#9 , 15 feb 2014 21:34
plaatsbeschrijving heb ik hierboven al beschreven, overal 'op te frissen ' aangekruist
hier het volledige verhaal, veel leesplezier
[SPOILER] Beste,
We hebben een ongelofelijk probleem met onze eigenaar, ik heb de situatie kort geschetst aan xxxx en die raadde mij aan om met u contact op te nemen.
Ik zal het eerst een schetsen het hele verhaal tot nu toe:
contract 3j , met ingang op 31/10/2011
Eigenaar heeft +/- 5 tal huizen in onze straat .
Vooraf, we waren op zoek naar een huis te gent nogal dringend, dus kwamen we hier terecht, er was nog wat werk aan maar dit zou worden opgelost omdat de eigenaar zijn eigen aannemer heeft.
Eerste mail op 24/02/2012 waarin we melding maken van vochtschade op de muur en het toilet dat niet kan doorspoelen.
Gevolg : Aannemer komt, doet wat met de douche en het vochtprobleem was opgelost volgens hem, het toilet is niet aangeraakt.
We geven er weinig gevolg aan, we wonen hier op een goede locatie en voor ons is dit een basic huis.
Tweede mail 24/01/2013 melding van defecte boiler met gasgeur en melding van 4 vochtplekken
Vochtplekken die zichtbaar worden omdat de verf eraf valt en het behang loskomt
gevolg: aannemer komt nieuwe boiler plaatsen, vocht is niet aangeraakt.
Derde mail: 17/11/2013 we melden opnieuw het grote vochtprobleem in de wc.
Gevolg ; niets
Omdat mijn vriendin werk vindt in oudenaarde en we lichtjes aan zot worden van het vocht rondom ons, besluiten we op zoek te gaan naar een nieuw huis.
We bellen de eigenaar.
We vragen of we het huis kunnen verlaten op 1 maart, desnoods 1 april, dit is goed voor haar zegt ze, mits enkele voorwaarden.
Die zijn, – nieuwe huurder vinden zoals in het contract staat
-EPC aanvragen voor dit huis.
Wij zijn blij, we mogen weg. We zoeken en vinden een huis voor maart. Toch blijkt er iets mis te zijn, ik vraag mijn vriendin te bellen om alles op papier te laten zetten.
Ze stuurt terug dat we er niet uit mogen omdat ons contract tot 31/10/2014 loopt, de opzeg te kort is en we nog geen nieuwe huurder hebben.
We melden ook dat wij geen EPC hebben, dus dat ze in fout zijn, en wat we hiermee moeten.
Ze mailt terug: Voor de nieuwe huurders is de huurprijs 695 (we betalen nu 671 ofzo) meld u dat het EPC in aanvraag is en dat de enkele ramen aan de voorzijde vervangen worden in dubbel glas.
Wij op zoek naar huurders.
Er komen verschillende mensen op afspraak, de meerderheid haakt gewoon af door 1 vochtplek in de living, (ze hadden de rest nog niet gezien) .
1 koppel blijkt van naïeve wil en wil het huren. (WIJ voelen ons schuldig doordat het huis echt wel veel gebreken heeft)
Dus we verbinden ze door naar de eigenaar, de nieuwe huurders houden mij op de hoogte.
Op maandag 10/02/2014 zouden ze het contract mogen gaan tekenen met ingang van 1 Maart.
Zondag 9/02/2014 belt de eigenaar mij met het volgende bericht:
We hebben de nieuwe huurders geweigerd.
Reden; we zijn naar hun opgegeven huisadres gaan kijken en ze blijken in een vervallen woonst te wonen , we vermoeden dat het krakers zijn.
Ik was nu wel erg boos geworden, we doen al die moeite voor niets.
11/02/2014 Ik besluit om naar de gemeente te stappen, omdat ik op het internet de raad kreeg dit te doen.
Ik ga langs bij de dienst wonen met huurcontract + fotos van de schade.
De vrouw zegt dat we eerst moeten bemiddelen, dan Aangetekend schrijven en dat ze dan kan helpen.
Ik toon haar de fotos en ze besluit onmiddelijk over te gaan tot het opstarten van de procedure tot woongeschiktheidsonderzoek.
Ze deelt mij mee dat ze de volgende week (vanaf 17/02/2014 zouden bellen voor een afspraak)
Ondertussen doorzoek ik het huis op alle mogelijke schade, omdat ik zeker wil zijn dat het niet voor niets is.
Ik trek van alles fotos.
Ik stuur een aangetekend schrijven op 12/02/2014 met de melding van de schade en dat ze steeds mogen komen kijken.
De eigenaar belt mij op 13/02/2014 met de melding dat haar man komt kijken zaterdag 15/02/2014.
