hoge electriciteitsrekening

martizio
Topic Starter

hoge electriciteitsrekening

#1 , 16 feb 2014 17:15

Heb een vraagje ivm de electriciteit in ons huurhuis. Voor dat we erin trokken heeft de huisbaas door een firma de hele electriek in orde laten maken.
Nu heb ik na 1j mijn afrekening gehad en heb een dubbel verbruik als in ons vorig huis!! We hebben nog steeds dezelfde apparaten in huis. Van april tot januari 5906kw!! ze hebben rond de 8000kw geschat voor volgend jaar. Terwijl we in ons vorig huis tss 4000-4500kw zaten. Dit is toch wel een heel groot verschil!
Ik heb zelf een energiemeter gekocht en ben alles aan t nameten. Maar indien ik iemand wil laten komen moet ik dan de huisbaas verwittigen en is dat op zijn kosten? Wat kan ik het beste doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 feb 2014 17:20

alle kringen uitschakelen. alle toestellen loskoppelen, kring voor kring terug opzetten en kijken wanneer de meter begint te draaien lijkt me de eerste stap. Op die wijze beperk je de zone die je dient uit te meten als er een verlies is.

martizio
Topic Starter

#3 , 18 feb 2014 17:04

Ondertussen alles gecheckt, alles is ok, alleen de centrale verwarming niet. Als die opspringt begint de meter van de electriciteit volle bak te draaien. Nu las ik dat oude cirkulatiepompen nogal veel stroom verbruiken? Wat kan ik nu doen? Moet ik de verhuurder vragen een electieker te sturen of een cv technieker? Klopt het dat een verwarmingsaudit om de 2j moet gemaakt worden als je verwarming ouder dan 15j is en lager dan 100w? Moet ik de verhuurder dit document vragen?
We verbruiken een 4000l mazout op een jaar en dan nog die8000 kw stroom. Deze energie kosten liggen toch heel hoog!! en dan hebben we niet eens een koude winter gehad! Wie heeft raad?
bedankt

Reclame

roharro

#4 , 18 feb 2014 17:21

Hebt u het verplichte jaarlijkse onderhoud en nazicht van de stookinstallatie al laten uitvoeren?
Was er toen een opmerking met betrekking tot de pomp?
Voor een huis is 4000 liter niet uitzonderlijk hoog. Hangt f van de groote en de isolatie, enz.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

martizio
Topic Starter

#5 , 18 feb 2014 17:30

In maart is het een jaar geleden dat we onderhoud hebben laten doen. Maar zou het kunnen dat de pomp zoveel electriciteit verbruikt dan?
Als ik zo hoge energie kosten heb moet de verhuurder dan niks doen? of zijn de kosten voor ons? Ik zelf heb vandaag gebeld voor het onderhoud opnieuw te doen en een verwarmingsaudit te laten uitvoeren.
Ik kan niet begrijpen dat we nu dubbel verbruik electriciteit hebben tegenover vorig jaar in ons ander huis, terwijl we geen andere apparaten hebben. Dus het kan volgens mij enkel hier in huis liggen het grote verbruik! Ik heb mijn apparaten na gemeten en die werken correct!
Wie zijn verantwoordelijkheid is dit eigenlijk?

roharro

#6 , 18 feb 2014 17:39

In maart is het een jaar geleden dat we onderhoud hebben laten doen. Maar zou het kunnen dat de pomp zoveel electriciteit verbruikt dan?
Als ik zo hoge energie kosten heb moet de verhuurder dan niks doen? of zijn de kosten voor ons? Ik zelf heb vandaag gebeld voor het onderhoud opnieuw te doen en een verwarmingsaudit te laten uitvoeren.
Ik kan niet begrijpen dat we nu dubbel verbruik electriciteit hebben tegenover vorig jaar in ons ander huis, terwijl we geen andere apparaten hebben. Dus het kan volgens mij enkel hier in huis liggen het grote verbruik! Ik heb mijn apparaten na gemeten en die werken correct!
Wie zijn verantwoordelijkheid is dit eigenlijk?
Als er geen stroomverbruik is wanneer alle toestellen zijn uitgeschakeld dan ligt de oorzaak zeker niet bij de electrische installatie van het huis.
Het verbruik is enkel de verantwoordelijkheid van de bewoner.
Het verbruik van een circulatiepomp is niet zeer hoog. Zeker niet als ze niet permanent draait.

Kan natuurlijk ook dat teller in uw oud huis, of in uw huidig huis, niet correct werkt of dat de meterstand niet correct werd opgenomen.

