woning noodzakelijk verkopen door 3 x op rij slechte huurder

niempje
Topic Starter

woning noodzakelijk verkopen door 3 x op rij slechte huurder

#1 , 14 sep 2013 13:49

Hallo ieder hier op het forum, hopelijk kan er mij iemand advies geven omtrent het volgende:

Op dit moment verhuur ik mijn woning (aanvang 01-04-2013) met een renovatie-huurovereenkomst van 3 jaar. Er werden op voorhand afspraken gemaakt, deze werden duidelijk geformuleerd alsmede genoteerd in het huurcontract.
Als eerste –met voorrang op andere zaken en binnen een gestelde termijn van 2 maanden- diende de elektriciteit verder afgewerkt * te worden zodat deze gekeurd kon worden. Uiteraard diende dit alles als eerste in orde te worden gebracht om in orde te zijn met de plichten die ik als verhuurder heb, maar evenzeer om in orde te zijn met de brandverzekering! De andere renovatiewerken** mochten vrij ingepland worden, zolang dit binnen een periode van 2 jaar in orde werd gebracht. De kosten die de huurder maakte konden elke maand in mindering gebracht worden van de huursom en dit met een maximum van 200€/ maand. Bij aanvang van de huur hoefde de huurder GEEN huurwaarborg te betalen zodoende hij reeds een bedrag ter beschikking had om de elektriciteit verder af te werken, uiteraard stelde ik nog een andere tegemoetkoming in het renovatie-huurcontract en dat is dat de huurder het voorkooprecht krijgt bij eventuele verkoop van de woning.
Elektriciteit*
• Er diende nog 1 cirquit bij geplaatst te worden en verder dienden alle schakelaars en stopcontacten van een kapje voorzien te worden, daarna de geslepen voegen terug dicht te pleisteren waar de kabels waren geplaatst
• Ik zou dan de maatschappij contacteren voor het aansluiten van een nieuwe meterkast met bijkomend nachttarief (herplaatsen naar de kelder), nadat de hele installatie was goedgekeurd uiteraard
Renovatiewerken**
• Muren opnieuw bepleisteren, ruimten opfrissen door verven/behangen/pleister zelf te kiezen, eventueel plaatsen van een nieuwe keuken daar de oude keuken een losse deur had en vrij veel slijt had, eventueel een nieuw vloertje door plaatsen laminaat of een zelf te kiezen materiaal, plaatsen van plintjes in de badkamer, en de afwerking van de zolderruimte die ik zelf reeds helemaal van nieuwe isolatie had voorzien maar waarvan de gyproc wanden en plafond nog afgewerkt diende te worden (naden bepleisteren en vlak maken + leggen van een nieuwe vloer waarvoor ik het materiaal reeds had aangekocht en dit ter plaatste had gebracht!!)
Bij het kiezen van de huurder ging mijn voorkeur naar een kandidaat die financieel stabiel leek, zijnde 2 heren van middelbare leeftijd (tss 40 en de 45 jaar oud ongeveer) wel van Marokkaanse afkomst (heb hier geen probleem mee) maar volgens hun zeggen waren ze 2 collega’s die reeds 20 jaar in de bouw werkten samen, en die beiden het idee hadden opgevat om samen te gaan wonen daar ze elk op dat moment een 400€ huur betaalden voor hun appartementen (ieder had een huurappartement) terwijl ze hier een woning hadden voor 650€/maand met een redelijke tuin wat hun ieder per maand toch een kleine som extra deed overhouden. De ene persoon sprak tamelijk vloeiend Nederlands, de ander sprak geen Vlaams en kreeg de hele rondleiding alles vertaald van zijn medehuurder.
Nadat alles duidelijk was besproken en waarbij ieder akkoord was met de gemaakte afspraken werd alles op papier gezet en in het renovatie-huurcontract vermeld.
Vorig weekend kreeg ik na herhaaldelijke pogingen om één van hen te contacteren, eindelijk, de kans om de huurwoning te bezoeken om de stand van zaken te bepalen en te weten hoever men reeds stond met de werken ALSOOK om te kijken of de elektriciteit nu was afgewerkt zodat ik deze kon laten keuren.
Gedurende de reeds 5 voorbije huurmaanden werd er steeds 450€ huur betaald wat wil zeggen dat ik voor elk van deze maanden voor 200€ aan aankoopbewijzen/facturen (kopij) van hen moet ontvangen dewelke aantonen dat de kosten ook effectief werden gemaakt.
Hetgeen ik kon vaststellen was:
- De elektriciteit is nog NIET afgewerkt en kan niet gekeurd worden
- De enige ruimte waar men reeds heeft gerenoveerd is de woonkamer (muren bepleisterd) en hier is de huurder nog bezig met bepleisteren
- Verder is in de huurwoning nog niets veranderd
- We zitten nu in de 6 de huurmaand en ik heb nog geen enkel aankoopbewijs/factuur van materiaal gezien
- Er werd steeds voor de maximum van 200€ aan kosten van de huur in mindering gebracht
- De huurder liet me weten dat zijn vriend niet alles correct heeft verteld waardoor hij de werken niet in de overeengekomen volgorde heeft opgestart
- Hij liet me eveneens weten wanneer ik aankoopbewijzen/facturen wil ontvangen dat dit geen enkel probleem is daar hij genoeg mensen kent die dit voor hem willen opmaken/opstellen (HIER BEN IK NIETS MEE WANT DE WONING BLIJFT IN DEZELFDE STAAT EN MEN WOONT ZO GOEDKOPER ZONDER DAT ER EFFECTIEF OOK MAAR IETS GERENOVEERD GERAAKT)
Ik ben dit allemaal zo beu en ik ben dan ook tot op het punt gekomen dat ik mijn woning uit noodzaak te koop moet stellen, enerzijds omdat ik financieel TE VEEL kosten heb gehad door 3x slechte huurders/wanbetalers met als gevolg dat ik een pak geld armer ben geworden, anderzijds een zware depressie rijker met daaraan ook nog eens de nodige kosten en problemen verbonden.
Mijn dringende vraag hier op het forum aan de mensen met kennis:
- Hoe moet ik de huurder duidelijk stellen dat ik de woning te koop zal zetten en dat ik hiervoor van hem verlang dat hij 2 bezoekdagen van telkens minimum 2 uur moet voorstellen?
- Kan ik dit in de Nederlandse taal als hij dit in wezen niet verstaat of moet ik dit door iemand in het Arabisch/Marokkaans laten vertalen (het huurcontract werd opgemaakt op slechts 1 persoon en dat is nu net de man die geen Nederlands praat/verstaat?
- Aangezien ik graag mijn hypotheek volledig zou willen terugbetalen ben ik genoodzaakt om de woning zelf te verkopen, een immobiliën kantoor nemen gaat niet daar ik anders verlies doe door de hoge kost die zij rekenen voor hun diensten en ik had graag willen weten waar ik een voorbeeld van een compromis kan vinden voor het geval ik een kandidaat koper krijg. Ik veronderstel dat ik dan verder bij de notaris moet gaan informeren voor de verdere afhandeling van de verkoop.
- Ik dacht dat de potentiële koper ook het recht had om vanaf het verleiden van de akte (binnen de maan) een opzeg te geven aan de huurder waarbij laatstgenoemde nog 3 maand de tijd heeft om iets anders te zoeken en dan het huurpand moet verlaten?
- Als ik zelf een opzeg doe naar de huurder dan zal dit mij veel centen kosten daar ik in principe niet kan opzeggen met een huurcontract van 3 jaar?
- Als ik in het slechtste geval geen koper vind (crisis), kan ik dan éénzijdig de opdracht geven om de renovatie stop te zetten zodat de huurder de volledige huursom dient te betalen?

