VERHUURDER ZEGT OP Na 12 jaar (einde vd 4de driej period)

lisetteg
Topic Starter

VERHUURDER ZEGT OP Na 12 jaar (einde vd 4de driej period)

#1 , 29 jan 2014 15:14

hallo iedereen,

Ik huur sinds 08/2002 een huis, en gisteren ontving ik een brief dat de verhuurder mij opzegt,

het is een 3 6 9 contract, en ikz it dus aan het einde van het 12de jaar, hij geeft de wettelijke zes maanden opzeg.

nu was ik zelf ook van plan mijn opzeg te geven, doordat mijn huis echt haast onbewoonbaar is en de verhuurder niks doet;

Ik lees veel over tegenopzeg, en ik had graag willen weten of ik hier dus gebruik kan maken van mijn recht op tegenopzeg van één maand? zodat ik sneller in een nieuwe woonst kan. :idea:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2014 16:02

Wel eerst wel een nieuwe woonst hebben, want eens tegen opzeg gegeven kan je niet meer terug.

Vandebos

#3 , 29 jan 2014 16:27

Opgepast! Dit klopt niet!

De verhuurder zegt op overeenkomstig art 3§1 Woninghuurwet.
§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.
Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van drie jaar verlengd.
Over de tegenopzeg van een maand wordt in art 3§5 laatste lid het volgende geschreven:
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
U beschikt dus niet over het recht een tegenopzeg te geven. Dat is ook logisch; de verhuurder geeft immers zelf geen opzeg, hij geeft enkel volgens de wettelijke normen kennis van het feit dat het contract niet verlengd wordt.

Reclame

Turaki

#4 , 29 jan 2014 16:31

TS kan natuurlijk nog altijd zelf een opzeg geven van 3 maanden, zonder bijkomende kosten.

Vandebos

#5 , 29 jan 2014 16:58

Dat wel.

sloeberken

#6 , 29 jan 2014 19:42

Is het huurcontract geregistreerd. bij niet registratie zeg je op wanneer je wil met een opzeg termijn van min 1 dag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”