Huisbaas binnen zonder bellen / geen huurovereenkomst

Freda76
Topic Starter

Huisbaas binnen zonder bellen / geen huurovereenkomst

#1 , 20 feb 2014 22:12

Ik huur sinds eind 2012 een appartement. Alles LEEK ok, de huisbaas was zo te zien een gemoedelijke mens.
Mijn huurwaarborg werd gestort in de zomer van 2012, dus ruimschoots voor ik het appartement zou betrekken.
Hoewel de huurwaarborg in eerste instantie gestort werd op de rekening van de huisbaas, was het wel de bedoeling om SAMEN het nodige te doen om deze op een geblokkeerde rekening te plaatsen.
Ondertussen zijn we februari 2014 en is noch de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening geplaatst, noch ben ik in het bezit van een huurovereenkomst, ondanks talloze e-mails, sms-berichten en telefoontjes, waarbij ofwel niet gereageerd wordt, ofwel loze beloftes worden gemaakt.
Het appartement vertoont een aantal ferme gebreken waarvan de huisbaas op de hoogte is, en waar mondeling afgesproken werd dat hij deze zou aanpakken, maar...jawel u raadt het al...
In de loop van de maand december stond de zekeringkast onder water, water afkomstig van de douche van mijn bovenbuur...
Bij het aandachtig bestuderen van deze kast kreeg ik een donkerbruin vermoeden dat dit niet de eerste keer was, helemaal niet toen bleek dat ze bepaalde zekeringen niet konden vervangen daar deze volledig vastgeroest zaten...
Sindsdien heb ik geen licht meer in de badkamer en doet het stopcontact het ook niet meer.
Ik heb ook hier weer mails gestuurd, sms-berichten én gebeld...ik wil de keren niet tellen dat ik tevergeefs thuis op hem zat te wachten.

Nu is de maat vol...ik hoor hier en daar geruchten dat hij in faling zou zijn en in geldnood zit. Van mijn bovenbuur vernam ik dat onze huurgelden eigenlijk gestort worden op de rekening van een advocaat.
Vandaag besloot ik hem nogmaals te bellen, maar ineens viel de verbinding weg. Dus besloot ik om hem een aangetekende brief te sturen met het verzoek om mij te contacteren zodat wij samen het nodige kunnen doen om alsnog de huurwaarborg te blokkeren; mij in het bezit te stellen van een huurcontract en tevens heb ik een opsomming gemaakt van alle (hem reeds bekende) gebreken van het door hem verhuurde goed. Ik heb hem tevens laten weten dat ik slechts een deel van de huur heb voldaan en het saldo heb overschreven op mijn spaarrekening met de mededeling 'huur februari .....'.
Hehe...dat lucht op.
Maar dat gevoel was wel van erg korte duur.
Toen ik vanavond, later dan normaal, thuis kwam, zag ik dat mijn voordeur wagenwijd open stond en dat ALLE lichten in huis aan waren. In de gang kwam ik mijn huisbaas tegen en in de woonkamer liep een individu dat ik niet kende.
Ik was woedend....
Op een weinig beschaafde manier heb ik ze buitengewerkt en heb ik naar de politie gebeld.
Blijkbaar heb ik geen poot om op te staan. Ik heb geen huurovereenkomst, dus die man mag binnenlopen wanneer hij dat wenst. Hij mag zelfs 's nachts naast mijn bed komen staan, want het is zijn eigendom, ik heb eigenlijk geen recht om hier te zijn. Dat werd mij meegedeeld...
Ik wist even niet waar ik het had.
Dus iemand mag zomaar zonder boe of ba bij mij binnenlopen?
Er werd mij geadviseerd om morgen meteen contact op te nemen met het vredegerecht en in eerste instantie een huurcontract af te dwingen via de vrederechter. Tot die tijd kan hij doen en laten wat hij wil...
Klopt dit?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 20 feb 2014 22:20

Bent u daar gedomicilieerd? Dan kan u klacht indienen wegens huisvredebreuk met gebruik van valse sleutel. Het al dan niet hebben van een huurcontract, of wie de eigenaar is, doet helemaal niet ter zake. Volgens mij heeft u trouwens reeds een huurcontract, daar zijn voldoende bewijzen voor (mailverkeer, eventueel betalingen met vermelding "huur" en "waarborg", het AS), alleen staat dit nog niet op papier.

U keert dus terug naar het politiekantoor, meldt dat u klacht wil indienen wegens huisvredebreuk met valse sleutel. Als u dezelfde uitleg weer terug krijgt, eis dan de officier van wacht te spreken. In elk geval vertrekt u niet tot u een attest van klachtneerlegging hebt gekregen, waarop het PV-nr zal staan.

Freda76
Topic Starter

#3 , 20 feb 2014 22:30

Ik ben daar inderdaad gedomicilieerd.
Het is op zijn zachtst gezegd apart dat ik dit zo maar zou moeten toelaten...
Ik meen begrepen te hebben dat door het maandelijks betalen en het vermelden van een mededeling zoals 'huur / maand/ adres ' er een soort overeenkomst ontstaat.

Reclame

Turaki

#4 , 20 feb 2014 22:38

Klopt, hierdoor bestaat er op z'n minst een vermoeden van huur, dat nog versterkt wordt door de mails die heeft ontvangen, waaruit duidelijk de intentie van de verhuurder blijkt om aan u te verhuren.

Maar dat alles is eigenlijk totaal irrelevant, zodra u daar gedomicilieerd bent, mag daar niemand binnen zonder uw toestemming. Om een extreem voorbeeld te geven, eigenaars van kraakpanden mogen hun eigendom niet in als de krakers daar gedomicilieerd zijn. De informatie die u heeft gekregen van de politie is dus volledig fout.

