handelshuur en onroerende voorheffing

Jef 007
Topic Starter

handelshuur en onroerende voorheffing

#1 , 07 sep 2013 12:32

een vriend van mij ( ambtenaar bij het Kadaster) beweert ten stelligste dat bij handelshuur de verhuurder de OV niet mag doorrekenen aan de huurder. Hij zou dit vroeger in een cursus geleerd hebben maar kan er niks meer van terugvinden. Het betreft hier dus een aparte factuur van de OV van verhuurder aan huurder. Weet iemand of dit verhaal klopt of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 07 sep 2013 12:41

een vriend van mij ( ambtenaar bij het Kadaster) beweert ten stelligste dat bij handelshuur de verhuurder de OV niet mag doorrekenen aan de huurder. Hij zou dit vroeger in een cursus geleerd hebben maar kan er niks meer van terugvinden. Het betreft hier dus een aparte factuur van de OV van verhuurder aan huurder. Weet iemand of dit verhaal klopt of niet?
Als het in het huurcontract vermeld wordt kan dat inderdaad.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 07 sep 2013 14:49

Bij handelshuur dient contractueel afgesproken te worden wie de OV betaalt.

Reclame

Jef 007
Topic Starter

#4 , 07 sep 2013 16:04

hij beweert zelfs dat als in het contract staat dat huurder de OV dient te betalen, het contract nietig zou zijn voor de rechter

Vandebos

#5 , 07 sep 2013 17:16

Bull,

Het artikel dat zegt dat de onroerende voorheffing niet kan worden aangerekend aan de huurder is opgenomen in de huurwetgeving voor hoofdelijke bewoning.
Art. 5. Onroerende voorheffing.
De onroerende voorheffing betreffende het gehuurde onroerende goed kan niet ten laste van de huurder worden gelegd.
De gemene huurwetgeving heeft hier geen bijzondere bepaling over, de regels betreffende de handelshuur in het bijzonder hebben hier eveneens geen bepaling over.

Bijgevolg staat het huurder en verhuurder vrij bij handelshuur contractueel te bepalen wie de onroerende voorheffing betaalt.

Becker Reinhard

#6 , 16 dec 2014 20:16

Beste mensen, ik zit met hetzelfde geval en ben twee keren in het justitiehuis geweest en telkens hebben twee afzonderlijke advocaten de informatie gegeven dat de wetgeving boven het contract staat en dit punt van de onroerende voorheffing uit het contract als niet geldig verklaard wordt. Ik heb ook de informatie ontvangen dat ik zelf het betaald bedrag mag terug vragen en na verwittiging ook mag aftrekken van de pacht. Een derde bezoek heeft hier nog meer duidelijkheid gegeven: De huurwet staat boven de handelshuurwet en is van toepassing indien niet uitdrukkelijk vermeld staat dat er ivm de onroerende voorheffing van de normale huurwet mag afgeweken worden. Volgens deze wet zou bij het niet extra vermelden dus de huurwet artikel 5 van toepassing zijn. Ik heb ook de informatie ontvangen dat het mogelijk is dat de handelswet vroeger wel toegelaten heeft om de onroerende voorheffing door te rekenen en dat dit de reden zou kunnen zijn waarom er zo veel misverstanden zijn. De hamvraag is dus: waar staat uitdrukkelijk in het handelshuurrecht dat de onroerende voorheffing wel mag doorgerekend worden aub? Dus indien dit nergens te vinden is zou normaal moeten de huurwet van toepassing zijn en dan is artikel 5 van kracht. In de huurwetgeving staat ook uitdrukkelijk dat de wet boven de huurcontracten staat waardoor 'acta probant se ipsa' wel dikwijls maar hier niet geldig zou zijn. Dank voor reactie of deze informatie nu door drie advocaten gegeven al dan niet juist is.... met vermelding van de precieze artikel in het wetboek om dit terug te kunnen vinden indien de onroerende voorheffing wel zou kunnen doorgerekend worden.

roharro

#7 , 16 dec 2014 20:21

Vraag werd reeds beantwoord:
"Bij handelshuur dient contractueel afgesproken te worden wie de OV betaalt."

Als er niets werd afgesproken (in het contract) dan mag het niet.

Becker Reinhard

#8 , 17 dec 2014 08:39

Dank voor de reactie. Helaas helpt een mededeling hier niet veel verder. Deze Latijnse uitdrukking kan ik hier ook niet als bewijs gebruiken indien ze tegen de wet verstoot. Ik zou zeer dankbaar zijn om antwoorden te krijgen op mijn vragen:
1. Is het juist dat de advocaten van het justitiehuis gelijk hebben als zij zeggen dat de huurwet van kracht is indien de handelshuurwet niet uitzonderingen vermeld? In dit geval: de KI/ onroerende voorheffing moet door de eigenaar betaald worden volgens artikel 5 huurwet.
2. Is het juist dat de huurwet dwingend is zo als het in de wetboek staat? Dus m.a.w.: de wetgeving staat boven de afgesloten contracten omdat onderdelen ervan als niet geldig verklaard worden indien deze tegen de wetgeving verstoten.
3. Waar staat in het handelsrecht dat de onroerende voorheffing via contract door de huurder zou kunnen in rekening gezet worden?
Heel hartelijk dank indien mij hier iemand de juiste antwoorden op de cruciale drie vragen zou kunnen geven. Ik ga niet uit van wat op het internet staat maar wel wat de wetgeving voorziet.

