Verhoging huur

ongelukbelaagd
Topic Starter

Verhoging huur

#1 , 23 feb 2014 15:04

Mijn moeder heeft een papier getekend voor huurverhoging.
Ze is een alleenstaande vrouw van boven de 70 die moet rondkomen van een karig pensioen.
Ze vroeg me om haar financieel bij te staan maar het papier dat ze ondertekend heeft is volgens mijn niet wettelijk.
Op het papier staat :

tussen huisbaas
en
moeder
werd het volgende overeengekomen:

vanaf 1 maart wordt de huishuur aangepast van 395€ naar 425€ per maand zonder kosten.

Haar originele contract gaat in van juni 2011.
Het gaat hier niet eens over een index-verhoging.

In hoeverre is dit getekende document bindend?
Zo'n misbruik maken van de goedgelovigheid van een oude vrouw, pfff...

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 23 feb 2014 15:35

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

lees Art. 7, § 1
van de huurwet Blz 38

En lees ook Art. 1728quater blz42

In hoeverre is dit getekende document bindend? Niet bindend.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2014 15:38

Volgens gewone indexering, en zonder de datum van aangaan huurovereenkomst te kennen, zou dit ongeveer 412,00 € mogen zijn.

Reclame

sloeberken

#4 , 23 feb 2014 15:55

De huurprijs mag enkel geïndexeerd worden vanaf de verjaardagsdatum van het contract (juni 2014), Dit kan nog niet geschat worden maar volgens schatting zou de huur in juni met indexatie +- 420 euro zijn.
Huurverhoging buiten index is niet toegelaten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

chantika

#5 , 23 feb 2014 17:05

Als er nog nooit een indexaanpassing plaatsvond is de moeder van Ts dan beter af van de verhoging te betalen. Van zodra eigenaar een echte indexaanpassing aanrekent of ten laatste binnen een jaar of vier de huurprijs aanpassing van maart 2014 betwisten en het teveel betaalde terugvorderen. Ik kan wel niet terugvinden of huisbaas al dan niet een indexaanpassing in juni 2012 en 2013 heeft toegepast.

sloeberken

#6 , 23 feb 2014 18:24

Je hebt toch het huurcontract waar de begin huur is vermeld. Als hij in 2013 geen index aanpassing heeft gevraagd dan is dit de verhuurder zijn eigen schuld.
Index aanpassing met gebeuren met een AS.

ongelukbelaagd
Topic Starter

#7 , 23 feb 2014 18:32

Chantika,
Het huurcontract startte in 1/6/2011. Er zijn nog geen indexeringen van de huurprijs geweest.
Volgens de berekening van de indexering zou ze inderdaad zo'n 420€ dienen te betalen, dan toch te rekenen vanaf 1/6/14.
Indexering kan met max. 3 maanden terugwerkende kracht gebeuren. Dat is dan 75€ dat hij voor de voorbije 3 maanden kan vragen?
Alhoewel dat indexaanpassingen pas kunnen gebeuren op de jaarlijkse ondertekendatum van het contract.
Heeft de huisbaas dan wel recht op dec 2013 -jan-feb 2014? Of kan hij alleen maart-april-mei 2014 nog met terugwerkende kracht vragen vanaf 1/6/14?

Ik zie die huisbaas nog terugkomen en die nieuwe huurprijs van 425€ in juni ook nog indexeren....
Laten we dat in elke geval vermijden.

Hoe pak ik dit voor mijn moeder het beste aan?

Groeten

chantika

#8 , 23 feb 2014 19:44

Om geen kwaad bloed te zetten zou ik betalen waar hij recht op heeft.

Hij mag nu een indexaanpassing doen. Maar moet het dan ook zo vermelden. Bereken wat u zou moeten betalen op 1/6/2013 Bereken de nieuwe huur met ......http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... alculator/

Volgens Mava105 zou dit ongeveer €412 zijn. Dit is de huur die je moeder dan moet betalen tot 1/5/14

Met zijn te late indexaanpassing mag hij 3 maand terug gaan. Dus ongeveer €17 per maand X 3 =€ 51 waar hij ook recht op heeft. Je bent niet verplicht om die te betalen als hij er niet om vraagt.

Print de berekening af of bezorg ze via mail aan de verhuurder. Laat de verhuurder weten dat U in de veronderstelling bent dat de verhoging om een indexaanpassing gaat en hij zich waarschijnlijk moet misrekend hebben.

Volgende index is dan 1/6/2014

ongelukbelaagd
Topic Starter

#9 , 25 feb 2014 00:38

We zouden volgende brief naar de verhuurder willen sturen. Willen jullie ons opbouwende opmerkingen doorgeven vooraleer we ze versturen?

Geachte,

Op 19 februari 2014 heb u mij een document laten tekenen om akkoord te gaan met een huurverhoging van €30 van €395 naar €425.

