lawaai op kot.

Juristt
Topic Starter

lawaai op kot.

#1 , 04 okt 2013 12:20

beste,

ik heb vanaf half september mijn kot gehuurd in het centrum van Hasselt en heb hier verschillende moeilijkheden mee.
ik had bij het tekenen van het contract niet gedacht aan de 'laden en lossen zone voor het gebouw' bijvoorbeeld.
hier kwam ik achter na slapeloze nacht 1, om 5 uur (meestal tot 9 maar kan ook later) staan er al ronkende vrachtwagens die de motor dan ook nog heel gemakkelijk een uur laten aanstaan, het lossen van goederen voor de bakker en de slager onder mijn kot was hardhandig gedaan, etc.
nu is mijn balkon deur ook niet echt fatsoenlijk geisoleerd en lijkt het alsof die vrachtwagens in mijn kot staan. ( ook de deur naar de gang is niet geissoleerd waardoor ik gemakkelijk kan horen wanneer iemand 2 etages boven mij de deur open doet.)
wat kan ik u ondernemen?
ik vind het een vreselijk kot maar welke maatregelen moet ik nemen? met het stadsbestuur praten over dit laden-lossen? vragen voor isolatie van de kotbaas? gewoon contractbreuk plegen en terug naar huis gaan?
deze laatste is trouwens een serieuse gedachte, want door slaaptekort lijd mijn studie hier enorm onder.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 okt 2013 12:51

Ik denk dat je niet veel kan doen. Je was er toch zelf bij toen je het kot ging huren? Volgende maal beter uitkijken.

steiner

#3 , 04 okt 2013 13:15

Beste Juristt,

Een kotbaas kan niet verantwoordelijk geacht worden voor lawaaioverlast buiten het gebouw. Tevens liggen de minimum geluidsisolatienormen voor de meeste gebouwen zeer laag in Belgie. De meeste gebouwen voldoen hieraan zonder echt moeite te doen. De oplossing kan dus inderdaad liggen in een goed gesprek met de huisbaas, waarin je aankaart dat het echt niet meer leefbaar voor je is. Je kan dan naar oplossingen vragen: dat de huisbaas extra isolatie plaatst of dat hij de verbreking van je contract bespreekbaar maakt. Zonder meer contractbreuk plegen is echt niet aan te raden!! Lees eerst zorgvuldig je contract zodat je weet wat de mogelijkheden en gevolgen zijn.
Soms kunnen eigen maatregelen ook al doeltreffend zijn: Dikke stof en gordijnen kunnen geluid isoleren, rolluiken ook. Er bestaan ook geluidswerendestrips die je voor spleten tussen ramen en deuren kan kleven. Kijk ook even na of er geen lawaai komt door het verluchtingssysteem in het gebouw.

Veel succes!

Reclame

Terug naar “Huren”