Verhuurder gaat electriciteit afsluiten

joris81
Topic Starter

Verhuurder gaat electriciteit afsluiten

#1 , 02 mar 2014 14:50

Hallo

Verhuurder wilt werken uitvoeren in het appartementsgebouw de verdieping boven mij nu zegt hij dat hij morgen voor 2 dagen mijn electriciteit gaat uitschakelen zonder mijn toestemming.

Wat kan ik doen ik heb 3 kinderen die nog met vakantie zitten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 02 mar 2014 15:48

Staat er niet iets over herstellingen in de huurovereenkomst? Aan de ene kant wil elke huurder dat de eigenaar zijn pand perfect onderhoud, oude toestellen vernieuwd. Maar aan de andere kant zou zou men willen dat ze er niet de minste last van hebben. Indien er een goede verstandhouding was tussen huurder en verhuurder zou er wel voor een andere periode gekozen zijn. In U geval is dit waarschijnlijk gewoon om U buiten te pesten.

Oplossing voor de kinderen, huur een noodgenerator.

roharro

#3 , 02 mar 2014 15:55

Waarom moet uw electriciteit worden uitgeschakeld voor werken in een andere appartement???????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

joris81
Topic Starter

#4 , 02 mar 2014 16:01

Er staat niks in het contract, hij zegt de de installatie is afgekeurd toen hij het kocht maar hij heeft het wel zo verhuurd en die 18 maanden uitstel is bijna verlopen en hij zegt 3 dagen op voorhand ik ga volgende week in u app werken ik heb gezegd dat gaat niet en nu zegt hij morgen gaat voor ongeveer 2 dagen de electriciteit uit. Dus geen warm water geen verwarming.

chantika

#5 , 02 mar 2014 16:37

Als er niets in de overeenkomst staat is het wetboek van toepassing.

Kom maar vlug een datum overeen om de installatie in orde te laten stellen. Denk daarbij ook aan de veiligheid van U kinderen.

Art. 1724 BW
Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd dringende herstellingen nodig heeft, die niet tot na het eindigen van de huur kunnen worden uitgesteld, moet de huurder die gedogen, welke ongemakken hem daardoor ook mochten worden veroorzaakt, en al zou hij gedurende de herstellingen het genot van een gedeelte van het verhuurde goed moeten derven.
Indien echter die herstellingen langer dan veertig dagen duren, wordt de huurprijs verminderd naar evenredigheid van de tijd en van het gedeelte van het verhuurde goed waarvan hij het genot heeft moeten derven.
Indien de herstellingen van dien aard zijn dat hetgeen noodzakelijk is voor de huisvesting van de huurder en van zijn gezin, daardoor onbewoonbaar wordt, kan hij de huur doen ontbinden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mar 2014 17:05

Een ietwat deftige elektrieker kan best een deel van de installatie van stroom voorzien met voorlopige leidingen. Zo kan hij de meest noodzakelijke zaken onder spanning laten en de andere zaken uitvoeren. Daarna kan hij de rest aanpakken, zodat de stroom voor een minimum aan tijd volledig moet worden afgesloten.
Heb meer dan 30 jaar het beheer gedaan van bijna 1300 Horecapanden. Heb honderden elektrische installaties vernieuwd in zowel handelsdeel als privaat woning, en heb nooit één huurder die er nog woonde langer dan 8 uur zonder stroom gezet. Het kan voor de verhuurder wel iets meer kosten. Ik zou hem zeggen dat je 2 dagen OP ZIJN KOSTEN op hotel gaat.

chantika

#7 , 02 mar 2014 18:29

. Ik zou hem zeggen dat je 2 dagen OP ZIJN KOSTEN op hotel gaat.
U bent veel te goed Mava105. Volgende maand staat hier een post Teller verzegeld wat nu?

Laat die verhuurder nu zijn eigendom eens in orde stellen. Dit is geen handelspand dat open moet blijven. De verhuurder moet de nodige werken veilig kunnen uitvoeren. Volgende week is er weer school zal de huurder dan wel de toelating voor de werken geven? Dan zal het wel zijn van sorry hoor maar ik moet deze week werken en ik laat niemand binnen als ik niet thuis ben. ( Heb honderden elektrische installaties vernieuwd in zowel handelsdeel als privaat woning, en heb nooit één huurder die er nog woonde langer dan 8 uur zonder stroom gezet.) Hoeveel keer heeft u baas de hotelkosten betaald van die mensen? Een oplossing vinden voor de kinderen moet niet zo moeilijk zijn. , Oma, sportkamp, opvang,

Art. 1724 van het Burgerlijk wetboek zegt waarop je recht hebt, en welke herstellingen je moet toestaan. En ik denk niet dat je die herstelling kan uitstellen tot het einde van de huur. Moest ik verhuurder zijn zou ik zeker niet overwegen om nog andere verbeteringswerken in die woning uit te voeren. Verder zou ik in mijn agenda de opzeg al inboeken.

joris81
Topic Starter

#8 , 02 mar 2014 18:40

De verhuurder heeft de woning in deze staat verhuurd hij wist dat de installatie was afgekeurd kan ik het contract rechtsgeldig ontbinden?

