Huurcontract van 1 jaar verlengen

djorkaef
Topic Starter

Huurcontract van 1 jaar verlengen

#1 , 08 aug 2013 13:07

Hallo,

Ik zit hier in de benarde situatie van een huurcontract dat 3 jaar geleden is aangegaan voor 1 jaar.
Daarna is alles 'stilzwijgend verlengd'.
De eigenaar beweert nu dat ik eind deze maand het huis moet verlaten omdat in het wetboek staat:

Art. 1738
   [Indien de huurder, na beëindiging van een voor een bepaalde duur bij geschrift gesloten overeenkomst, het goed zonder verzet van de verhuurder verder blijft bewonen, is er wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden, ook wat de duur betreft.]

Volgens hem zijn dit dus gewoon 3 contracten van 1 jaar geweest, ook volgens hun adcovaat.

Maar jullie hier zeggen dat dit overgaat in een 3 6 9 contract vanaf het 2de jaar al?
Op basis van wat dan?

Mvg,

djorkaef

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 08 aug 2013 13:40

Nee u huisbaas kent de huurwet niet, een contract van korte duur kan niet sstilzwijgend verlengd worden en is zo over ge gaan naar een 3 6 9 contract.

Hier als link de huurwet: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#3 , 08 aug 2013 14:26

Als je in de woning bent gedomicilieerd gaat om een contract hoofdbewoning. Daar is artikel 1738 BW niet van kracht aangezien art 3§6 woninghuurwet bij hoofdbewoning van dwingend recht wordt.
Art. 3§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.
Jouw huurcontract is dus normaliter een negenjarig contract geworden met alle voorwaarden die hieraan gekoppeld zijn.

Reclame

djorkaef
Topic Starter

#4 , 09 aug 2013 10:07

OK duidelijk, de eigenaar beweert dat het nooit een contract hoofdbewoning mag zijn omdat in het huurcontract staat dat 'de student' de woning huurt en het daarom bewezen is dat ik er geen domicilie op mocht nemen (ondanks ik dit wel gedaan heb).

artemis

#5 , 09 aug 2013 10:24

Een studentencontract is gemeen huurrecht en daarvoor gelden andere wetten.
Staat er in uw huurcontract dat domicilie niet toegelaten is?
En wat staat er in qua opzegmogelijkheden? Een studentencontract loopt gewoonlijk jaarlijks af zonder dat een opzeg dient gegeven te worden, waarna het telkens verlengd kan worden.
Was de verhuurder op de hoogte dat u er wel een domicilie had?

djorkaef
Topic Starter

#6 , 09 aug 2013 10:29

Een studentencontract is gemeen huurrecht en daarvoor gelden andere wetten.
Staat er in uw huurcontract dat domicilie niet toegelaten is?
En wat staat er in qua opzegmogelijkheden? Een studentencontract loopt gewoonlijk jaarlijks af zonder dat een opzeg dient gegeven te worden, waarna het telkens verlengd kan worden.
Was de verhuurder op de hoogte dat u er wel een domicilie had?
In het contract staat alleen dat 'de student' de kamer huurt.
Er staat nergens het woord studentenkamer.
Er staat ook nergens dat de domicilie niet toegelaten is.
Ik huur de kamer nu al 3 jaar en heb het 2de jaar mijn domicilie er genomen.

De verhuurder beweert nu dat dit steeds contracten waren van 1 jaar die stilzwijgend verlengd werden voor telkens 1 jaar.
En dat ik dus binnen 3 weken het huis moet verlaten (omdat hij er niet tegen kan dat ik mijn domicilie er intussen genomen heb).