Bijkomende vraag: hoe wordt het KI verdeeld bij een gebouw waarvan de benedenverdieping een handelshuur heeft, de twee verdiepingen erboven aan een VZW verhuurd worden en de verdieping erboven als appartement verhuurd wordt?

Deontologisch vind ik het dat het niet kan dat in een tekstclausule in een (handels)contract een extra kost van zo maar 20% voor de huurder betekent zonder dat dit in een berekening met getallen doorgegeven wordt. Voor leken die in goede trouw contracten tekenen is dit deontologisch bewust of onbewust hen op het verkeerde been zetten door de echte kosten niet duidelijk door te geven. Dit staat wellicht buiten de strikte wetteksten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 dec 2014 08:49

Deontologisch vind ik het dat het niet kan dat in een tekstclausule in een (handels)contract een extra kost van zo maar 20% voor de huurder betekent zonder dat dit in een berekening met getallen doorgegeven wordt. Voor leken die in goede trouw contracten tekenen is dit deontologisch bewust of onbewust hen op het verkeerde been zetten door de echte kosten niet duidelijk door te geven. Dit staat wellicht buiten de strikte wetteksten.
Iedere Belg dient de wetten van het land te kennen. Heb je er de handelshuurwetgeving wel op nagelezen, of u er over geïnformeerd, voor je begon te huren?

sloeberken

#10 , 17 dec 2014 11:58

De partijen zijn zowel bij de aanvang als in de loop van de huur of de huurhernieuwing volledig vrij de prijs te bepalen. Er kan ook overeengekomen worden dat de huurder geheel of gedeeltelijk bepaalde lasten op zich neemt, zoals de onroerende voorheffing of de kosten van verbouwingen.
Het moet dan ook in het contract opgenomen zijn.

Handelshuur: http://www.vdvaccountants.be/data/docum ... nkomst.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#11 , 17 dec 2014 12:00

Nogmaals:

In de woninghuurwet staat dat onroerende voorheffing niet mag worden aangerekend aan de huurder.
Maar handelshuur valt niet onder de woninghuurwet. In de wetgeving op de handelshuur staat er geen verbod om de onroerende voorheffing door de huurder te laten betalen.
Omdat het niet verboden is mag dergelijke clausule dus in een handelshuuronract worden opgenomen.
Wat beide partijen onderling overeenkomen strekt hun tot wet: indien u een contract hebt ondertekend waarin u deze verplichting bent aangegaan dient u de O.R. voorheffing te betalen.

Dus: lees uw contract om na te kijken welke bindende contractuele verbintenis u hieromtrent ben aangegaan en handel overeenkomstig daarmee.

PASCAL.032

#12 , 17 dec 2014 14:55

De partijen zijn zowel bij de aanvang als in de loop van de huur of de huurhernieuwing volledig vrij de prijs te bepalen. Er kan ook overeengekomen worden dat de huurder geheel of gedeeltelijk bepaalde lasten op zich neemt, zoals de onroerende voorheffing of de kosten van verbouwingen.
Mijn gebouw heeft op beneden verdiep een handelszaak en daarboven 2 app.
Hoe kan ik de prijs van de onroerende voorheffing bepalen als er enkel in het contract vermeld staat : de onroerende voorheffing is ten laste van de huurder maar er wordt geen prijs vermeld.

Nog een klein vraagje: kan ik de onroerende voorheffing ook voor vorige jaren, dat ik het niet deed, vorderen?

roharro

#13 , 17 dec 2014 15:45

Mijn gebouw heeft op beneden verdiep een handelszaak en daarboven 2 app.
Hoe kan ik de prijs van de onroerende voorheffing bepalen als er enkel in het contract vermeld staat : de onroerende voorheffing is ten laste van de huurder maar er wordt geen prijs vermeld.

Nog een klein vraagje: kan ik de onroerende voorheffing ook voor vorige jaren, dat ik het niet deed, vorderen?
U zal het KI moeten laten opsplitsen.

mava105

#14 , 17 dec 2014 15:50

Moet niet meer gebeuren. Kadaster heeft dat in zijn systeem zitten of het staat op hun fiches. Gewoon aanvragen.

Franciscus

#15 , 17 dec 2014 16:04

Als ondernemer bent u geen leek... u hebt op zijn minst bedrijfsbeheer als vak gekregen.
Daar wordt uitgelegd (bij mijn weten) wat het algemeen huurrecht is - het handels huurrecht en het woning huurrecht.
Algemeen huurrecht
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Handelshuurrecht
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=59" onclick="window.open(this.href);return false;
woninghuurrecht
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=61" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”