Bent u er zeker van dat bij de overname van de teller de juiste stand werd doorgegeven? Is er soms een nieuwe teller geplaatst?
Laatst gewijzigd door roharro op 18 feb 2014 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.

martizio
Topic Starter

#7 , 18 feb 2014 17:47

Toch wel want heb het nagekeken. Vorige maand de meterstanden bijgehouden, ik kom uit op 956kw op 1 maand! das toch veel niet?
Ik weet het niet meer, aan ons ligt het niet we zijn geen verkwisters,overal spaarlampen enz.. dus

Oude Belg

#8 , 18 feb 2014 17:50

Een circulatiepomp verbruikt ongeveer 70-80 watt, ongeveer zoveel als een gloeilamp.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro

#9 , 18 feb 2014 17:53

Toch wel want heb het nagekeken. Vorige maand de meterstanden bijgehouden, ik kom uit op 956kw op 1 maand! das toch veel niet?
Ik weet het niet meer, aan ons ligt het niet we zijn geen verkwisters,overal spaarlampen enz.. dus
Dat is inderdaad aan de hoge kant, meer dan het gemiddeld verbruik van een typisch gezin.
Indien er een verliestroomschakelaar staat kan dit geen stroomverlies zijn. De schakelaar zou zeker uitschakelen.
U bent toch alleen op die teller aangesloten?
En er is toch geen bijverwarming op electriciteit? Want dan kan dit wel.

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 feb 2014 19:54

Best eens een elektrieker de installatie laten uittesten. Indien er een fout zit in de installatie kan je de gemaakte kosten nog steeds terugvorderen van de verhuurder.
Mogelijks zit er een slecht contact ergens in de pomp, waardoor die meer verbruikt dan gewoonlijk.
Kan je de hele verwarmingsinstallatie niet eens uitzetten gedurende een paar uurtjes (pompen en ketel) Kan je uw energiemeters eens niet aansluiten op enkel die installatie en dat gedurende 24 of 48 uur?

vverbeke

#11 , 19 feb 2014 13:39

Geen warm water met een elektrische boiler? Want zoiets kan al snel je verbruik verdubbelen! Al lijkt uw verbruik mij zelfs dan nog zeer hoog, wij zaten in onze vorige woning met elektrische boiler én op de koude dagen een elektrisch vuurtje in één slaapkamer aan een kleine 4000KWh / jaar.

Sirkii

#12 , 19 feb 2014 15:18

Moest je circulatiepomp 4000 kWh ^per jaar verbruiken dan zou ze - als ze altijd draait - 500 Watt verbruiken ... Een watercirculatiepomp die 500 Watt verbruikt vind je niet in residentiële installaties (zelfs 80-90 Watt is al veel) 't Is toch géén warmeluchtsysteem want zo'n ventilator verbruikt redelijk wat om de vereiste luchtstroom op te wekken.

Om de verwarming als boosdoener uit te sluiten (maar 't electriciteitsverbruik van een mazoutbrander is klein) plaats je gewoon tijdelijk een stopkontakt/stekker op de electriciteitsaansluiting zodat je je huis- tuin en keukenverbruiksmetertje kan verbruiken.

30 kWh per 24 uur voor een gezin is veel (zelfs als er electrisch gekookt wordt en één/enkele was/droog cycli per dag zijn.

loeki

#13 , 19 feb 2014 15:28

450 kw per maand, ongeveer 5400 kw per jaar gezin 3 personen

Alles afzetten, alle zekeringen afzetten

Zekering per zekering inschakelen.....................zonder aangesloten eenheden geen verbruik..................indien wel: probleem op die kring

Alle zekeringen op en geen verbruikers: ...............geen afname.................geen probleem met installatie........vanaf dan dus voor huurder

Toestel per toestel opzetten en naar verbruik zien

martizio
Topic Starter

#14 , 19 feb 2014 15:37

Tja dat hebben we allemaal al gedaan. Enkel als we de zekering terug opzetten van de centrale verwarming begon die als een gek te draaien.
Ik denk moet een electrieker laten komen, want aan onze apparaten ligt het niet. Ze komen de cv reinigen en ik laat een audit doen, dan vraag ik ook of de pomp goed is afgesteld.
Alle zekeringen af draait de meter niet. Dus daar ligt het nie aan , misschien nog es alles uittrekken van apparaten en kijken of ie draait?
Als ik tel aan 959kw per maand , gebruik ik hier bijna 12000kw per jaar!!! Hallllooooo ik heb geen villa , met alles erop en eraaan he...

k.b.

#15 , 19 feb 2014 15:56

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”