verhuurder is niet de wettelijke eigenaar

paulus1311
Topic Starter

verhuurder is niet de wettelijke eigenaar

#1 , 19 feb 2014 15:12

Kan je zonder toestemming van de eigenaar (ouders) zomaar het huis verhuren terwijl de eigenaar zich in het rusthuis bevindt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2014 17:47

Cass., 24 september 2004, rolnummer C.03.0239.N
Dat een huurovereenkomst niet nietig is door het enkele feit dat de verhuurder geen zakelijk recht heeft op het verhuurde goed of er niet zelf het genot van heeft of tot het verhuren van het goed geen toestemming heeft van degene die een recht op het goed of het genot ervan heeft ; dat ook in die gevallen degene aan wie in die overeenkomst het genot van het goed wordt verleend, de hoedanigheid van huurder heeft ;

Reclame

paulus1311
Topic Starter

#4 , 19 feb 2014 20:37

bedankt voor de reactie maar zou dit eens kunnen uitgelegd worden in verstaanbare taal. begrijp het niet zo goed....

scorpioen

#5 , 19 feb 2014 22:00

Wat is uw probleem?

paulus1311
Topic Starter

#6 , 25 feb 2014 14:38

probleem is duidelijk denk ik. mijn vraag is: is het mogelijk om je ouders hun huis te verhuren zonder de eigenaar daar in te kennen of schriftelijke toestemming te vragen? op eigen initiatief dus...

Turaki

#7 , 25 feb 2014 14:48

Blijkbaar kan iedereen elk huis verhuren, zonder dat de verhuurder hier ook maar enig recht toe heeft. Het huurcontract is hierdoor niet nietig, en de huurder blijft huurder. Wat de gevolgen voor de verhuurder zijn, kan ik hier niet zo meteen uit afleiden.

scorpioen

#8 , 25 feb 2014 15:28

De huurovereenkomst is niet tegenwerpelijk aan de eigenaar.

Voor de eigenaar is de huurder een derde die het goed bezet zonder titel noch recht. Hij kan dus een vordering instellen om de huurder te laten uitdrijven. De huurder kan schadevergoeding vorderen van de verhuurder.

Terug naar “Huren”