HUURCONTRACT 1 jaar opzeggen en verlengen ?

mieke1983
Topic Starter

HUURCONTRACT 1 jaar opzeggen en verlengen ?

#1 , 17 jan 2014 15:59

Hoi

wij huren en hebben een huurcontract van 1 jaar, dat inging van 1 mei 2013 tem 30 april 2014 nu zou onze bouw maar klaar zijn de 31ste mei 2014.
hoe los ik het best op ? Sowieso dacht ik mijn huur op te zeggen voor de 31ste januari maar tegelijkertijd zou ik verlenging van een maand willen of een maand en half? Als ik het niet opzeg zit ik waarschijnlijk met een contract van 3 jaar en verlies ik dan mijn waarborg ?

Graag jullie wijze raad aub

Gr Mieke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 17 jan 2014 16:06

Indien huurcontract niet geregistreerd is en het overgaat in een 3 6 9 wat gebeurd als er geen schriftelijke verlengen is voor 1 februari kan u ten alle tijden opzeggen zonder szchadevergoeding.
In andere gevallen zal u niet anders kunnen dan in onderling overleg met verhuurder. Wel schriftelijk zodat je bewijs hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#3 , 17 jan 2014 16:11

Het meest eenvoudige wat u kan doen is onmiddellijk contact opnemen met de verhuurder en op basis van overmacht met deze trachten overeen te komen dat u een maand langer in het pand kan blijven.

Dat zou doorgaans geen probleem mogen vormen aangezien u juist door overmacht bij het vredegerecht doorgaans deze toestemming bij vonnis bekomt.

Persoonlijk zou ik wel gaan voor een verlenging van minstens twee maand. U betaalt dan inderdaad wel een beetje meer huur maar geloof me, de hoeveelheid stress die u vermijdt in de verhuis of bij een eventueel onvoorzien volgend oponthoud is duizendmaal meer waard. In een eigen woning binnentrekken wordt verondersteld een beetje een feest en een verwezenlijking te zijn, niet een stresstoestand die leidt tot een echtscheiding...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2014 16:43

Klopt, zus heeft dat ook voorgehad - alleen had de verhuurder daar geen oren naar en heeft zelf het contract opgezegd toen hij hoorde dat zij aan het bouwen waren.
Gezien bouw echter zo'n zes maanden achterstand had opgelopen (overmacht) is de zaak uiteraard naar vrederechter gegaan. Resultaat zo wie zo verlenging. Tot de vooropgestelde periode oplevering gebouw. Vrederechter gaf zelf nog aan als er dan nog problemen waren dat ze direct terug moesten komen.

(Was een eigenaar die men liefst niet als verhuurder heeft... ik denk dat ze in totaal zo'n 5 keer voor de vrederechter zijn mogen komen en elke keer verloor hij de zaak) :lol: :lol:

sloeberken

#5 , 17 jan 2014 17:28

Moet het huurcontract dan niet opgezegd worden om eventueel schadevergoedingen te vermijden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#6 , 17 jan 2014 18:52

Een dergelijk onderling akkoord wordt steeds schriftelijk afgelegd. Hierin zal je, door de aard van het onderwerp steeds ergens een clausule hebben in de zin van: " Alle partijen komen onderling overeen deze overeenkomst niet te laten eindigen op dd/mm/jjjj doch op dd/mm/jjjj vanwege overmacht daar het pand in aanbouw van de huurder niet op de voorziene datum kan worden opgeleverd."

Je kan in deze overeenkomst extra opnemen dat de verlenging door overmacht bij het einde van de verlenging tevens het definitieve einde van de overeenkomst tussen beide partijen omhelst. Of je kan in de overeenkomst de periode dat men langer in het pand verblijft beschrijven als een verblijf ter bede op maandelijkse basis waarbij de vergoeding € x/dag of €x/maand bedraagt.

mogelijkheden legio om duidelijk te maken dat het om een tijdelijke verlenging gaat en niet om een overgang naar een negenjarige overeenkomst...

