Als het in het huurcontract vermeld wordt kan dat inderdaad.een vriend van mij ( ambtenaar bij het Kadaster) beweert ten stelligste dat bij handelshuur de verhuurder de OV niet mag doorrekenen aan de huurder. Hij zou dit vroeger in een cursus geleerd hebben maar kan er niks meer van terugvinden. Het betreft hier dus een aparte factuur van de OV van verhuurder aan huurder. Weet iemand of dit verhaal klopt of niet?
De gemene huurwetgeving heeft hier geen bijzondere bepaling over, de regels betreffende de handelshuur in het bijzonder hebben hier eveneens geen bepaling over.Art. 5. Onroerende voorheffing.
De onroerende voorheffing betreffende het gehuurde onroerende goed kan niet ten laste van de huurder worden gelegd.
Iedere Belg dient de wetten van het land te kennen. Heb je er de handelshuurwetgeving wel op nagelezen, of u er over geïnformeerd, voor je begon te huren?Deontologisch vind ik het dat het niet kan dat in een tekstclausule in een (handels)contract een extra kost van zo maar 20% voor de huurder betekent zonder dat dit in een berekening met getallen doorgegeven wordt. Voor leken die in goede trouw contracten tekenen is dit deontologisch bewust of onbewust hen op het verkeerde been zetten door de echte kosten niet duidelijk door te geven. Dit staat wellicht buiten de strikte wetteksten.
Mijn gebouw heeft op beneden verdiep een handelszaak en daarboven 2 app.De partijen zijn zowel bij de aanvang als in de loop van de huur of de huurhernieuwing volledig vrij de prijs te bepalen. Er kan ook overeengekomen worden dat de huurder geheel of gedeeltelijk bepaalde lasten op zich neemt, zoals de onroerende voorheffing of de kosten van verbouwingen.
Het moet dan ook in het contract opgenomen zijn.
U zal het KI moeten laten opsplitsen.Mijn gebouw heeft op beneden verdiep een handelszaak en daarboven 2 app.De partijen zijn zowel bij de aanvang als in de loop van de huur of de huurhernieuwing volledig vrij de prijs te bepalen. Er kan ook overeengekomen worden dat de huurder geheel of gedeeltelijk bepaalde lasten op zich neemt, zoals de onroerende voorheffing of de kosten van verbouwingen.
Het moet dan ook in het contract opgenomen zijn.
Hoe kan ik de prijs van de onroerende voorheffing bepalen als er enkel in het contract vermeld staat : de onroerende voorheffing is ten laste van de huurder maar er wordt geen prijs vermeld.
Nog een klein vraagje: kan ik de onroerende voorheffing ook voor vorige jaren, dat ik het niet deed, vorderen?