Freda76
Topic Starter

#5 , 20 feb 2014 22:43

Dat snap ik dus niet...nota bene...die ene die erbij was is zelf verhuurder :s
Bedankt voor deze informatie in elk geval.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2014 22:43

Indien ze weigeren PV op te stellen ...
Vraag dat ze op zijn minst een melding opstellen en dat u terwijl u in het politiebureau staat 101 belt deze gesprekken worden steeds opgenomen.
Vraag aan de 101 een officier te spreken van de politie in X want dat u aangifte wil doen van huisvredebreuk. Indien geen officier beschikbaar dat u aangifte zal doen wegens weigering aangifte bij de dienst intern toezicht en comité P. (101 lijnen zijn nu federaal ).
(Ik wordt steeds een beetje boos als ze hun job niet correct doen)

Feit dat er geen geschreven contract is wil nog niet zeggen dat er geen huurcontract is.
PS indien u een beetje handig bent kan u een andere cilinder steken in een cilinderslot. Dan kan hij al zeker niet meer binnen.

Gezien geen registratie geeft dat wel het voordeel dat u quasi per direct weg kan een opzegdag van 1 dag is voldoende en dan naar vrederechter voor de huurwaarborg.
U dient de eigenaar dan wel eerst in gebreke te stellen met een AS waarin u hen 15 dagen geeft de huurwaarborg terug te betalen + de intrest.
( al naar gelang u wil blijven wonen geld te storten op specifieke rekening - indien u weg wil geld op uw rekening).
Was er een plaatsbeschrijving... EPC attest?

Freda76
Topic Starter

#7 , 20 feb 2014 22:55

Die ene agent leek erg zeker van zijn stuk...
Kan ik eventueel morgen ook nog aangifte doen? Of moet dit persé nog vanavond?
Ik heb door dit hele voorval een barstende koppijn gekregen en de vermoeidheid begint wat toe te slaan, ik wil daar ook geen rare indruk nalaten.
Echt handig ben ik niet, maar heb al een vriend opgetrommeld die wel een poging tot 'handigheid' wil wagen :-)
Ik woon hier op zich wel graag, het is afgezien van de gebreken een aangenaam appartement, mooie tuin etc.
Ik wil gewoon zekerheid en een oplossing voor de problemen die er zijn. Ik ben al twee keer kort op elkaar moeten verhuizen, ga er nu geen jaarlijkse traditie van maken.
Mijn bedoeling was om hier een tijdje te blijven en om zoveel mogelijk opzij te zetten met het oog op de aankoop van een eigen woning.
Er is een soort PB opgesteld, maar ook daarvan heb ik nooit kopie gekregen (heb ook niks moeten ondertekenen). Een EPC heb ik ook niet gekregen...

Franciscus

#8 , 20 feb 2014 23:02

U mag dat morgen ook doen en vraag dan ineens naar een officier met wachtdienst.
U doet eerst aangifte van de huisvredebreuk
en dan een tweede verklaring over het weigeren om zaak te acteren.

Vraag dan of er van uw bezoek gisteren een melding is geweest, vraag het meldingsnummer en vraag dan de namen van de personeelsleden aan de balie.
en dan legt u een tweede verklaring af over het weigeren om zaak te acteren.
U vermeld dan zo wie zo in uw verklaring wat er gisteren is gebeurd.

Freda76
Topic Starter

#9 , 20 feb 2014 23:04

Bedankt iedereen voor deze informatie. Hier heb ik echt iets aan.

Franciscus

#10 , 20 feb 2014 23:07

PS misschien eerst het slot veranderen
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/huisvredebreuk-woonstschennis" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... k&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.comitep.be/NL/index.asp?ID=Complaint2#2" onclick="window.open(this.href);return false;

Freda76
Topic Starter

#11 , 20 feb 2014 23:09

Dat zullen we dit weekend doen. Het enige wat ik tot dan kan doen, is het op slot doen van alle binnendeuren...'t is het proberen waard.
Ik voel mij hier niet echt op mijn gemak, nu ik weet dat hij op eender welk moment gewoon kan binnenkomen...vooral wanneer ik er niet ben.

Franciscus

#12 , 21 feb 2014 13:41

In een klavierslot of een gewoon huis- tuin- en keukenslot kan men een insteekslotje plaatsen. Heb ze nog net zien hangen bij onze favoriete ijzerwinkel.
Dus als u in het Antwerpse woont kan het vlug opgelost zijn. :D

mava105

#13 , 21 feb 2014 15:15

Tevens bij uw gemeente eens een woningonderzoek aanvragen. Lijkt me wel nodig als de zekeringen vastgeroest zitten in het bord.

Franciscus

#14 , 21 feb 2014 16:33

Dit al eens lezen:
https://rapidshare.com/files/190868130/wie_doet_wat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Freda76
Topic Starter

#15 , 21 feb 2014 21:27

Ik ben vanmiddag naar het 'hoofdkantoor' gereden en heb daar mijn verhaal opnieuw gedaan. De agent van dienst was stomverbaasd over de handelswijze van zijn collega's. Toppunt van al is dat mijn huisbaas geen onbekende is voor de politie, want toen ik mijn verklaring aflegde, kreeg ik als opmerking: 'ja...ge moet het mij niet vertellen, we kennen hem maar al te goed...hij veegt overal zijn voeten aan'...
Mijn nieuw slot gaat er morgen in...
Bedankt iedereen voor jullie nuttig advies.
Laatst gewijzigd door Freda76 op 21 feb 2014 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huren”