huisvredebreuk

dexterella
Topic Starter

huisvredebreuk

#1 , 26 jan 2014 14:22

een jaar geleden lag ik te slapen, en kwam de politie met deurwaarder binnen om
al mijn spullen op te schrijven , omdat ik nog lag te slapen en verschoten was van het geluid aan mijn deur ontstond er een hevige discussie,
na veel beledigingen ( het feit dat ik homo was en zoveel meer) heeft een agent mij verwond.
dit staat vast op papier , verklaring ziekenhuis, verklaring politie.
nu is mijn vraag : mag ten eerste de huisbaas zomaar iemand laten binnenbreken terwijl ik thuis ben;
en ten tweede wat doe ik me die aanklacht jegens die politie agent?
ben vorig jaar in een zwaar depressie beland, waar ik stil aan uitkom maar daarom heb ik zo lang gewacht om in actie te schieten.

alvast bedankt dexterella

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 26 jan 2014 14:27

Een deurwaarder mag binnen bij jou met een bevel.
Ze nemen meestal politie mee.

Wees blij dat ze geen slotenmaker gevorderd hebben.
Nu heeft de huisbaas hun binnen gelaten.

Met de klacht, waarvan je een PV hebt, moet je je laten registreren als benadeelde persoon op de griffie van de rechtbank in het arrondissement waar jij woont.

Dan is het afwachten wat het parket gaat doen.

krisje1973

#3 , 26 jan 2014 14:31

Zie nu pas dat je schrijft: 'een jaar geleden'

Dan zou je toch al iets moeten weten?

En in dit geval is het geen huisvredebreuk maar een deurwaarder die wettelijk binnen mag.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jan 2014 15:14

....heeft de agent me verwond...
Gezien de bevoegde ambtenaar de gerechtsdeurwaarder is zal deze PV hebben opgesteld.
De politie is als sterke arm' erbij om de gerechtsdeurwaarder te beschermen.
Mocht er PV zijn opgesteld was u gehoord geweest.
Indien u gewond bent geraakt had er zo wie zo PV dienen opgesteld geweest ofwel op uw vraag slagen door ambtenaar) ofwel wegens slagen/weerspannigheid aan ambtenaar (deurwaarder - politie).
Voor de rest zie hierboven.

j.demoor

#5 , 28 jan 2014 08:24

“Art.1499.Aan elk uitvoerend beslag op roerend goed gaat een bevel aan de schuldenaar vooraf, dat ten minste een dag voor het beslag wordt gedaan en dat, indien de titel bestaat uit een rechterlijke beslissing, de betekening daarvan bevat indien dit nog niet gebeurd is.Art.1504.Zijn de deuren gesloten of wordt er geweigerd ze te openen, dan kan de gerechtsdeurwaarder een deurwachter aanstellen; hij wendt zich dadelijk zonder formaliteiten tot de politiecommissaris of, indien er geen is, tot de vrederechter of tot de burgemeester. De persoon op wie de deurwaarder aldus een beroep heeft gedaan, degene aan wie deze persoon daartoe opdracht heeft gegeven of die hem vervangt, is tegenwoordig bij het openen van de deuren en zelfs van de meubelen indien daartoe grond bestaat en maakt geen proces-verbaal op, maar ondertekent het proces-verbaal van de deurwaarder, die van alles slechts een enkele akte mag opmaken. De politiecommissaris kan een agent aanwijzen om hem te vertegenwoordigen.”(Gerechtelijk Wetboek).

‘een jaar geleden lag ik te slapen, en kwam de politie met deurwaarder binnen om al mijn spullen op te schrijven’

Hieruit leid ik af dat de gerechtsdeurwaarder toepassing maakte van voornoemd art.1504.

Wat uw klacht betreft kan u toepassing maken van: ”Art.5bis...§1/1. De persoon die een klacht indient bij de politiediensten, zal systematisch worden geïnformeerd over de mogelijkheid om de hoedanigheid van benadeelde persoon te verkrijgen en de daarbij behorende rechten...§ 2. De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat. De verklaring bevat :... De verklaring, waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd, wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie, op het politiesecretariaat, bij de politieambtenaar die het proces-verbaal opstelt of wordt per aangetekende brief aan het secretariaat van het openbaar ministerie toegezonden...§ 3. De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat. Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier. Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan, het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoek- en vonnisgerecht. Hij heeft het recht te verzoeken om inzage van het dossier te nemen en er een afschrift van te verkrijgen.”(17 april 1878 Voorafgaande Titel Wetboek van Strafvordering=V.T.Sv.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”