Nochtans is er daar wel mondelinge communicatie over geweest, dit in de periode waaruit bleek dat men belasting zou moeten gaan betalen voor 2de woonst en dat het voordelig voor hem zou zijn dat ik mijn domicilie er nam, maar dat is hij blijkbaar allemaal vergeten.

artemis

#7 , 09 aug 2013 10:41

Dan lijkt de hamvraag mij te zijn of het hier over een studentencontract gaat (= gemeen huurrecht) of over een contract hoofdbewoning.
In het eerste geval zou de verhuurder het recht hebben om uw contract niet opnieuw voor 1 jaar te verlengen. In het tweede geval zit u in een 3-6-9.

sloeberken

#8 , 09 aug 2013 10:47

Als er niet explisiet instaat verhuur studentekamer en dat er geen domicilie mag geplaatst worden is dit een huurcontract voor hoofdbewoning en valt dit onder de huurwet van een huurcontract van 9 jaar.

djorkaef
Topic Starter

#9 , 09 aug 2013 11:20

Als er niet explisiet instaat verhuur studentekamer en dat er geen domicilie mag geplaatst worden is dit een huurcontract voor hoofdbewoning en valt dit onder de huurwet van een huurcontract van 9 jaar.
De tegenpartij haalt aan dat in het contract staat dat "de student" de kamer na het contract moet verlaten, en dat dit het bewijs is dat het om een studentenkamer gaat. Wordt een welles nietes spelletje lijkt me, want ik vind geen wettekst of dergelijke waarin staat dat dit expliciet zo moet vermeld worden. Bedankt voor de info.

artemis

#10 , 09 aug 2013 11:49

De tegenpartij haalt aan dat in het contract staat dat "de student" de kamer na het contract moet verlaten, en dat dit het bewijs is dat het om een studentenkamer gaat. Wordt een welles nietes spelletje lijkt me, want ik vind geen wettekst of dergelijke waarin staat dat dit expliciet zo moet vermeld worden. Bedankt voor de info.

De termen student of studentenkamer lijken me minder relevant in deze context. Wat volgens mij het doorslaggevende verschil maakt is of domicilie al dan niet toegestaan is, want dat maakt het verschil tussen een contract gemeen huurrecht of een contract hoofdbewoning.

Dat is althans wat ik denk en dient bevestigd te worden.
Het is sowieso een vaag en onduidelijk huurcontract.

sloeberken

#11 , 09 aug 2013 12:05

Klop artemis

djorkaef
Topic Starter

#12 , 09 aug 2013 12:11

Domicilie was initieel enkel mondeling niet toegestaan.
Daarna werd het mondeling wel toegestaan (maar dit wordt nu wel ontkend door de verhuurder).
Er staat niets over domicilie in het huurcontract, enkel het woord 'student' komt 1 maal voor.
Dus ik heb een behoorlijke zaak hierin?

artemis

#13 , 09 aug 2013 12:35

Het is wat op papier staat wat telt. Als daar niet in staat dat domicilie verboden is (iets wat standaard in de meeste studentencontracten staat) dan zou het volgens mij geïnterpreteerd kunnen worden als een contract hoofdbewoning.

Vergelijk het met een huurcontract tweede verblijf, wat in principe ook onder gemeen huurrecht valt. Daar moet ook expliciet in vermeld worden dat domicilie verboden is, of......

j.demoor

#14 , 10 aug 2013 08:51

“Art.1. § 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende TOESTEMMING van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘Ik huur de kamer nu al 3 jaar en heb het 2de jaar mijn domicilie er genomen.’

Er was dus het eerste jaar geen ‘uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder‘ de gehuurde studentenkamer tot uw hoofdverblijfplaats te bestemmen. Indien u bij uw latere domiciliëring hiervan geen kennis gaf aan uw verhuurder dan gaf hij evenmin een stilzwijgende toestemming daartoe. Uw huurovereenkomst valt dus niet onder toepassing van de Woninghuurwet,doch wel onder het gemene huurrecht , nl. onder “Art.1737.Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Oude Belg

#15 , 10 aug 2013 14:10

vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt.
Die kende ik niet (en ik ben blijkbaar niet de enige). Bedankt! Weer iets bijgeleerd op het forum. :wink:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huren”