijk al veranderd zijn. Indien het een gebouw met veel studenten is lijkt het me waarschijnlijk dat de wijkagent naar uw huurcontract zal vragen. Als daar expliciet vermeld staat dat het een contract 2e verblijf is lijkt het me hoogstwaarschijnlijk dat de agent zal weigeren om er u in te schrijven. Het lijkt me best dit te overleggen met uw verhuurder.

Turaki

#3 , 09 jun 2013 20:16

Een huurcontract hoofdverblijfplaats van korte duur (bv. 1 jaar) kan perfect. Als ik mij niet vergis kan dit slechts één maal (of max tweemaal, gelieve aan de kenners om mij hier bij te treden) verlengd worden of het gaat over in een 3-6-9.
Kan maximaal 1 maal verlengd worden, met maximale totale duur van 3 jaar.

Reclame

Tope

#4 , 09 jun 2013 22:24

Moet de verhuurder dan geen toelating tot domiciliëren geven?

hXs
Topic Starter

#5 , 09 jun 2013 23:11

De verhuurder heeft (mondeling weliswaar) daar toestemming voor gegeven. Had hem zelf ook gevraagd of er dan iets moest worden aangepast in het contract tussen ons beiden en hij zei van niet (wat dus niet klopt?)...

Nu, heb ik er ook al aan gedacht gewoon te vragen om het gedeelte in het contract waar staat 'dat het pand niet als hoofdverblijf dient', weg te laten. Echter zijn (volgens wat ik als niet jurist zijnde heb kunnen opzoeken) verscheidene delen van het contract dan nietig, en uiteraard heb ik gewoon liever dat alles wel in orde is.

j.demoor

#6 , 11 jun 2013 08:49

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen....Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

‘in het weekend naar huis’ staat het vestigen van uw hoofdverblijfplaats in Gent niet in de weg,evenmin als de vermelding van een andere bestemming in uw huurcontract,dat slechts de verhouding tussen huurder en verhuurder regelt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”