Wij zouden graag ons huurcontract van 3jaar opzeggen.
Deze is ingegaan op 01/05/2011 en zal eindigen op 30/04/2014.
Wij hebben onze opzeg eind juli aangetekend opgestuurd naar de huisbaas waarin vermeld stond dat we bereid waren een maand boete te betalen.
Onze huisbaas heeft per sms bevestigd dat hij hiermee akkoord ging.
Week nadien krijgen wij een aangetekend schrijven van onze huisbaas waarin vermeld staat dat we niet zomaar het contract kunnen opzeggen, maar dat ze wel open staan voor een compromis, hij was blijkbaar niet op de hoogte over welk contract dit ging.
Toen ik deze brief kreeg, heb ik meteen contact met de huisbaas opgenomen.
Hij ging ermee akkoord dat we het contract zouden verbreken en stelde voor dat wij instaan voor de makelaarskosten voor het verhuren van het appartement plus de BTW.
Hij beloofde de week nadien hier werk van te maken om dit op papier te zetten.
Nu zijn wij een maand verder en heb ik nog steeds niets ontvangen.
Heb al meerdere pogingen gedaan om hem te contacteren tot vandaag heb ik pas antwoord gekregen.
Daar werden we van verschillende dingen beschuldigd.
De tegels in de douche van het appartement komen naar voor en daardoor is er ook een vochtprobleem in de WC. Dit hebben we gemeld op 26 september 2012, pas in maart 2013 heeft het immokantoor (die hiervoor instaat, want dit is een nieuwbouw van 2011) ons gecontacteerd. Maar op dat moment konden wij onmogelijk in het appartement zijn en werd er afgesproken dat zij opnieuw contact met ons gingen opnemen om een andere datum vast te leggen. We hebben toen geen contact meer gehad met het immokantoor en hebben dit toen ook laten weten aan de huisbaas. Hij beschuldigt ons ervan dat het immokantoor al meerdere pogingen heeft gedaan en dat wij steeds geweigerd hebben, terwijl wij enkel op de hoogte zijn van die ene keer in maart 2013.
Nu we onze opzeg gedaan hebben, willen ze snel snel de douche in orde brengen.
Dit wil dus zeggen dat wij een week geen gebruik kunnen maken van de douche. Mijn voorstel naar de huisbaas toe was om dit te laten doorgaan na 7okt. Ik ben bereid na de plaatsbeschrijving de sleutel af te geven, terwijl we eigenlijk huur betalen voor heel die maand.
Nu beschuldigt hij ons dat we niet flexibel genoeg zijn en moeten we deze werken in ons verlof laten doorgaan...
We zitten met een kindje van 9 maand dus deze situatie is allesbehalve.
Dan moet er ook geweten zijn, dat we in augustus water in ons appartement hebben gehad door verschillende stortbuien. Het water kwam langs de plafonds, stopcontacten en schakelaars naar binnen. Onze huisbaas heeft toen zijn kat gestuurd. Hij was amper bereikbaar en is pas een week nadien een kijkje komen nemen.
Wij hebben steeds optijd de huur betaald voor een appartement dat eigenlijk niet in orde is.
Nu is mijn vraag, als ik naar het vredegerecht stap, heb ik dan kans om zo mijn contract te kunnen verbreken zonder de makelaarskosten? Of zijn mijn kansen heel klein?
We zijn het beu om steeds te horen dat we geen begrip hebben, niet flexibel genoeg zijn... terwijl wij wel hemel en aarde bewegen om telkens iemand in het appartement aanwezig te laten zijn wanneer zij het vragen voor eventuele werken of bezoeken van potentiële huurders.
Er wordt geen rekening mee gehouden dat wij ook nog een leven en gezin hebben.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg,
Els