joris81
Topic Starter

#9 , 02 mar 2014 18:43

Een vraag voor mava105

Na die 18 maanden kan je nog uitstel vragen of niet?

roharro

#10 , 02 mar 2014 18:58

Een vraag voor mava105

Na die 18 maanden kan je nog uitstel vragen of niet?
Ja maar dan moet je intussen met kaarsen verlichten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#11 , 02 mar 2014 20:07

[Hoeveel keer heeft u baas de hotelkosten betaald van die mensen? .
Geen enkele maal. :D
Het waren niet enkel handelspanden. Daar werden dergelijke werken gewoonlijk op de wekelijkse sluitingsdag uitgevoerd, kwestie om de klanten niet te hinderen. Boven die handelszaken waren er echter appartementen die rechtstreeks verhuurd waren door mijn werkgever, en dit aan personen vreemd aan de handelszaak. . Ook in deze appartementen werden er regelmatige renovatiewerken uitgevoerd, maar een voorafgaand overleg met de huurders heeft mij nooit ook maar één dag vertraging opgeleverd.
En door maar een deel van de installatie af te sluiten kan er even veilig gewerkt worden, alleen zal het misschien een dagje langer duren.
Laatst gewijzigd door mava105 op 02 mar 2014 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105

#12 , 02 mar 2014 20:10

Die 18 maanden is een termijn die de keuringsorganisme oplegt. Er is nog nooit iemand beboet omdat deze termijn niet werd gehaald. Meestal weet de elektriciteitsmaatschappij zelfs niet dat er een ongunstige keuring is, en zal dan ook niet de meters afsluiten.

chantika

#13 , 02 mar 2014 20:34

De verhuurder heeft de woning in deze staat verhuurd hij wist dat de installatie was afgekeurd kan ik het contract rechtsgeldig ontbinden?
Dit is zo als je een oudere woning aankoopt. Een keuring is verplicht. De normen waaraan de installatie moeten voldoen veranderen steeds. Op het moment dat je de woning huurde en nu nog steeds is de installatie goedgekeurd. Tegen de volgende keuring moeten er evenwel enkele aanpassingen gebeuren. Dit kan in het beste geval zijn het opstellen van een schema. In het slechtste geval is dit het vernieuwen van de ganse installatie met inbegrip van zekeringkast aarding en leidingen. Reken dan maar op een halve week werk met inbegrip van plaatsen van leidingen. U kan dit vergelijken met de keuring van een voertuig. Is de ruitenwisser van u voertuig een beetje kapot dan krijg je daar een opmerking voor. U moet dit laten nazien. Tegen de volgende controle moet dit in orde zijn. En ja er zijn ook mensen die het risico nemen en niet meer naar de controle gaan met hun wagen. En zo heb je ook verhuurders die hun installatie niet in orde zullen stellen.

chantika

#14 , 02 mar 2014 20:45

Die 18 maanden is een termijn die de keuringsorganisme oplegt. Er is nog nooit iemand beboet omdat deze termijn niet werd gehaald. Meestal weet de elektriciteitsmaatschappij zelfs niet dat er een ongunstige keuring is, en zal dan ook niet de meters afsluiten.
Leg dan maar uit aan de brandverzekering. Sorry hoor maar ik mocht van mijn huurder geen werken uitvoeren. Als de verhuurder geen toelating van huurder kan verkrijgen om de nodige werken uit te voeren zal hij verplicht zijn om naar de rechter te stappen. Of hij gaat zelf naar de netwerkbeheerder met het keuringsverslag. Ik zou geen minuut twijfelen.

Vandebos

#15 , 05 mar 2014 11:23

U zal de verhuurder dienen te repliceren dat:

- het uitvoeren van werken waarvan hij voor de verhuur wist dat ze nodig zijn om het pand bewoonbaar te houden en die hij willens en wetens niet heeft uitgevoerd voor het verhuren van het niet kunnen vallen onder de definitie "dringende werken".
- Dat het zijn verantwoordelijkheid is als verhuurder om ervoor te zorgen dat dergelijke werken voor de feitelijke verhuur worden uitgevoerd. dat indien deze zaak voor het vredegerecht komt deze het het hem extra kwalijk zal nemen dat er niet voor de verhuur werd verwittigd.
- Dat er nauwelijks een verwittiging werd gegeven voor het aanvangen van de werken tijdens een schoolvakantie wanneer de kinderen de gehele dag thuis zijn.
- Dat het uitschakelen van de stroom het bewonen van het pand op een rustige wijze onmogelijk maakt en hij u aldus verplicht aldus voor de duurtijd van de werken elders onderdak te zoeken.
- Dat indien hij deze werken doorzet u effectief verplicht zal zijn dit te doen en u hem de kosten van uw verblijf elders zal overmaken.
- Dat bij weigering om deze kosten te vergoeden u ze zal afhouden van de volgende te betalen huurgelden en er indien nodig geen probleem mee heeft om deze stelling te verdedigen voor het lokale vredegerecht.

U sluit af met: "gelet op het hoogdringende karakter van deze kennisgeving wordt dit schrijven u zowel ter hand bezorgd [via mail indien u zijn email adres heeft, met ontvangstbewijs] als via aangetekende zending en per gewone post."

Terug naar “Huren”