Huur opzeggen

aroner
Topic Starter

Huur opzeggen

#1 , 10 feb 2014 20:57

Wij wonen bijna een jaar in ons appartement.
Sinds kort heb ik financiele problemen door onvoorzien problemen, maar ook deels door mezelf veroorzaakt.
En daardoor heb ik problemen met de huishuur te betalen en andere zaken.
Er is voor mij een mogelijkheid om tijdelijk ergens te wonen voor een lage prijs, 300 ipv de huidige 685 euro.

Nu vraag ik me af hoe ik het meest kosteloos kan opzeggen.
Aan de ene kant zijn er zaken waar ik hem mee pakken, zaken die niet in orde zijn die schadelijk kunnen zijn voor ons kindje.
Maar aan de andere kant wil ik het niet smerig spelen.
De huisbaas lijkt me streng maar correct, maar is een licht aggresief kantje ook.

We hebben een 3/6/9 contract.
Het huurcontract is niet geregistreerd.
Er is nog geen contact geweest met de verhuurder.

HEt zal mij heel waarschijnlijk wel kosten, maar zou willen weten of ik dit kan beperken op een of andere manier.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 10 feb 2014 21:33

Indien contract niet geregistreerd is kan u morgen opzeggen en overmorgen verhuizen zonder schadevergoeding.
Wel opzeggen met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 feb 2014 21:37

Het huurcontract is niet geregistreerd.

Gecontroleerd bij het bevoegde registratiekantoor?
Verhuurder kan geregistreerd hebben zonder dat huurder er weet van heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

aroner
Topic Starter

#4 , 10 feb 2014 21:40

Die schade vergoeding , dat zijn eventuele extra maanden huur en niet de waarborg die hij volledig voor zich kan houden?
Roharro: volgens telefonisch contact met de bevoegde dienst, zou een geregistreerd contract moeten weergegeven zijn via myminfin en daar staat enkel men eerste huurcontract van paar jaar geleden. NA een jaar zou hij toch al in mijn lijst van documenten moeten staan. Op mijn kopie van het contract staat wel geen stempel van registratie.

Ik dacht altijd dat beide kopien een soort van bewijs moesten hebben.

msnbuddy

#5 , 10 feb 2014 23:43

Best de dienst registratie eens opbellen en vragen of het contract geregistreerd is. Die mensen helpen je meteen.
Er is zoals hierboven gezegd geen opzegtermijn of schadevergoeding vereist indien het contract niet geregistreerd is.
Je moet dus zoals sloeber zegt enkel een aangetekende brief sturen en je kan vertrekken nadat de huisbaas op de hoogte is.
Verstuur zowel per gewone post als aangetekend.

aroner
Topic Starter

#6 , 11 feb 2014 14:37

Ik had eerst gebelt maar ofwel verstonden ze mij niet goed ofwel ik hun niet. want ik verstond eruit dat mijn contract niet geregistreerd is.
Nu heb ik mijn vriendin naar het kantoor laten gaan en daar bleek het wel geregistreerd te staan. Was een beetje verwarrend eerst.
Maar nu zal ik wel iets meer boete hebben.

Van een ding ben ik wel zeker hij zal niet zomaar ons laten gaan, hij moet dit ook niet en dat weet ik wel.
Maar vraag me nu af in hoeverre ik men schade zou kunnen beperken.
Hij is op zich geen moeilijke mens maar het is iemand die heel zakelijk is.

sloeberken

#7 , 11 feb 2014 14:48

De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op voorwaarde dat hij het contract opzegt met een opzeggingstermijn van drie maanden. Hij hoeft zijn opzegging nooit te motiveren. Gedurende de eerste jaren van de huurovereenkomst moet hij wel een vergoeding betalen. Die is gelijk aan:

drie maanden huur als hij vertrekt tijdens het eerste jaar
twee maanden huur als hij vertrekt tijdens het tweede jaar
één maand huur als hij vertrekt tijdens het derde jaar
De huurder hoeft deze vergoeding niet te betalen op het ogenblik dat hij de opzegging bekendmaakt maar kan dat doen bij de eindafrekening, wanneer het contract verstrijkt.
Dus in u geval zal je waarschijnlijk in u 2de jaar zijn met een vergoeding van 2 maans huur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

aroner
Topic Starter

#8 , 11 feb 2014 14:58

De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op voorwaarde dat hij het contract opzegt met een opzeggingstermijn van drie maanden. Hij hoeft zijn opzegging nooit te motiveren. Gedurende de eerste jaren van de huurovereenkomst moet hij wel een vergoeding betalen. Die is gelijk aan:

drie maanden huur als hij vertrekt tijdens het eerste jaar
twee maanden huur als hij vertrekt tijdens het tweede jaar
één maand huur als hij vertrekt tijdens het derde jaar
De huurder hoeft deze vergoeding niet te betalen op het ogenblik dat hij de opzegging bekendmaakt maar kan dat doen bij de eindafrekening, wanneer het contract verstrijkt.
Dus in u geval zal je waarschijnlijk in u 2de jaar zijn met een vergoeding van 2 maans huur.
Dus in theorie zou dit uitkomen op 5 maanden huishuur moest ik onmiddelijk vertrekken, heb een vermoeden dat hij dit wel zal eisen dat ik vertrek.
Nu weet ik nu al ondanks die 3maanden borg nog 2x685 zal moeten betalen en dit niet in men vermogen zal liggen om te kunnen betalen.
wat kan hij doen of mag ik doen zodat ik dat eventueel niet in 1 keer moet leggen.

Alhoewel ik al 12maanden huis huur heb betaald zou ik best men opzeg laten ingaan vanaf 1 maart 2014 zeker zodat ik 1 juni 2014 eruit mag.
dit ivm die vergoeding die dient te betaald worden.

Turaki

#9 , 11 feb 2014 15:08

wat kan hij doen of mag ik doen zodat ik dat eventueel niet in 1 keer moet leggen.
U mag hem vragen om een afbetalingsplan, maar hij mag van u verwachten dat u dit in 1 keer betaald.

Terug naar “Huren”