Pagina 1 van 1

Wat mag er in de algemene onkosten?

Geplaatst: 01 dec 2013 16:35
door mark1
Hallo,

Kan iemand me vertellen of er een lijst bestaat met onkosten welke onder de noemer 'algemene onkosten' vallen?

Dat bijvoorbeeld het elektriciteitsverbruik van de algemene delen hieronder valt lijkt me logisch. Het onderhoud en keuring van de liftinstallatie eveneens.

Maar wat met de schilderwerken in de algemene delen? En om de hoeveel jaar mogen deze uitgevoerd worden?

Of wat met de polis die de verhuurder neemt voor brand- en stormschade aan het gebouw?

Mag schade, door onbekenden aangebracht aan de algemene delen (glasbreuk) eveneens verhaald worden via de algemene onkosten?

Hartelijk dank!

Re: Wat mag er in de algemene onkosten?

Geplaatst: 01 dec 2013 18:04
door mava105
Volgens mij zijn schilderwerken in de gemene delen tlv de verhuurder. Je kan een huurder die er mogelijks nog maar een paar maanden inzit, niet laten opdraaien voor 9 of 10 jaar sleet aan het oude schilderwerk. Glasbreuk is dan weer wel voor de huurders, zelfs als het door onbekenden is. Brandverzekering of blokpolis is tlv de verhuurder, tenzij er een deel voorzien is voor de inboedel huurder.

Re: Wat mag er in de algemene onkosten?

Geplaatst: 01 dec 2013 18:21
door Vandebos
Schilder- en verfraaingswerken zijn ten laste van de verhuurder. De blokpolis is eveneens ten laste van de verhuurder, deze polis dekt immers de onroerende waarde van het gebouw waar de huurder recht noch titel op heeft.
Glasbreuk is voor de bewoners.

Re: Wat mag er in de algemene onkosten?

Geplaatst: 01 dec 2013 18:40
door sloeberken
Glasbreuk is voor de bewoners.
Geld dit ook aan de algemene delen

Re: Wat mag er in de algemene onkosten?

Geplaatst: 01 dec 2013 20:10
door mava105
Glasbreuk is voor de bewoners.
Geld dit ook aan de algemene delen
Over die delen gaat het juist.

Re: Wat mag er in de algemene onkosten?

Geplaatst: 02 dec 2013 11:21
door mark1
Bedankt voor de duidelijke uitleg.

We mogen er van uitgaan dat deze kosten niet opgenomen mogen worden in de algemene onkosten.

@ mava105: wat betreft de schilderwerken kon de factuur voor de schilderwerken gedeeld worden door het aantal appartementen, vervolgens door bvb. 9 jaar en vervolgens door 12 maanden. Zo kon er elke maand een provisie aangelegd worden en betaald de huurder enkel voor de periode dat hij er gebruik van maakt.

Re: Wat mag er in de algemene onkosten?

Geplaatst: 02 dec 2013 12:37
door mava105
Buitenschilderwerken zijn zo wie zo tlv de verhuurder. Binnen schilderwerken zijn voor de huurder, tenzij ze versleten zijn. Normale sleet voor verven is voor latex 50 jaar, voor gewone verft ongeveer 9 jaar en bijzonder verven kunnen tot 25 jaar meegaan.
Men zou echter schilderwerken in de gemene delen kunnen aanzien als buitenschilderwerken, gezien ze niet in het gehuurde goed plaats vinden.

Re: Wat mag er in de algemene onkosten?

Geplaatst: 02 dec 2013 18:36
door mark1
Sorry, ik ben niet duidelijk genoeg geweest. Het gaat wel degelijk over de schilderwerken binnen in de algemene delen: inkomhal, gangen, buitenzijde toegangsdeuren appartement, liftdeuren, binnenzijde lift.

Latex 50 jaar? Mijn ervaring is eerder, welke verf je ook neemt, dat na maximum 8 jaar alles bevuild en beschadigd is (tikje hier, tikje daar, streepje hier en streepje daar). Het is niet altijd de moeite hiervoor een herstelling te laten uitvoeren, maar na jaren cumuleert het toch wel wat.

Uiteraard vinden ook deze schilderwerken niet in het gehuurde goed plaats, waar ze om de negen jaar eveneens ten laste van de verhuurder zijn maar waar ze in de huurprijs begrepen zitten.

Re: Wat mag er in de algemene onkosten?

Geplaatst: 02 dec 2013 20:10
door mava105
Latex 50 jaar? .
Sorry, typfoutje. Moet maar 5 jaar zijn.

Re: Wat mag er in de algemene onkosten?

Geplaatst: 02 dec 2013 21:28
door Vandebos
schilderwerken aan gemeenschappelijke delen:

Volgens Wahl zijn reparaties ten laste van de huurder/bewoner, volledige werken ten laste van eigenaar wanneer het gaat om sleet of ouderdom. Hierbij dient wel de kanttekening gemaakt te worden dat de materialen die in dergelijke ruimtes worden gebruikt meestal van een meer duurzame aard zijn en men voor sleet doorgaans 15-25 jaar dient aan te rekenen. Daar wordt dan nog geen rekening gehouden met bv hard natuurstenen afwerking...