Bij nader onderzoek kan volgens Art. 7, § 1 van de huurwet de huurprijs alleen herzien worden indien u bewijst dat de normale huurwaarde van de studio
- ten gevolge van nieuwe omstandigheden tenminste 20% hoger of lager is dan de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs
- ten gevolge van werken die op uw kosten in de studio zijn uitgevoerd, met ten minste 10% van de op het tijdstip van de indiening van het verzoek eisbare huurprijs is gestegen.

Voor ik de verhoging van de huurprijs toesta, vraag ik u een wettelijke staving van deze verhoging voor te leggen.
Tot nader bericht van u, betaal ik zoals overeengekomen in ons contract, €395.

Hoogachtend,
xxx

KJ86

#10 , 26 feb 2014 17:03

Hebben jullie een huurcontract van korte duur? Dat is een contract met een termijn korter of gelijk aan 3 jaar , want dan kan de verhuurder opzeggen 3 maanden voor de vervaldag. Dwz als u een contract van korte duur heeft en is ingegaan op 1 juni 2011 dat je deze brief of email best niet verstuurd voor 1 maart van dit jaar, anders is het misschien 'bye bye' studio.

ongelukbelaagd
Topic Starter

#11 , 27 feb 2014 14:00

Dat is voor mij ook niet echt op te maken uit het contract.
Er staat het volgende :
" Dit huurcontract is afgesloten voor periode van 1 jaar met ingang van 1/7/11 en verstrijkt op 1/7/12 opzegbaar bij het verstrijken van elke periode dmv een opzegging die ten minste 3 maanden van tevoren wordt betekend".
"Indien de duur van de huurovereenkomst 3 jaar of minder bedraagt, eindigt zij, indien zij door 1 van beide partijen minstens 3 maanden voor het verstrijken van overeengekkomen periode wordt opgezegd. Zij kan slechts 1 maal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur langer dan 3 jaar mag zijn." --> snap ik niet
"Bij ontstentenis van een tijdig betekende opzeg of indien de huurder in het goed blijft wonen zonder verzet van de verhuurder, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaar te rekene vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst werd afgesloten. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die bepaald waren in de aanvakelijke overeenkomst van korte duur.
Deze overeenkomst kan aangegaan zijn voor een duur van 9 jaar of langer."

Dan spreekt men in het contract bij opzeggingstermijnen over:
"...de verhuurder kan bij het verstrijken van de 1ste en 2de 3-jarige periode, en mits inachtname van een opzeggingstermijn van 6 maanden opzeggen, zonder dat hij enige reden moet opgeven. De verhuurder moet dan wel een schadevergoeding betalen van 9 of 6 maand huur, al naargelang de opzeg wordt gegeven op het einde van de 1ste of 2de 3-jarige periode...."

Help? In welk contract zit mijn moeder nu?
Thx.

sloeberken

#12 , 27 feb 2014 14:12

U moeder heeft momenteel een huurcontract van 3 6 9 dat door niet opzeg aanvang neemd bij aanvang op 01/07/2011, Contract korte duur of dit voor 1 jaar is of meer kan maar 1 maal verlengd worden onder dezelfde voorwaarden maar mag nooit langer zijn dan 3 jaar. dus een van 1 jaar kan eenmaal verlengd worden met 1 of 2 jaar. Een van 3 jaar kan niet verlengd worden aangezien huurcontracten korte duur nooit langer mag zijn dan 3 jaar.

ongelukbelaagd
Topic Starter

#13 , 27 feb 2014 15:14

Vermits dat haar huurcontract niet schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden verlengd is, maar stilzwijgend heeft mijn moeder dus nu een 9-jarig contract?
En als hij het contract niet had willen verlengen, had hij haar moeten opzeggen voor 1/1/13?

sloeberken

#14 , 27 feb 2014 15:55

De huurwet steld dat een verlenging schriftelijk 3 maand voor verstrijjken moet opgezegd of verlengd worden, doch veel vrederechters aanvaarden die stilzwijgende verlengeng als verhuurder stappen onderneemd, als huurder stappen onderneemd is het dikwijls anders.
Om in geen geval het huurcontract te laten overgaan had de verhuurder ten laatste voor 01/04/2013 moeten opzeggen 3 maand opzeg. Nu bestaat er totaal geen twijfel dat u moeder een huurcontract heeft van 3 6 9 met aanvang van 01/07/2011.

ongelukbelaagd
Topic Starter

#15 , 28 feb 2014 09:07

Ik volg het niet meer. In het contract staat dat het nu een 9-jarig contract is en dat de opzegtermijn 6 maanden is?
Of is dit niet rechtsgeldig en heeft ze een contract 3 6 9 en kan de huisbaas haar nu met een opzegtermijn van 3 maanden vanaf 1/4/14 opzeggen?
Dank je voor jullie geduld en hulp.

Terug naar “Huren”