Extra kosten bij opzeg contract (3j contract) - Mag dit?

jelledl
Topic Starter

Extra kosten bij opzeg contract (3j contract) - Mag dit?

#1 , 02 mar 2014 16:13

Beste,

Ik heb een vraag met betrekking tot de kosten bij een contractbreuk van een 3 jarig huurcontract. Online vind ik niet direct een eenduidig antwoord, ik hoop dat jullie me op het goede pad kunnen helpen.

Wat gegevens:

Contract, 3 jarig, met ingangsdatum 16/06/2012 en einddatum 15/06/2015.
Dit contract wil ik verbreken op 15/07/2014, met een opzeg periode van 3 maanden, volgens het contract.
Overeenkomstig de wet op de huurovereenkomsten voor de hoofdverblijfplaats, wens ik de overeenkomst die ik met u afsloot op 16/06/2012 tot 15/06/2015 op te zeggen met een opzegtermijn van 3 maanden. Die opzegtermijn gaat in op 15/05/2014 en eindigt op 15/07/2014 met een beëindiging van het contract op 15/07/2014.

Bovenstaand is onderdeel van mijn huidig opzeg-brief, even aangehaald voor de duidelijkheid. Volgens het contract en de normale procedure, zal ik een opzeg-vergoeding van 1 maand moeten betalen, daar 15/07/2014 in het 3de jaar zit van het contract.
Maar nu, het contract bevat ook volgende clausule, bij de 'bijzondere voorwaarden', ik citeer letterlijk, weliswaar met vervaging van het immo-kantoor.

Behoudens tegenbericht van de eigenaars dienen Vastgoedmakelaars *** te zorgen voor de wederverhuring. De kosten die hieruit voortvloeiend zijn ten laste van de huurder, welke begroot worden op éénmalig 10% op de geïndexeerde jaarhuurprijs te verhogen met de BTW (enkel van toepassing indien de huurder verbreking aanvraagt binnen de duur van drie jaar en het ook bekomt van de verhuurder).

Nu, deze extra clausule. Is deze wettig?

Ik zie dat het huurrecht een dwingend recht is, maar hoe gaat deze om met uitbreidingen als deze. Iemand een advies? Kunnen zulke extra kosten opgenomen worden ten laste van de huurder? 10% op jaarhuurprijs + BTW is al snel meer dan duizend euro :(

Ik nam reeds contact op met de huiseigenaar, maar deze wijst mij door naar het immo-kantoor wat volgens hem alles regelt. Voor ik dit doe wil ik weten wat mijn rechten zijn en of deze praktijk legaal is of niet.

Alvast bedankt voor jullie visie.

Jelle,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 02 mar 2014 16:43

"...de wet op de huurovereenkomsten voor de hoofdverblijfplaats..."
Uit uw omschrijving leid ik af dat het een kontrakt betreft afgesloten voor een vaste termijn van drie jaar.
Indien dat zo is dan gelden de rechtsregels mbt 3-6-9 kontrakt niet.
En contract met een vaste termijn is in principe niet opzegbaar, tenzij het kontrakt in die mogelijkheid voorziet.
Dat blijkt hier het geval te zijn, mits respecteren van de voorwaarden dienaangaande zoals vermeld in uw kontrakt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jelledl
Topic Starter

#3 , 02 mar 2014 17:05

...de wet op de huurovereenkomsten voor de hoofdverblijfplaats..."
is een deel uit de brief die ik typte, a.d.h.v. een model dat ik aan het verfijnen ben. Mijn excuses als deze begrippen niet correct zijn of op een verkeerd spoor kunnen leiden. Ik ben hier geen expert in, maar zal mijn opzeg brief zeker laten controleren.

Over het type contract:

De titel van het contract is 'Huurovereenkomst voor een hoofdverblijfplaats - woninghuur - Vlaams Gewest' en met enkele relevante onderdelen:
Huurtermijn: de huur wordt afgesloten voor een duur van drie jaar, ten hoogste 3 jaar na het ondertekenen van deze overeenkomst, met een aanvang nemend op 16/06/2012 en te eindigen op 15 juni 2015.
alsook
De huurder krijgt de mogleijkheid de hurovereenkomst op ieder moment te beëindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn van 3 maanden. Wanneer de huurder de overeenkomst beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, zal deze een schadevergoeding moeten betalen aan de verhuurder van dire, twee of één maand huur, al naargelang de opzeg eindigt tijdens de eerste, het tweede of derde jaar van de eerste driejarige periode van deze overeenkomst
Het lijkt me dus een contract te zijn met een vaste duur (3jaar) met mogelijkheid te verlengen, maar ook om deze op te zeggen, mits enkele maanden huur als schade.

Het enige wat ik raar vind is dat men deze boete kan uitbreiden met `variabele kosten`, zoals kosten voor het immo-kantoor.

Edit: Rekening houdend met het bedrag als immo-vergoeding zou de totale boete, om eruit te gaan, in het 3de jaar gelijk zijn aan:

- 1 maand huur
- 10% van jaarhuur + BTW, oftewel 1.452 maand huur
- plaatsbeschrijving (~)

Oftewel in plaats van een boete van 1 maand, maken ze hier met gemak 3 maand van. Kan dit?

