Ik heb een vraag met betrekking tot de kosten bij een contractbreuk van een 3 jarig huurcontract. Online vind ik niet direct een eenduidig antwoord, ik hoop dat jullie me op het goede pad kunnen helpen.
Wat gegevens:
Contract, 3 jarig, met ingangsdatum 16/06/2012 en einddatum 15/06/2015.
Dit contract wil ik verbreken op 15/07/2014, met een opzeg periode van 3 maanden, volgens het contract.
Bovenstaand is onderdeel van mijn huidig opzeg-brief, even aangehaald voor de duidelijkheid. Volgens het contract en de normale procedure, zal ik een opzeg-vergoeding van 1 maand moeten betalen, daar 15/07/2014 in het 3de jaar zit van het contract.Overeenkomstig de wet op de huurovereenkomsten voor de hoofdverblijfplaats, wens ik de overeenkomst die ik met u afsloot op 16/06/2012 tot 15/06/2015 op te zeggen met een opzegtermijn van 3 maanden. Die opzegtermijn gaat in op 15/05/2014 en eindigt op 15/07/2014 met een beëindiging van het contract op 15/07/2014.
Maar nu, het contract bevat ook volgende clausule, bij de 'bijzondere voorwaarden', ik citeer letterlijk, weliswaar met vervaging van het immo-kantoor.
Nu, deze extra clausule. Is deze wettig?Behoudens tegenbericht van de eigenaars dienen Vastgoedmakelaars *** te zorgen voor de wederverhuring. De kosten die hieruit voortvloeiend zijn ten laste van de huurder, welke begroot worden op éénmalig 10% op de geïndexeerde jaarhuurprijs te verhogen met de BTW (enkel van toepassing indien de huurder verbreking aanvraagt binnen de duur van drie jaar en het ook bekomt van de verhuurder).
Ik zie dat het huurrecht een dwingend recht is, maar hoe gaat deze om met uitbreidingen als deze. Iemand een advies? Kunnen zulke extra kosten opgenomen worden ten laste van de huurder? 10% op jaarhuurprijs + BTW is al snel meer dan duizend euro

Ik nam reeds contact op met de huiseigenaar, maar deze wijst mij door naar het immo-kantoor wat volgens hem alles regelt. Voor ik dit doe wil ik weten wat mijn rechten zijn en of deze praktijk legaal is of niet.
Alvast bedankt voor jullie visie.
Jelle,