Sinds 1,5 weken is er een huurcontract voor een appartement.
Het appartement maakt deel uit van een gebouw bestaande uit 4 appartementen. De echtgenote is verhuurster, de echtgenoot heeft een immobiliënkantoor in één van de appartementen.
Nergens wordt er melding gemaakt of en wie er een syndicus is.
In het huurcontract staat dat de huurder het appartement dient te herschilderen bij het beëindigen van de huurovereenkomst waarbij in het contract voorzien wordt dat de huurder aan de verhuurder dient voor te leggen welke verf er zou gebruikt worden. Kan dit?
Bijkomstig heeft de vorige huurder het betrokken appartement totaal niet herschilderd. De verhuurder weigerde dit door de huurder te laten verrichten. Kan de nieuwe huurder dan wél aangesproken worden voor dit herschilderen als die het appartement zou verlaten?
Er wordt op het ogenblik van de ondertekening vastgesteld dat er een probleem is met het licht in de badkamer (eigendom van de verhuurder). Er wordt hiervan niets vermeld op de plaatsbeschrijving. De verhuurder verklaart mondeling een tehnieker langs te sturen, hetgeen niet gebeurt.
Op het plafond in de badkamer wordt schimmel vastgesteld, te wijten aan een slechte ventilatie (het bovenliggend appartement had hier ook een probleem mee). Wat kan de betrokken huurder in dit verband doen of vragen? Is hier een vaststelling mogelijk door een stedelijke dienst woonkwaliteit? En in het voorkomend geval wat is hier afdwingbaar mogelijk?
Huurder sluit een overeenkomst af met belgacom voor internet, digitale televisie. De installateur van Belgacom kan geen installatie verrichten omdat er volgens hem de belgacom verbinding binnen het gebouw ergens verbroken is. Ofwel verricht Belgacom deze herstelling ofwel wordt deze 'door de eigenaar gedaan of door een technieker door hem aangesteld'.
De verhuurder weigert deze herstelling uit te voeren : 'andere huurders namen telenet, dus jij moet ook maar telenet nemen'. De betrokken huurder verkiest totaal geen gebruik te maken van telenet daar er op zijn vorig woonstadres nooit een oplossing mogelijk was van een resem problemen met de telenet verbinding (ondanks dat er 4 telenet techniekers langskwamen over meerdere jaren').
Kan een verhuurder dit weigeren? Deze herstelling dient buiten het betrokken appartement te gebeuren en de ingreep dient naar alle vermoeden te gebeuren in het onderliggend appartement (waar ze wél een belgacom aansluiting hebben en waar vermoedelijk bij de aansluiting van deze er een verkeerde koppeling geschiedde van de belgacom bedrading naar het bovenliggend - betrokken, gehuurd - appartement).
Bij een levering van een zetel (aangekocht in een meubelzaak en geleverd door deze meubelzaak) wordt de muur van de traphal beschadigd. De verhuurder eist dat de huurder deze op zijn kosten laat herstellen (weigert de betrokken meubelzaak hierover aan te spreken) omdat 'in het huurcontract staat dat de huurder verantwoordelijk is voor alle schade die deze aanricht bij zijn verhuis'. Een levering door een derde is toch geen 'verhuis'? De levering wordt toch maar in ontvangst genomen door ondertekenen van de leveringsbon (= de eigendomstoverdracht) op het ogenblik dat deze binnen het appartement geleverd werd?
Bij het ondertekenen van het huurcontract werd een probleem vastgesteld met sommige chauffages (verwarming door een boiler binnen het appartement zelf). Dit wordt niet vermeld in de plaatsbeschrijving. Er is wel door de vertrekkende huurder op zijn kosten een keuring geweest van deze gasboiler (waarbij er niets te merken bleek begin dit jaar).
Vandaag komt de technieker om te controleren wat het probleem is met deze chauffages (aangevraagd door de verhuurder). Volgens de verklaringen van deze technieker is het probleem te wijten aan een defekt verbrandingsdeel in de boiler (terwijl er wél verwarming was en is, dus het probleem lijkt eerder te liggen aan defekte thermostatische kranen). Voor alle duidelijkheid het probleem dat op het ogenblik van de ondertekening van de huurovereenkomst vastgesteld werd, dat was dat de verwarming van 2 chauffage elementen in de living niet kon verminderd worden, geen probleem van géén verwarming maar een probleem van oververwarming (= probleem bevoegdheid van de stedelijke dienst woonkwaliteit)?
Wie dient deze herstelling op zich te nemen, de verhuurder of kan deze weigeren tussen te komen?