Reclame

roharro

#4 , 02 mar 2014 17:12

Deze huurovereenkomst heeft een duur van 3 jaar of minder en eindigt na het verstrijken van deze periode op voorwaarde dat de verhuurder of huurder de huur opzegt ten minste 3 maanden voor de vervaldag.

De huurovereenkomst van korte duur kan nooit eenzijdig opgezegd worden, noch door de huurder noch door de verhuurder, tenzij contractueel anders werd overeengekomen. Het staat de partijen vrij -ingeval van dit soort contract- om de opzegvoorwaarden welke zullen gelden op te nemen in het huurcontract.

De clausule waarnaar u verwijst is geldig, u hebt hem aanvaard door ondertekening van het huurcontract.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2014 17:15

Kan u het contract anonimiseren en hier integraal posten? Uit wat u hier al geciteerd heeft uit het contract lijkt dat het contract zowel 3-6-9 elementen bevat als korte duur. Dit kan niet, het is of het één of het ander.

chantika

#6 , 02 mar 2014 17:24

De huurder krijgt de mogleijkheid de hurovereenkomst op ieder moment te beëindigen, met inachtneming van een opzeggingstermijn ...........
(enkel van toepassing indien de huurder verbreking aanvraagt binnen de duur van drie jaar en het ook bekomt van de verhuurder).

Die twee zinnen kunnen niet samen.

Vraag duidelijkheid aan de verhuurder alvorens U opzeg te geven.

jelledl
Topic Starter

#7 , 02 mar 2014 18:13

Zie https://dl.dropboxusercontent.com/u/251 ... ct_ano.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; voor een hopelijk voldoende ge-anonimiseerde versie van het contract.

Alvast bedankt allen

Edit: ik vroeg reeds duidelijkheid aan de huiseigenaar, ivm de kost van het immo-kantoor, maar het antwoord was steeds: 'dit vraagt u beter aan het immo-kantoor, zij regelen alles voor mij', waar ik morgen binnen spring, maar ik wil me niet simpelweg laten afschepen, vandaar dat ik reeds probeer uit te vogelen hoe de vork in de steel zit, wat kan en niet kan.

roharro

#8 , 02 mar 2014 18:26

Het is een contract korte duur.

Indien de verhuurder toestaat dat u voortijdig de huur opzegt moet u alleszins de huur blijven betalen tot er een nieuwe huurder is en bovendien de kosten van de makelaar.

jelledl
Topic Starter

#9 , 02 mar 2014 18:36

blijven betalen tot er een nieuwe huurder is en bovendien de kosten van de makelaar.
Vanwaar haalt U dat ik moet blijven betalen tot er een nieuwe huurder is?

sloeberken

#10 , 02 mar 2014 18:38

Ook dit is fout : Die opzegtermijn gaat in op 15/05/2014 en eindigt op 15/07/2014 met een beëindiging van het contract op 15/07/2014.

Een opzeg vangt steeds aan op de 1ste van de maand. Je hebt maar 2 maand opzeg zo inplaats van 3 maand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#11 , 02 mar 2014 18:41

Het is een contract korte duur.

Indien de verhuurder toestaat dat u voortijdig de huur opzegt moet u alleszins de huur blijven betalen tot er een nieuwe huurder is en bovendien de kosten van de makelaar.
Dan zou de verhuurder bij eventueel geschil bij de vrederechter zijn eigen huurcontrakt moeten in vraag stellen.

jelledl
Topic Starter

#12 , 02 mar 2014 18:42

Ook dit is fout : Die opzegtermijn gaat in op 15/05/2014 en eindigt op 15/07/2014 met een beëindiging van het contract op 15/07/2014.

Een opzeg vangt steeds aan op de 1ste van de maand. Je hebt maar 2 maand opzeg zo inplaats van 3 maand.
Ok bedankt, dan zal dit een opzeg worden van 1 juli of 1 augustus, met een opzeg periode van 3 maand daarvoor, resp 1 april of 1 mei.

Ik nam de 15de daar het contract de 15de begonnen is.

Maar daar dit een contract van korte duur is, ook al is het 3 jaar, mag men dus extra kosten vermelden, en daar ik deze ondertekende zijn deze geldig. Jammer :(

Wel nog benieuwd naar het onderdeel 'blijven betalen tot nieuwe huurder' want dat kan een grote streep door de rekening zijn.
Ik hoop dat dit in dit geval niet waar is, anders zal ik toch de zaken grondig moeten herbekijken :(

sloeberken

#13 , 02 mar 2014 18:47

Als verhuurder in zijn contract een clausule opneemd met betrekking dat je steeds kan opzeggen mits een schadevergoeding is dit geldig maar ook niets meer.

jelledl
Topic Starter

#14 , 02 mar 2014 18:48

Ok, maar het laatste item van roharro is hier niet van toepassing?

sloeberken

#15 , 02 mar 2014 18:55

Je kan niet meer verbrekingsvergoeding vragen welke je zelf in u huurcontract opneemd.

Terug naar “Huren”