Vochtprobleem door lek-wekenlang wachten

AthenaA
Topic Starter

Vochtprobleem door lek-wekenlang wachten

#1 , 28 jan 2014 17:19

Hallo,

Ik woon sinds bijna twee jaar in een appartement in Gent. Het duurde niet lang voor we door hadden dat het een oud en versleten gebouw was. Vorige zomer begon het plots te lekken in de slaapkamer, telkens ze boven een douche namen. Ik had dit gemeld aan het Immokantoor (aangezien we geen contact hebben met de huisbaas zelf), en na een aantal weken zagen was het eindelijk deftig hersteld. Ondertussen was er wel al een bruine plek op het plafond, maar voorlopig was dit nog met een lik verf op te lossen.
De bovenburen verhuisden.
Begin december kwam er een nieuw koppel. In geen tijd begon het opnieuw te lekken, initieel nog niet erg veel. Omdat het net bouwverlof was voor het immokantoor konden we hen niet bereiken. Ik stuurde dan maar alvast een mail. Ik wilde het noodnummer niet bellen omdat het lek nog beperkt was tot wat druppelen.
Helaas bleef het daar niet bij. Na een week of twee is het geevolueerd van traag gedruppel naar een stroom. Plots verscheen er ook schimmel op het plafond. Nadat ze eindelijk terug waren in het immokantoor heb ik gebeld (ondertussen had ik ook al de buren gewaarschuwd, ze zeiden dat ze ook gingen bellen), waar ze ons vertelden dat ze de huisbaas gingen contacteren.
Een week later kwam er iemand om het lek te herstellen. Twee dagen rust, dan begon het opnieuw. Weeral bellen naar de Immo, weer 'we gaan de huisbaas bellen'. Na een week nog niets. Ondertussen was het om gek te worden in de slaapkamer, overal gespetter, halve emmer vol telkens ze douchen, schimmel en nattigheid in meedere plekken. En dan vaak ook late douches boven waardoor we ons in de zetel moeten leggen om te kunnen slapen.
Een lange mail gezonden naar de Immo met uitleg hoe erg het juist is, schimmel enz.
Uiteindelijk telefoon van Climatech, gingen iemand sturen om het lek te 'detecteren'. Vorige week woensdag gebeurt. Al meermaals gebelt naar Climatech deze week om een afspraak te krijgen om het te herstellen. Ze kunnen blijkbaar de bovenburen niet contacteren... Gisteren zomaar langs geweest en de buur heeft hen weggestuurt wegens geen tijd. Voel me precies een stalker na al die telefoons naar Immoganda en Climatech.
Vanavond dan maar nog eens proberen te praten met de buren zodat ze zelf kunnen bellen naar Climatech aangezien ze boven moeten zijn om het te herstellen.

Dit sleept nu al weken aan en ik ben zo gestresseerd als wat. Het is ondertussen ook af en toe beginnen lekken in de keuken, op meerdere plaatsen, zelfs langs het licht aan het plafond, er is al een lampje gesprongen. Blijkbaar hebben ze boven een verstopte wc leiding, en moet er daar ergens ook een klein lek zijn in die leiding. Dus dat is al de douche en de wc boven.

Volgens mij is al die schimmel in de slaapkamer niet gezond, en is het plafond ook niet super stabiel meer na wekenlang lekken. Ik denk dat ik best naar de huurdersbond ga. Liefst van al wil ik daar gewoon weg, het duurt allemaal veel te lang. Maar dit gaat nu eenmaal niet zo makkelijk aangezien we drie maanden op voorhand waarschuwing moeten geven, ik kan moeilijk twee appartementen betalen.

Is de huurdersbond de beste eerste stap? Ik denk dat ik al geduldig genoeg geweest ben.. het is nu toch al drie weken sinds Immoganda terug was van bouwverlof. Ze hebben wel Climatech gebeld, en die hebben problemen met het contacteren met de bovenburen, maar ik kan toch niet zo blijven zitten in deze situatie?

Bedankt voor enige info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jan 2014 23:16

U moet zo spoedig mogelijk een aangetekend schrijven sturen waarin u de gebreken en uw acties (mails) opsomt. Geef dan bv. een week de tijd om u een afdoende oplossing voor te stellen met concrete timing.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2014 23:33

En uiteraard uw verzekering aanspreken en uw rechtsbijstandsverzekering.

Reclame

Terug naar “Huren”