Eigenaar vraagt meer dan drie maanden huur voor waarborg?!

Appie12
Topic Starter

Eigenaar vraagt meer dan drie maanden huur voor waarborg?!

#1 , 29 jan 2014 16:55

Beste,

Ik heb een contract doorgestuurd gekregen van de verhuurder. Deze vraagt 2000 euro voor de waarborg bijkomend te storten op zijn zichtrekening en niet op een geblokkeerde rekening. Bijkomend wilt deze eigenaar een plaatsbeschrijving met mij doen en bij de opzeg van het appartement komt er een deskundige voor de plaatsbeschrijving en deze kosten valt dan op mij??! Wat ik al helemaal niet begrijp.

Zijn argumenten:

- Slechte ervaring gehad met zijn vorige huurders waardoor dat deze niet meer op een geblokkeerde rekening wilt werken
- Meer dan drie maanden waarborg omdat het een gemeubeld appartement is en volledig gerenoveerd

Het is alvast een mooi appartement maar heb toch moeilijkheden met zijn voorwaarden. In de contract staat duidelijk dat ik de waarborg terug krijg indien alles zo gebleven is qua meubels en inrichting maar heb toch mijn twijfels. Zijn deze twijfels terecht of onterecht?

Alvast bedankt !!!

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 jan 2014 17:53

Gouden raad, als je je er niet goed bij voelt wandel er dan van weg.

sloeberken

#3 , 29 jan 2014 19:37

Is niet wettelijk, maar verhuurder is ook niet verplicht aan u te verhuren. Zou met zulke huisbaas niet in zee gaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

ALMC

#4 , 29 jan 2014 22:56

Bij wet mag de waarborg niet meer dan 2 maanden huur bedragen.
En als jij dat op een geblokkeerde rekening wil zetten, dan mag hij dat niet weigeren.
Vandebos slaat wel de nagel op de kop ... wandel er van weg, want de deskundige zal je veel geld kosten en je waarborg die kan plots misschien wel verdwenen zijn. Geen zaken doen met zo'n mens !

Vandebos

#5 , 29 jan 2014 23:38

Bij wet is drie maand waarborg mogelijk voor een ongemeubileerd pand en staat de gemene huurwet een afwijking toe voor gemeubileerde panden, meerbepaald art 1758 bw die dwingend omschrijft hoe een gemeubileerd pand dient verhuurd te worden en dit type van woonst uitsluit van de woninghuurwet en art 1752 BW die bepaalt hoe een waarborg in de gemene huurwet dient samengesteld te worden.

Maar zoals reeds eerder gesteld, if it walks like a duck and quacks like a duck it probably is a duck....

Appie12
Topic Starter

#6 , 03 feb 2014 16:44

Bedankt voor de tips jongens!!!!

Ik heb het laten varen bye bye duck! :d

Terug naar “Huren”