Wij verhuren reeds geruime tijd een woning en tot voor kort zonder problemen, met onze nieuwe huurder echter loopt het de spuigaten uit.
In het begin van onze overeenkomst waren er wat financiële problemen van de huurder zijn kant, echtscheiding, tijdelijk zonder werk, etc ...
Wij zijn toen heel inschikkelijk geweest en hebben een regeling uitgewerkt met de huurder om wat later en in schijven te betalen, toen al
moesten wij herhaaldelijk zelf contact opnemen met deze persoon om hem aan te manen zich aan de afspraken te houden.
Daarna is alles een hele tijd goed gegaan tot het laatste jaar ... hij betaalde nog geen enkele maand zijn huur op tijd en dit met uitlopers
tot meer dan 40 dagen na de datum die contractueel bepaald was.
Meerdere telefonische aanmaning brachten niets op, wij stuurden ondertussen een aangetekende ingebrekestelling, dewelke niet werd afgehaald.
Wij verstuurden een tweede ingebrekestelling per gewone post met een kopie van het aangetekend schrijven.
Normaal moet de huurder tegen de 10e van de maand waarop de huurprijs betrekking heeft, de huur hebben overgemaakt. Ik heb de huur van
de maand januari maar op 21 februari ontvangen en deze van februari heb ik nog niet ontvangen !
Kunnen wij hem op deze basis laten dagvaarden en desgevallend het huurcontract laten verbreken ?
Ik denk hierbij aan volgende artikelen van het burgerlijk wetboek:
Art. 1728/2: "de huurder is verplicht de huurprijs op de bepaalde termijn te voeldoen"
Art. 1741: "Het huurcontract wordt ontbonden door het tenietgaan van het verhuurde goed, en door de niet-nakoming van hun verplichtingen
door de verhuurder of de huurder.
Iemand een idee of we een kans maken bij het vredegerecht ?
Verder verzaakt de huurder aan nog een aantal puntjes uit het contract (als we de puntjes op de i willen zetten):
- Geen kopie van gewijzigde brandpolis laten bezorgen
- Nodige herstellingen ten onze laste niet per aangetekend schrijven gemeld, zoals vermeld in contract
- Geen attesten van reiniging schouwen en gasverwarming laten bezorgen
Op deze laatste puntjes zou ik normaal nooit vitten, maar nu wil ik alles gebruiken wat nodig is om hem er uit te krijgen.
Alvast bedankt voor jullie raad !