Hopelijk geraak ik snel een beetje wijzer want de tijd dringt en de bank kan wil geen uitstel meer verlenen…

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 sep 2013 08:42

Betreft het een woning die onbewoonbaar of ongeschikt verklaard was?

niempje
Topic Starter

#3 , 16 sep 2013 23:45

Neen helemaal niet, enkel de elektriciteit was verouderd (en dus afgekeurd), voor de rest was de zolder net volledig van nieuwe isolatie voorzien en gyproc (moest enkel de bepleistering nog afwerken), diende er overal behangen te worden of geverfd en door het plaatsen van de nieuwe elektriciteit moesten de voegen in de muren worden gedicht.

De woning was verder met alles in orde en voldoet aan de eisen om verhuurd te worden

Reclame

niempje
Topic Starter

#4 , 17 sep 2013 21:47

Echt niemand met een beetje advies? :cry:

niempje
Topic Starter

#5 , 19 sep 2013 12:36

Niemand die dus kan helpen...

Kan men mij wel zeggen wat er zeker in het aangetekende schrijven moet staan naar de huurder betreffende de aankondiging van te koop stellen van de woning?

Is er daar een voorbeeldbrief van te vinden eventueel?

Vandebos

#6 , 19 sep 2013 12:38

Als je het risico loopt dat het Nederlands effectief niet wordt begrepen lijkt het me raadzaam een vertaling erbij te voegen.

Vandebos

#7 , 19 sep 2013 13:20

In het schrijven plaats je eenvoudig dat je vanaf datum X het Pand te koop stelt (reden hoeft niet, verkoop is je recht als eigenaar). Dat je vanaf die datum met kandidaat kopers het pand zal wensen te bezoeken. Dat voor het goede verloop van deze bezoeken je hem voorstelt deze te laten doorgaan gedurende twee vaste periodes per week, namelijk de woensdagavond van 18.00 tot 21.00 en de zaterdagnamiddag van 16.00 tot 19.00. Dat u verwacht dat er op deze periodes iemand in het pand aanwezig is om de toegang ertoe te verschaffen. Dat u bij gebrek aan betwisting binnen de 10 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven aanneemt dat de huurder akkoord is met deze regeling. Dat u bij niet akkoord of afwezigheid tijdens de bezoekperiodes verplicht zal zijn deze middels het gerecht tegen dwangsom af te dwingen.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Terug naar “Huren”