De eigenaar haar man komt (een uur te laat) en bekijkt de schade nogal ongeïnteresseerd.
Overal krijg ik een korte OK en zijn arrogantie zet mij een beetje op mijn paard, maar ik blijf vriendelijk.
Plots maakt hij de opmerking over onze afwasbak die nogal vuil is...
We doorlopen het huis beginnende met de living , 2 vochtplekken, dan de kelder, vol vochtplekken.
In de kelder is ook geen raam , de man zegt dat dit niet verplicht is.
Maar er is wel een gat in de muur waar normaal een raam hoort te zitten, hij gaat zelf niet binnen.
In de keuken volgt zijn nogal vreemde opmerking.
Daar zitten we met muizen, een vriend van mij heeft mij gezegd dat die via de schouw tot bij de buren kunnen zitten en we er dus niets aan kunnen doen, dit is voor de eigenaar.
In het toilet is op alle muren vocht en het toilet is opnieuw verstopt, dus de uitwerpselen drijven voor zijn neus, maar die haalt hij op (bij wijze van spreken)
In de trap naar boven is vocht met schimmel onder het papier,
De douche staat in de gang.
De boiler doet soms vreemd met geluid en overal blauwe vlammen ook al gebruiken we geen warm water.
De leidingen van electriciteit hebben een roestachtige kleur.
In slaapkamer 1 is een grote vochtplek met schimmel, de man zegt ok en loopt door.
Raam is niet afsluitbaar of slecht afsluitbaar.
Slaapkamer 2 zakt het ‘behang’ van het plafond, mogelijk door vocht. + hetzelfde met die electriciteitsleiding.
De zolderkamer is met een schuin dak, er loopt een barst van de draagbalk tot de schouw en aan de andere kant ook een barst van de draagbalk tot de schouw.
Het ‘laminaat’ aan het dak zakt door, van buitenaf niets te zien.
Er zitten gaten in de muur waardoor als ik boven rook, de heur en rook tot bij de buren gaat. (geen kleine gaten , zie fotos.)
De man reageert ; dit is dan ook de zolder en geen slaapkamer. (wij slapen er wel)
Terug beneden komt hij met een voorstel tot minnelijke schikking/
Ik vertel dit bijna letterlijk wat hij zegt:
We gaan een voorstel doen, ik heb begrepen dat jullie al een nieuw huis hebben.
Vanaf 1 maart, dat is nogal snel voor mij, ik moet nog een aannemer zoeken enzoverder.
Ik meld hem dat we liefst zo snel mogelijk weg willen.
Hij wordt nerveus:
Als jullie het hard willen spelen kunnen we dit ook voor de vrederechter slepen, ik verhuur hier al jaren een huis en de kans dat jullie gelijk krijgen is erg klein.
Al die huizen hiernaast zijn van mij en nooit geen problemen gehad.
Maar als jullie het zo willen doen , ook goed voor mij, maar dat zal jullie veel geld kosten en jullie zullen er niet zo snel vanaf zijn dan.
Ik zeg hem dat ik navraag had gedaan bij de gemeente en dat de 2 huizen hiernaast (nr 39+41) al reeds een keer onbewoonbaar verklaart geweest zijn.
Hij zegt dat dit de schuld was van de huurder, ze deden het express, en dat van nummer 41 is een grote leugen.
Hij besluit toch verder te gaan met zijn voorstel en begint te rekenen.
Huur tot 31/10, 3 maand opzeg , en nog eens 3 maand eraf, omdat jullie er snel uitwillen, dan stellen we voor het volgende.
we bereiken een akkoord over het volgende:
-u betaald ons 3 maand huur, tot en met mei.
-u mag het pand verlaten wanneer u wil voor 15 maart en dan doen we een plaatsbeschrijving en de sleutels.
-u krijgt de waarborg terug.
Waarop hij denkt, en zegt, ofwel vervangen we die 3 maand door de waarborg + 1 maand huur, en dan is het voor jullie voorbij, en kunnen wij de werken beginnen.
Wij
We overleggen eens kort en besluiten dat hij het voorstel op papier mag zetten, we zijn blij omdat we weg kunnen wanneer we willen, het is enkel jammer dat we zoveel moeten betalen.
Terwijl het onze schuld niet is.
Maar om verdere problemen en slapeloze nachten te vermijden is dit voor ons het best.
Ik ga raad vragen op internet en iedereen verklaart me gek.
Vandaar dat ik nu uw hulp inroep.
Het onderzoek van de woondienst moet nog komen, al denk ik dat ik het voorstel niet zo lang kan rekken, hij zal snel willen laten tekenen.
En ik ben nog steeds, na alle schade , niet zeker dat ons huis onbewoonbaar is.
Kan u mij aub een beetje helpen hierbij?
[/SPOILER]