Vandebos

#7 , 17 jan 2014 18:53

Klopt, zus heeft dat ook voorgehad - alleen had de verhuurder daar geen oren naar en heeft zelf het contract opgezegd toen hij hoorde dat zij aan het bouwen waren.
Gezien bouw echter zo'n zes maanden achterstand had opgelopen (overmacht) is de zaak uiteraard naar vrederechter gegaan. Resultaat zo wie zo verlenging. Tot de vooropgestelde periode oplevering gebouw. Vrederechter gaf zelf nog aan als er dan nog problemen waren dat ze direct terug moesten komen.

(Was een eigenaar die men liefst niet als verhuurder heeft... ik denk dat ze in totaal zo'n 5 keer voor de vrederechter zijn mogen komen en elke keer verloor hij de zaak) :lol: :lol:
Vrederechters kunnen doorgaans, met recht en rede, niet lachen met zulke clowns...

mieke1983
Topic Starter

#8 , 21 jan 2014 18:17

Hey

Bedankt voor jullie antwoord. De verhuurder vindt het alvast geen probleem dat ik nog 2 maand zou blijven, ik heb met immo gebeld maar zij zegt wel na mijn jaarcontract wordt het een gewoon 3 jaar contract en zal ik mijn waarborg verliezen? Dus wat doe ik best om mijn huurwaarborg te behouden.

Opzeggen en een klein contract van 2 maand?

Gr Mieke---

Vandebos

#9 , 21 jan 2014 19:48

Klopt niet wat de immomakelaar uit zijn kas slaat.

Best eens naar de immomakelaar een mailtje zenden en deze te verzoeken schriftelijk zijn standpunt van het overmachtsprincipe, dat indruist tegen de cursussen van het BIV, de werken en verworven jurisprudentie van Dambre, Timmermans en diverse andere vonnissen van vredegerecht en eerste aanleg, te bevestigen zodat u, wanneer de tijd rijp is, de nodige stappen kan ondernemen.

Verlenging wegens overmacht na het rechtmatig geven van een opzeg die door de andere partij is geaccepteerd valt de jure buiten een contractsperiode. Het gaat om een uitzonderlijke toestand.

Met vriendelijke groeten uiteraard,

mieke1983
Topic Starter

#10 , 23 jan 2014 15:24

Oké bedankt, dus als ik het goed begrijp, stuur ik nu een aangetekende zending dat ik mijn huurcontract met met extra 2 maand wil verlengen wegens overmacht en ik doe dan mijn stopzet eind maart om er uit te trekken de 1ste juli? Klopt dit ?
Alvast bedankt voor de goede raad :D

Vandebos

#11 , 23 jan 2014 21:54

U geeft nu uw rechtmatige opzeg. En verzoekt overeenkomstig de bepalingeng van artikel 11 WHW tijdig om een verlenging wegens overmacht.
Art. 11. Verlenging wegens buitengewone omstandigheden.
Wanneer een huurovereenkomst vervalt of eindigt ten gevolge van een opzegging, kan de huurder, die het bewijs levert van buitengewone omstandigheden, om een verlenging verzoeken.
Deze verlenging wordt, op straf van nietigheid, uiterlijk een maand voor de vervaldag van de huur aan de verhuurder gevraagd bij een ter post aangetekende brief.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter, rekening houdend met de belangen van de twee partijen, ondermeer met de eventuele hoge leeftijd van een van de partijen, de verlenging toestaan. Hij stelt de duur ervan, die bepaald moet zijn, vast. De rechter, kan in dit geval, indien hij het billijk acht, op verzoek van de verhuurder eveneens een verhoging van de huurprijs toestaan, en de vergoeding die bij toepassing van artikel 3, § 4, verschuldigd is, beperken of opheffen.
Slechts één aanvraag om hernieuwing van de verlenging kan worden ingediend onder dezelfde voorwaarden.
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter deze verlenging toestaan eveneens onder dezelfde voorwaarden.
En daarmee gedaan.

Terug naar “Huren”